Två av årets absolut största försäljningsfloppar är Guitar Hero: Warriors of Rock och Rock Band 3. Enligt flertalet analytiker har inget av spelet sålt mer än 100 000 exemplar, vilket såklart är bedrövligt dåligt. DJ Hero 2 har sålt mer än dubbelt så mycket som de båda spelen tillsammans.
Musikspelen är döda. Med andra ord. Och det var med en ynklig sista suck som Rock Band 3 kramade den sista gnuttan liv ur subgenren. Det säljer inte längre. Folket vill inte rocka anymore. Det är en sorglig sanning. Samtidigt hade kanske ingen förväntat sig något annat, heller. Guitar Hero-serien har Activision effektivt mjölkat sönder. Under de senaste tre åren har det släppts hela nio Guitar Hero-spel. Folk har hunnit tröttna. Helt enkelt.
Ändå känns det som att Activisions inriktning varit en aning smartare än Harmonix under det senaste året. Guitar Hero-serien har blivit enklare, mer lättillgänglig och betydligt mer partyorienterad i och med Guitar Hero 5 och framåt. En bredare approach mot en bredare målgrupp, som fungerat... fram till nu. Harmonix och MTV Games har satsat på raka motsatsen. För Rock Band 3 är en fullfjädrad musiksimulator. Hur man än vänder och vrider på det. Och bevisligen var det inte särskilt många som var sugna på ett ännu svårare musikspel.
Harmonix lyckades i alla fall förbrylla mig, som inte är särskilt förtjust i Rock Band 3 trots allt. Spelet känns för svårt, för invecklat, krångligt och svårtillgängligt när man lirar i Pro-läget. Väljer man att inte ta del av Pro-delen är Rock Band 3 i princip exakt samma spel som föregångaren fast med 80 nya, ganska trista, låtar. Tilläggas ska att Harmonix märkligt nog också valde att inte åtgärda en del mindre fadäser från Rock Band 2 som jag tror många hade hoppats skulle fixas. Det går fortfarande inte att, likt i Guitar Hero-spelen, byta svårighetsgrad mitt i en låt utan att tvingas starta om den. Det går inte att helt mixa ned volymen på originalsången och i Pro-läget får de nya instrumenten (stämsång och keyboard) förhållandevis lite plats då merparten låtar saknar stöd för just detta.
Visst är det fräckt att man nu kan lära sig att spela gitarr med hjälp av Rock Band 3. Det måste såklart uppskattas av flertalet gura-aspirerande soffrockers. Samtidigt kan jag personligen inte rå för att känna det som flera av er läsare tidigare sagt om musikspelsgenren när jag tänker på Pro-gitarr-delen i Rock Band 3; Det är nu dags att flytta ut från vardagsrummet, släppa plastinstrumenten och köpa en riktig gitarr. Att lägga flera tusen på plastgitarrer med 122 halvdana sträng-knappar till Rock Band 3 känns en gnutta överdrivet när man för 3000 kronor kan hitta en kvalitativ, riktig, elgitarr.
Ska man inhandla en Mustang-gura, det nya trumsetet, en Rock Band 3 Fender-bass, Keyboarden, två mickar inklusive Rock Band 3-stativen och spelet i sig... har man ganska snart lagt ned mer pengar på leksaksinstrument än vad det kostar att bygga ett riktigt bra, riktigt, trumset. Det kostar fläsk att spela Rock Band 3 som det var tänkt att spelas, och givetvis har detta påverkat den usla försäljningen.
Samtidigt är det inte för inte som man såklart undrar om inte både Activision och Harmonix/MTV Games längre varit medvetna om att subgenrens bäst före datum närmat sig med stormsteg. Konceptet kan man bara utveckla så långt och bortsett från nya nedladdningsbara låtar skulle marknaden komma att mättas ganska snabbt då väldigt få vill köpa nya, dyra, instrument två gånger per år för att till fullo kunna njuta av nya versioner.
Personligen har jag fått nog. Jag orkar inte rocka längre. Speltypen har spelat ur sin roll och Rock Band 3 blir för krångligt och för dyrt för min del. Mina vänner har heller ingen lust att spendera 50+ timmar i träningsläget för att lära sig klinka ackord på Pro-guran. Det var dock skoj så länge det varade. Jag har spenderat massor av tid med Rock Band 2 och kommer för alltid att favorisera Guitar Hero: Metallica som det ultimata hårdrocksspelet, trots Ulrichs slappa trumdödande.
Just nu hänger det en fet, orange-målad rea-skylt runt nacken på Harmonix chefer. Utvecklaren är till salu, till vrakpris, och trots detta verkar intresset inte vara särskilt stort. Viacom vill inte pyssla med musikspel längre och erkänner själva att genren mattats ut, tröttats ut, fyllts till bredden och nu inte går att fylla mer. Harmonix själva vill gå tillbaka till ruta ett. Göra andra typer av musikspel som Amplitude och Frequency... de vill släppa Rock Band-konceptet nu.
En av de som spekulerats vara intresserade av att köpa Harmonix har varit EA, något som idag visar sig vara falskt. EA-chefen John Riccitello var kritisk och tydlig i sitt uttalande om var Harmonix är på väg: "There is going to be a time when perception catches up with the facts. Buying the studio would be like catching a falling knife".
Det låter väl hårt. "Som att försöka fånga en fallande kniv". Men han har rätt. Musikspelen är döda dock. Så döda att de redan börjat förmultna.