Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi intervjuar Sonic Team om Sonics framtid

I år firar Segas laserblå långdistanslöpare 30 (!) år och det har såklart firats. Men innan dess passade redaktör Mäki på att ställa en del nyfikna frågor till Sonic Teams legendariska Sonic-designer Takashi Iizuka...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När jag först fick se Sonic the Hedgehog till Mega Drive för snart 30 år sedan höll jag på att tappa fattningen. Där och då var det som att titta rakt in i framtiden. Med överlägsen fart och animation, kristallklara färger, underbart ljud och en huvudperson som fullkomligen osade av självförtroende - var det svårt för en ung Jonas Mäki att motstå det Sega hade att erbjuda.

Det var som att TV-spel för första gången kändes lite mer vuxet och lite... fränare. För Sonics del gick han initialt från klarhet till klarhet, tills den där tredje dimensionen lades till. Sedan dess har vi inte riktigt känt igenom Sonic och det har inte blivit bättre av att han fått allt fler vänner som fungerat som kvalitetsmässiga sänken. Lyckligtvis har han hämtat upp sig något på senare tid med Sonic Mania (som visserligen är just tvådimensionellt och heller inte en Sonic Team-titel) och den oväntat underhållande Sonic-filmen.

Med det sagt hoppas vi på en laserblå och ilsnabb framtid för Sonic, och när tillfälle gavs att intervjua Takashi Iizuka, tog jag såklart chansen direkt. Här är svaren på de frågor jag velat ställa under lång tid.

Hur började du din bana hos Sonic Team?
- Jag började arbeta för Sega och Sonic Team 1992 och blev då en del av Sonic the Hedgehog 3-utvecklingsteamet vilket innebär att jag tillbringat största delen av mitt vuxna liv tillsammans med Sonic.

Detta är en annons:
Vi intervjuar Sonic Team om Sonics framtid
Snart fyller han 30 år, Segas knallblå igelkott och här på redaktionen kommer vi naturligtvis att fira den dagen.

Har du något favoritminne från din tid som Sonic-designer?
- Jag har så många minnen och jag kan inte välja ut ett, men en stor sak är att det faktum att jag var involverad i Sonic-produktionen ledde till att jag kom att bo i USA tre gånger. Det är därmed ingen överdrift att säga att Sonic förändrat mitt liv.

Vilket är ditt favoritspel med Sonic i huvudrollen och varför?
- Bland alla de spel som jag arbetat med skulle jag nog säga Sonic Adventure 2 där jag gillar storyn, spelkontrollen, karaktärerna, musiken och designen. Vi var under den utvecklingen ett väldigt sammansvetsat team och vi hade riktigt roligt när vi jobbade på det spelet. Många fina minnen, med andra ord.

Vi intervjuar Sonic Team om Sonics framtid
Green Hill Zone förblir en magiskt charmig plats.
Detta är en annons:

Sonics kompisar i det spelet är inga favoriter bland fansen, direkt. Hur ser du på det?
- Vi försöker alltid att lyssna på fansens kritik och beröm och anpassa framtida spel efter det. Ibland lyckas vi, ibland inte. Shadow the Hedgehog till exempel var till en början tänkt att enbart dyka upp i Sonic Adventure 2 men blev snabbt populär och har sedan dess varit med i flera spel.

Vi intervjuar Sonic Team om Sonics framtidVi intervjuar Sonic Team om Sonics framtid
Vänster: Den första designen på movie-Sonic. Höger: Den omgjorda, slutliga versionen efter att fansen rasat.

Hur går dina tankar kring Sonic-filmen och hur Sonic först såg ut innan designen ändrades?
- Från början var han utformad för att passa filmteamets önskan att göra en realistisk Sonic. Men efter fansens reaktioner sedan trailern släpptes, gjorde vi en kurskorrigering och gick från "en realistisk Sonic" till "att föra Sonic till verkligheten". Jag är glad att vi kunde göra om det.

Vi intervjuar Sonic Team om Sonics framtid
Här är han, Takashi Iizuka, som arbetat som Sonic-designer i 30 år.

Om du ska rekommendera ett enda Sonic-spel till den oinvigde, vilket blir det då?
- Bland Sonic-spelen med 3D-plattformsupplägg skulle jag rekommendera Sonic Generations eller Sonic Colours eftersom de är lätta att komma igång med. Den klassiska 2D-serien passar också utmärkt för nybörjare, där vi för närvarande arbetar på Sonic Origins som låter dig spela fyra klassiska titlar.

Finns det speltyper och genrer som du vill utforska tillsammans med Sonic i framtiden?
- Absolut. Det är spännande att tänka utanför ramarna, som vi gjorde med Sonic Racing. Plattformsgenren är i huvudsak singplayerfokuserad och jag ser gärna att vi ser bortom den i framtiden för att inkludera multiplayerspel i större utsträckning.

Hur ser du på att Sonic fyller 30?
- Det gör mig genuint lycklig att han är så älskad som han är, såhär trettio långa år senare. Jag känner stor tacksamhet till alla fans som hängt med under alla år.

Vad är du mest stolt över från din tid med Sonic?
- Jag tror att jag är mest stolt över det faktum att Sonic och hans spel är något som fungerar oavsett kulturell härkomst, nationalitet, ras, religion och de avnjuts av folk i alla åldrar över hela världen. Det gör mig lycklig.



Loading next content