Svenska
Gamereactor
artiklar

Min Favoritkaraktär: Samus Aran

Patrik fortsätter med vår nya artikelserie om favoritkaraktärer (genom alla tider) med en kärlekshyllning till Nintendos mörka, mystiska och professionella prisjägarinna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Master Chief
Sonic
Ellie Williams

När jag tänker på färgen röd eller orange är det inte Mario som dyker upp. Det är en prisjägare vid namn Samus Aran. Hon påminde mig alltid lite om Boba Fett från Star Wars. Jag växte upp med båda karaktärerna. En likhet de båda delade var att de jobbade som mystiska prisjägare. Inledningsvis fick det nästan ingenting avslöjat om sin karaktär. Även om vi ser betydligt mer sistnämnda i modern tid har Samus inte försvunnit. Båda blev snabbt populära och efter otalig medverkan i mycket populärkultur fått sina karaktärer utforskade. Det har inte alltid varit en vinst för konsumenterna men det är en annan artikel.

Valet på Samus för denna artikel var inte särskilt svårt. Den mystiska prisjägarinnan har ganska gamla rötter i spelvärlden. Vi mötte henne för första gången i det första spelet till Nintendo Entertainment System 1986, det andra 1992 (i EU) på Gameboy. Mitt första möte med karaktären blev med det tredje som kallades för Super Metroid till Super Nintendo Entertainment System. Även om serien då var känd på grund av de svallvågor som skedde genom spelvärlden att en cool actionhjälte kunde vara kvinna, var spelen riktigt bra. Det var också det första spelminnet jag har. Jag måste ha varit runt fyra år när min far lät mig sitta bredvid och testa lite. Jag var helt uppslukad av allt som hände på skärmen och det har präglat mitt fortsatta intresse för spel under hela mitt liv.

Dessa tidiga möten med Metroid var också en viktig pusselbit i varför jag blev intresserad i spel. Jag var väldigt ivrig att sedan få testa Metroid Fusion när det dök upp. Samus som karaktär blev mer utforskad i den delen men det var först med nästa titel i sagan som skulle trollbinda mig. Metroid Prime på Gamecube sålde karaktären totalt för mig och var en upplevelse bortom det mesta på den tiden. Nintendo hade inte bara skapat ett mästerverk utan också lyckats med konststycket att erbjuda oss kontrollen över en mycket intressant karaktär med sin unika armkanon. Menyn med sin unika musik, landningen inledningsvis ombord på rymdpiraternas rymdskepp och den där volten i 3D, som sedan placerar spelaren innan för hjälmen var makalöst välregisserad. För mig är det även designen, världen och atmosfären i de fenomenala spelen som gör karaktären så minnesvärd.

Detta är en annons:

Precis som med Boba Fett eller Gordon Freeman var Samus en tystare karaktär som vi fyllde själva. Det är svårt att förklara storheten i en sådan karaktär. Precis som Gordon Freeman med sin unika dräkt och kofot har Samus motsvarigheter. Det skapar en identitet för karaktären trots att de inte säger mycket eller något alls. Jag tror att designen på rustningen, rymdskeppet och armkanonens unika funktioner är en betydande bit av pusslet om varför karaktären är så speciell. Det mest spännande är hur väl Samus fungerar i andra sammanhang. Det är min favoritkaraktär i Super Smash Bros-sviten och jag kan inte klaga. Redan under Nintendo 64-tiden var Samus en av många karaktärer i det första Smash Bros som var riktigt underhållande att spela som.

Förutom att ha varit den första protagonisten i ett spel jag hade nöjet av testa får vi inte glömma bort ljudet, världsbyggandet, musiken och designen. Metroid Prime har något av det bästa Nintendo gjort i presentation, ljud och-musikväg. Jag anser också att en hjälte är bara så bra som sin värsta fiende. Det stämmer bra på Metroid där vi har färgstarka bovar som Ridley och Kraid. Även om jag inte gillat alla titlar i serien har jag alltid uppskattat världen Nintendo byggt upp runt karaktärerna. Det är en mörk framtid vi får se och utforska. Nintendo har experimenterat med mörkt på andra sätt men sällan såhär bra.

Min Favoritkaraktär: Samus Aran

Det enda negativa jag erhåller gällande Samus är att vi fick veta lite för mycket om karaktären i senare titlar. Precis på det sättet vi fick uppleva med Boba Fett eller en karaktär som Master Chief. Allting skulle berättas och karaktärernas hjälmar plockas bort. Därför var det ett sant nöje att spela Metroid Dread som försökte återskapa lite av 2D-magin. Min förhoppning är ändå att Metroid Prime 4 kan visa vad skåpet ska stå. Jag kände att det är i tre dimensioner Samus är som bäst i modern tid. Jag hoppas innerligt att Nintendo klarar av att bygga en värdig uppföljare.

Detta är en annons:

Jag hoppas att de kan få till den där fantastiska klaustrofobiska känslan av förstapersonsperspektivet med delar av hjälmen synliga. Jag tyckte att föregångarna verkligen innoverade på området med att skapa ett perspektiv sett från insidan av en hjälm. Jag vill ha mer värme, regn, snö och annat som kan dras bort från visiret med handen via ett knapptryck. Jag vill se dimma täcka för synen för att ge ett exempel. Enstaka reflektioner och data som fyller upp delar av visiret gör mycket för att bygga stämningen Metroid är så känd för. Jag vill ha ödsliga men vackra labyrintiska biomet att utforska. De får gärna krylla av mysterium, pussel, rymdpirater eller andra varelser. Utöver det vill jag ha den där mörka designen, tonen och den fantastiskt obehagliga musiken. Jag är uppriktigt orolig över projektet men hoppas att Metroid Prime 4 blir något att minnas.

Även om framtiden är oviss minns jag Samus lika mycket för de ställen karaktären medverkat, som karaktärens unika design. Det finns få andra spelkaraktärer som jag har samma relation till. Det var lika mycket ett minne där jag spenderade tid med min far som ung, och ett där det bidrog till att ge mig ett stort nöje för resten av livet. Jag kan med gott samvete argumentera för att jag har många personliga favoriter i spelens värld men ingen som riktigt haft samma betydelse. Trots att Samus inte vinner priser för sin personlighet och bakgrundshistoria anser jag ändå att det är en favorit hos mig. Samus och Metroid-titlarna briljerar på många sätt även om jag själv främst spelar på dator numera. Samus är en av många orsaker till att jag fortsätter med konsoler och en given favoritkaraktär.

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Master Chief
Sonic
Ellie Williams



Loading next content