Svenska
Gamereactor
artiklar
The Godfather II

Godfather II: Vi intervjuar Joel Wade

Nej, det första Godfather-spelet klarade inte av att leva upp till den smått makalösa film det baserades på. EA är dock inte sämre än att de tagit till sig av kritiken och vi snackar med producenten Joel Wade för att höra vad vi kan vänta oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När EA släppte Gudfadern 2006 till allamöjliga format var det absolut inget dåligt spel. Jepser karlsson belönade det med en sjua och skrev: "Stämningen och atmosfären är bibehållen och tack vare mycket bra röstskådespel, skickligt regisserade mellansekvenser och en intressant handling blir Gudfadern spelvärt, framförallt för den som älskar Coppolas mästerliga filmer. Om man jämför med alternativ som The Getaway känns Gudfadern som en självklar vinnare, som dock inte når upp till samma briljanta nivå som Grand Theft Auto III."

EA är dock inte sämre än att man lyssnat till den kritik som fördes fram, samlat ihop allt och försökt åtgärda det hela samtidigt som van vidareutvecklat konceptet ordentligt. Hur logiskt är det att du som gangsterkung ska behöva leverera vartenda avskuret hästhuvud till dina offer eller spöa varenda liten tjallare runt om i hela New York?

Svaret är: Inte alls! Därför kommer du få kraftigt utökade möjligheter att verkligen styra ditt imperium med järnhand utan att behöva ta hand om varenda liten sketen affär själv. Du har dina egna underhuggare som mer än villigt utför dina order och tar tag i saker du inte vill skita ned händerna för.

Samtidigt har man även kraftigt utökat den spelbara ytan och numera även inkluderat Havanna och ett alltid lika soligt Miami till historien, som du kan besöka och utforska medan ditt imperium sakta men säkert växer och blir allt mäktigare. Det hela lät så spännande, tyckte vi, att vi tog kontakt med The Godfather II-producenten Joel Wade för att höra honom berätta om sitt spel och få ställa några frågor.

Detta är en annons:
The Godfather II
Joel Wade har jobbat inom spelindustrin i tolv år, varav tio inom EA. På meritlistan har hanbland annat James Bond-spelet The World Is Not Enough, vilket också är hans mest sålda. Joel var även producent för det första Godfather och nu alltså även för Godfather II.

Hejsan, först av allt vore det intressant att få höra lite mer om huvudpersonen i det nya spelet, kan du berätta om honom?

Den här gången spelar du som Dominic. Underhuggare till förra spelets huvudperson, Aldo Trapani. I början av Godfather II är du på Kuba där Hyman Roth (maffiaboss från filmen Gudfadern II) tillkännager sina planer på att dra sig tillbaka. Som alla som sett filmen minns så går saker och ting snett när den kubanska revolutionen drabbar tillställningen och ditt första jobb blir att se till att alla levande kommer till flygplatsen. Aldo dör dock och här kliver Dominic in i hans roll och får i uppdrag att återupprätta familjen.

Är det inte svårt att berätta filmen Gudfadern II i spelform?

Detta är en annons:

Vi försöker inte återberätta filmens story utan tanken är att du själv ska lyckas i den hårda maffiavärlden som skildras i filmerna. Filmen fungerar mer som en inramning till spelet, medan viktiga nyckelscener finns för att föra storyn framåt. Det kommer inte att vara tillbakablickar som i filmen utan spelet utspelas helt tidigt 60-tal. Alla de största karaktärerna kommer att vara med, tyvärr är många av skådespelarna döda idag men bland annat kommer Robert Duvall reprisera sin roll som Tom Hagen.

Godfather II påminner en hel del om Grand Theft Auto IV och kommer otvivelaktigt jämföras med det. Vad är dina åsikter om detta?

Jag hoppas verkligen att det inte jämförs med Grand Theft Auto av den enkla anledningen att vi försöker utveckla genren. Även om det såklart finns en hel del likheter, känns det som att de båda spelens vägar skiljts kraftigt åt med Godfather II. Vi försöker förvandla dig som spelare till en Don, du behöver inte göra allt grovgöra själv utan har en enorm stab till ditt förfogande som växer allt eftersom du stiger i graderna och bygger upp din familj. Du kan skicka ut hantlangare att göra dina ärenden och styra ditt imperium mot fem andra familjer på vägen mot total makt. Du måste planera och tänka smart helt enkelt. Du är en Don, inte en simpel gangster.

Hur kommer spelet påverkas av att det numera utspelas både i Havanna och Miami förutom New York?

Alla dessa platser spelade som bekant stor roll i filmen. I Godfather II börjar man på Kuba med återvänder till New York där man startar byggandet av egna familjen och jobbar på sig ryktbarhet. Därefter låses Miami upp där nya rivaliserande familjer blandar sig in i leken och till sist återvänder man till Havanna för de avgörande uppgörelserna.

Med tanke på att man besöker fler platser denna gång, hur mycket frihet kommer man att ha som spelare?

De tre städerna låses upp i tur och ordning men sedan de är upplåsta kan du som spelare åka fritt mellan dem. Du kommer att få tackla alla problem precis som du vill. Välja vilka du vill slåss med, om du vill göra grovjobbet själv och hur det ska gå till. Kanske bomba en familjs främsta inkomstkälla eller se till att få monopol på någon verksamhet. Dons View kallar vi en funktion som snabbt ger dig en överblick av läget i stan där du kan se vilka av dina verksamheter som är utsatta och fatta beslut om vad du bör göra härnäst.

Kan du berätta lite mer om det nya fightingssystemet i Godfather II?

Absolut! Den största nyheten är ett combo-system. Det var när vi jobbade på Wii-versionen vi verkligen fastnade för att låta knappar och spakar på vänster sida styra vänster hand och samma för höger, och förde över det till alla format. Så genom att använda sig av L/R-triggrarna på handkontrollerna kan man växla slagen och få till ruggiga combos. Genom att trycka in båda triggrarna sträcker du ut båda armarna och kan sedan med analogspaken dela ut en stadig dansk skalle, strypa offret eller slänga ut honom i trafiken.

Vad menar ni när ni säger att Godfather II kommer innehålla fler "strategiska element" än det första spelet?

Du kommer hela tiden ställas inför en massa strategiska val och cash är som vanligt kung så det gäller att förse sig så du har råd att uppgradera dina underhuggare och ekipera dig som en riktig maffiaboss. Till skillnad från i föregångaren kan du bli av med verksamheter du har kontroll över om du är oförsiktig så det gäller att vara smart med resurserna. Lyckas du riktigt bra och säkrar total kontroll över något kommer du få extra bonus. Har du exempelvis monopol på bilaffärer kommer du få bepansrade bilar och har du vapenhandeln säkrad får du dubbelt så mycket ammunition med dig.

Idag känns det inte som att något spel är komplett utan ett riktigt onlinestöd. Så hur blir det med onlinestödet för Godfather II denna gång?

Oj, det vill vi egentligen inte tala om. Men en cool grej är att man kommer att få ta sin familj online med alla dina underhuggare du skaffat med alla deras egenskaper online. Dessa kommer att spela en stor roll i multiplayer...

Till sist, en klassisk fråga. Vad är du mest stolt över i Godfather II?

Oj, om jag bara får välja en sak måste det bli Dons View. Att du som Don måste se till din familjs heder, att se till pengarna kommer rullande, att du omger dig med rätt män, att de är rätt beväpnade, avgöra vem som ska göra vad och fatta viktiga beslut om hur hela ruljansen ska skötas. Godfather II är så mycket mer än ett actionspel och blandningen med dessa strategiinslag ger en väldigt unik känsla.

The Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather II
The Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather II
The Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather II
The Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather IIThe Godfather II

Relaterade texter

The Godfather IIScore

The Godfather II

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Dra på dig kritstreckskostymen och vänd konjukturen i Godfather II... med armkraft! Petter Hegevall har uppfört sig illa

The Godfather II

The Godfather II

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Daniel Steinholtz

Att vara Gudfader handlar inte bara om att bruka övervåld. Det handlar också om att bygga en familj baserad på manlig kärlek och respekt. Det har EA tagit fasta på i ett andra försök att göra den tunga mafiosolicensen rättvisa



Loading next content