Gillar man grafisk briljans, tekniskt nytänkande och visuell storslagenhet är man en grafikfanatiker. En tölp som "inte kan något om spel" och som bara spelar för att vila ögonen på något snyggt. Men bryr sig inte om spelkänsla, utan bara om grafik. Bryr man sig inte ett smack om grafik utan bara letar de där helsköna spelupplevelserna med briljant spelmekanik, är man en "bakåtsträvare" och en som "inte hängt med alls i utvecklingen". Man kan aldrig vinna en diskussion när det här ämnet diskuteras här på siten då förespråkare från båda läger skriker snarare än diskuterar. Debatten kommer dock alltid att finnas där, spelkänsla vs grafik, vad väger tyngst?
I Far Cry var det helt klart grafiken som vägde tyngre än spelbarheten, även om allt rördes ihop till en mycket välsmakande helhet. I Crysis var det även där grafiken som skrek högst medan spelbarheten nonchalerades av kritiker trots nyskapande element och grym balans. I utvecklingen av Far Cry 2 (som helt skötts av Ubisoft Montreal då skaparna av originalet idag pysslar med Crysis-serien) har det snackats mycket om grafik. Väldigt mycket.
Under de senaste dagarna har vi spelat en hel del Far Cry 2 på redaktionen och bestämde oss för att jämföra grafik, helt ovetenskapligt och mycket enkelt. Nedan följer åtta stycken 1280x720-bilder tagna med samma verktyg från Crysis/Crysis Warhead och det kommande Far Cry 2. Dags att få svar på era frågor, jämför själva. Vilket spel är snyggast?
(Crysis-bilderna är fångade på en medelstark PC med upplösningen 1280x720 på inställningen "High/Medium". Far Cry 2-bilderna är fångade från Xbox 360-versionen av spelet i 1280x720p).