Svenska
Gamereactor
artiklar
Battlefield 2042

Halo Infinite (MP) vs Battlefield 2042

Patrik har jämfört livet som supersoldat med ett liv på slagfältet som specialist i en ny Versus-artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Två av industrins giganter släpptes inom loppet av någon månad från varandra. Båda giganter inom sin egna specifika nisch av actionspel. Battlefield 2042 var en lovande återkomst till modern krigföring efter ett par kliv bakåt i historien. Halo Infinite var nästa storslagna iteration i sagan om Master Chief. Båda var hett efterlängtade av miljoner fans jorden runt. Därför var det spännande att att ställa spelen mot varandra i några kategorier.

Battlefield 2042

[1] Änterhaken
Ett nytt inslag i Halo men återkommande för Battlefield - är änterhaken. Användningsområdet är snarlikt i båda serierna med några få undantag. Frågan jag ställde mig är vem av dessa är bäst. I Battlefield 2042 är det enbart en operatör kallad (Mackay vilket jämt får mig att tänka på den fenomenala Stargate-serien) av många som har denna pryl. Det är ett enormt effektivt hjälpmedel att använda för att strida vertikalt. Den kan också användas till alla möjliga tokigheter som att fästa i rörliga fordon och annat. Redskapet har en märkbart stark roll i infanterispelet och det är tydligt att Dice jobbat för att den ska vara så bra och involverad i det spelmässiga som möjligt. En av ljusglimtarna i spelet var denna mackapär.

I Halo Infinite var vi först tveksamma hur bra änterhaken skulle bli men mot alla odds var den ordentligt integrerad i de spelmässiga systemen. Änterhaken kan användas för att greppa vapen eller sprängbara lådor. Detta möjliggör för spelaren att verkligen sätta gränserna genom sin fantasi snarare än begränsningar i det spelmässiga. Du kan göra samma saker och lite mer än i Battlefield. Verktyget tänkt att vara något du använder kontinuerligt för att skaffa dig ett övertag i mobilitet och vertikalitet. Detta fungerar riktigt väl både i kampanjen för en spelare och flerspelarkomponenten. Det är en jämn strid mellan i vilket spel den är bäst. Jag anser att den kändes fräschare och bättre "förankrad" i Halo Infinite. Den tillförde något nytt till serien som verkligen var med och formade upplevelsens identitet på många sätt. I Battlefield ledde det till att många valde samma operatör vilket innebar kloner med samma röster på båda sidor av slagfältet. [Vinnare: Halo Infinite]

Detta är en annons:

[2] Uppdateringar och nytt innehåll
Att ställa Halo mot Battlefield är inte enkelt om vi enbart beaktar flerspelarläget. Det är värt att börja med svårigheterna och problemen båda haft. Infinite har inte uppdaterats med särskilt mycket innehåll och nya banor sedan släpp. Även om Halo per tradition ofta släppts som en färdig produkt med ett flerspelarläge finns det en skillnad mot förr. Flerspelarläget är gratis och ska vara en regelbundet uppdaterad servicetjänst. Tvärtom har vi ganska giriga mikrotransaktioner och får vänta på nytt innehåll. Jag vill däremot också betona att det är ett roligt spelläge. Serien har alltid varit underhållande med flera spelare och Infinite är inget undantag. Det är arenabaserad simpel action när den är som bäst. Det finns få nöjen som överträffar att fästa en plasmagranat på en fiende. Det hår heller inte att underskatta 2042 och seriens storslagna strider. När allt fungerar som det ska är Battlefield en magisk upplevelse men tack vare buggar, balans-problem, dålig nivådesign underminerar spelet sin egen styrka.

Både Halo Infinite och Battlefield 2042 hade problem vid sina släpp. När förstnämnda inte fungerar online kan man alltid spela mot bottar eller i kampanjen. Dessa alternativ finns inte i sistnämnda. Även om det verkar finnas en tydligare plan för hur 2042 ska utvecklas över tid anser jag att flerspelarläget i Halo: Infinite idag erbjuder ett roligare mer fungerande flerspelarläge. [Vinnare: Halo Infinite]

[3] Ljud och musik
Detta kanske var lite orättvist. Musiken i Battlefield 2042 låter som att någon skrapar skruvar i en övergiven industrifabrik. Det är sorgligt, groteskt för öronen och jag kan inte sluta skratta åt hur illa Dice massakrerade tema-låten. Samtidigt kan jag förstå vad de sökte med ljudet. Det är en nära framtid som präglas av krig, instabilitet och våld. Med ett skärande soundtrack som spelas under vattnet får det musiken att låta trasig, och jag får en känsla för världsbygget och buggarna under ytan. Temalåten kraschar lika hårt som spelet när man startar en ny match. Ändå har Dice varit världsbäst på ljud och därför är det smärtsamt att lyssna på detta spel.

Det är med musik och ljud Halo Infinite lyckas bättre, med ett klassiskt soundtrack och en fantastiskt musik får jag rysningar. Det låter otroligt bra både sett till ljuddesign och musiken. Att höra Halo-temat i huvudmenyn är något bortom denna jord av nostalgi. Det är synd att Battlefield missar på denna punkt då serien annars bjuder på spelvärldens bästa ljuddesign. För denna del är den inte lika skarp som i föregångarna men är den ändå tillräckligt bra att tävla mot Infinite? Svaret på den frågan är ett bestämt nej. I nuläget kan det inte tävla på samma nivå. I min mening var Battlefield 1 något av det bästa i ljudväg Dice skapat. Bara hur ljudet rörde sig över den bergiga Italien nivån eller inom skyttegravarna var fantastiskt. Den känslan återfinns inte hos den senaste titeln och i nuläget är Halo Infinite vassare även här. Framför allt låter utomjordingarnas vapen fantastiskt och alla andra läten fungerar mycket bra i ljudmixen. Det finns också en betydligt bättre regelbundenhet i ljudnivåer vilket är en styrka. [Vinnare: Halo Infinite]

Detta är en annons:

[4] Grafik och design
Halo fick sådan kritik på sin grafik att spelet försenades i många månader för att putsas upp. När det väl släpptes var det bedårande visuellt men fint ljus och fantastiska detaljer på karaktärerna. Master Chief ser helt fantastisk ut i sin rustning med individuella repor och detaljer på den. Trots det kan världarna kännas lite livlösa då vinden och en själv påverkar miljöerna så lite. Exempelvis svajar inte gräs eller annat när man går igenom det. Samtidigt är Battlefield 2042 riktigt snyggt, med droppar på vapnen som ser realistiska ut, träd som viner i vinden och en imponerande ljussättning. För min egen del är det designen som verkligen avgör vem som är bäst i denna kategori. Det är något fantastiskt med de utomjordiska ringarna, varelserna vi möter och ruinerna av forna civilisationer. Mellansekvenserna är helt otroliga som vanligt och presentationen är ruskigt bra. [Vinnare: Halo Infinite]

Battlefield 2042

[5] Karaktärer
Inför Battlefield 2042 hakade Dice på en populär trend som Rainbow Six Siege och Battle Royale-titlar jobbat mycket med. De har satt ansikten, bakgrundshistoria och någon form av person i dina händer. Specialister kallas de och du kan välja bland 10 unika karaktärer. Varje enskild karaktär har sedan eget utseende, röst, utrustning och förmågor. Casper är en av dessa som har en speciell drönare du som spelare med gott samvete kan använda för att komplettera långdistansvapen med. Det finns ingen riktig kampanj att tala om så karaktärerna blir sällan mer än ansikten, röster och unik utrustning för spelaren. Halo använder karaktärer olika beroende på spelläge. I flerspelarläget spelar du en anonym spartan du designar själv. I denna kategori vinner Battlefield. I kampanjen möter du däremot massor med intressanta utomjordingar, AI, spartaner och andra. Detta kan inte den andra spelserien tävla mot. Halo gör ett fint jobb med att presentera, introducera och använda sina karaktärer. Både skurkarna och protagonisterna var välutvecklade och hade motiv för sina handlingar. Den formen av berättande finns av givna orsaker inte i en flerspelarupplevelse. Därför vinner Halo kategorin för bästa karaktärer i enspelarläget. [Vinnare: Oavgjort]

VINNARE: Halo Infinite

Du har väl inte missat de andra delarna?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt

Relaterade texter

Battlefield 2042Score

Battlefield 2042

RECENSION. Skrivet av Kieran Harris, GR UK (Översättning: Petter Hegevall)

R E W I N D ! Efter att ha fått testa en förhandsversion som enligt vår systertidning i England var förhållandevis fri från tekniska bekymmer har Dice senaste spel släppts och det presterar rätt illa, därför har vi tiltat vårt betyg efter produkten som just nu står på butikshyllorna...

0
Battlefield-veteran grundar ny studio

Battlefield-veteran grundar ny studio

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Lars Gustavsson, ibland även kallad Mr Battlefield då han varit hos Dice och utvecklat spel i serien i 22 år, låter nu avslöja att han grundat en ny studio kallad TTK...



Loading next content