Svenska
Gamereactor
artiklar
Blade & Soul

Blade & Soul

Kristian reste iväg till Sydkorea för att hälsa på hos NCsoft, ta en närmare titt på Blade & Soul och se hur esport verkligen ska firas...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Här i väst är NCsoft inte kända för mycket mer än Wildstar och Guild Wars-serien, men hemma i Sydkorea är de en av de absolut största aktörerna på spelmarknaden. På senare tid har deras största titel i Asien varit kampsportsonlinerollspelet Blade & Soul. Inför den kommande lanseringen i Nordamerika och här i Europa besökte vi NCsofts huvudkontor i Seoul, som några av de första ur västerländsk spelpress, för att prova på spelet.

Blade & Soul
NCsofts huvudkontor i Soeul-förorten Pangyo, Sydkoreas egna Silicon Valley.

Man måste bege sig en bit utanför Seoul, till förorten Pangyo närmare bestämt, för att hitta Sydkoreas egna Silicon Valley. Enligt regeringens planer har det under de senaste åren byggts upp något av ett teknikmekka i förorten, fullt med höghus fyllda med bland annat en hel del spelföretag. Det är i ett av de största av dessa höghus som vi hittar NCsofts huvudkontor.

Blade & Soul
Maskotarna för NC Dinos, baseballaget som NCsoft äger.
Detta är en annons:

NCsoft kanske inte är ett namn som alla här i väst känner till men i Sydkorea har de varit välkända tack vare spelserien Lineage, och är stora nog att äga ett baseballag. Företaget fokuserar mycket på onlinespel, och deras motto har varit att bringa lycka till folk genom den senaste tekniken. De senaste åren har det fokuserat en hel del på att försöka utöka sin närvaro på den västerländska marknaden, och de ser spel som Guild Wars 2 och Wildstar som stora framsteg mot det målet.

Blade & Soul
Hårt arbete inför den västerländska lanseringen.

Det är ingen pluttig liten kåk som NCsoft kan kalla för hem. I de tolv våningar som byggnaden sträcker sig ovan jord finns dagis, bibliotek, läkarmottagning, "universitet", basketplan, gym, spa / bastu, massiv matservering, och till och med en lokal där medarbetarna kan gifta sig. Det finns gott om plats för alla de 1300 anställda som kallar byggnaden för arbetsplats. Det är på två av dessa våningar som större delen av utvecklingen till Blade & Soul sker. Nu har ju spelet redan varit ute i Asien i ett par år, men det arbetas flitigt på lokaliseringen för den västerländska marknaden och på nytt innehåll.

Blade & Soul
Inte alla företag som har lyxen att ha eget spa för avkoppling efter en hård dag.
Detta är en annons:

Så vad är då Blade & Soul? Det korta svaret är att det helt enkelt är ett onlinerollspel. Det som särskiljer Blade & Soul från den hord av alternativ som finns ute i världen är fokus på att striderna ska vara mer actionorienterande och baserade på att bygga upp kombos, de går inte bara ut på att vänta på att ens förmågor laddats om igen. Det hela leder till att striderna i spelet ser mycket mer visuellt tilltalande ut än i andra titlar i samma genre, man ser tydligt inspirationen spelet tagit från kampsportsfilmer.

Blade & Soul
Söta små karaktärer är ett måste i de flesta asiatiska spel.

Det är tydligt att just striderna har blivit den allra viktigaste delen av spelet. Det är skönt att ta sig an ett nytt stridssystem efter att i åratal, i de flesta fall, varit fast i samma gamla rutt av att trycka på färdigheter i rätt ordning och sen vänta på en timer för att sen kunna göra det igen. Istället måste man nu konstant vara fokuserad på vad fienderna gör. Bör jag blockera, är det värt att börja bygga upp en viss kombo, ska jag ta och slänga upp fienden i luften eller förstör det för andra i laget?

Blade & Soul
Finns en hel del attacker som bara går att utföras när man tvingat upp motståndaren i luften.

Den kanske intressantaste aspekten av striderna för gamla veteraner av genren är att det inte finns några helare bland klasserna. Det nästan viktigaste är därför att undvika att bli skadad, inte stå och ta emot smällar och vänta på att någon liten präst eller dylikt står längst bak och helar upp en. Alla klassers uppgifter är i stort sett desamma - döda fienderna.

Blade & Soul
Alla klasser i spelet har någon form av förmågor för att skydda sig från skada.

Som tur är klasserna tillräckligt distinkta och unika, så trots att de i stort sätt "bara" fyller samma roll känns det aldrig tråkigt när man spelar en ny variant. En trevlig liten bonus är att man kan se hur svårt det är att spela de olika klasserna redan vid karaktärsskapandet. Trots att de flesta är hämtade direkt ur gamla kampsportsklichéer, till exempel Kung Fu Master och Blade Dancer, så finns det även några som fokuserar på strid på längre håll, Summoner och Force Master. Det är i och med dessa klasser som ett av spelets större problem dyker upp, nämligen balanseringen.

Blade & Soul
Striderna bland spelare på högre nivå består ofta av lite längre standoffs innan någon bestämmer sig för att dra igång det hela.

Balanseringen mellan klasserna blir av otroligt stor vikt i just Blade & Soul, mer så än i andra onlinerollspel, mest för att PvP, strider mellan spelare, är spelets viktigaste del när man kommer upp sig i nivåerna. Det är tack vare just fokus på PvP och det unika stridssystemet som NCsoft har lyckats bygga upp ett rätt ordentligt följe för Blade & Soul på den Asiatiska esportsscenen. Men det är just bland de professionella spelarna som obalansen mellan de olika klasserna märks mest. Bland den absoluta toppen av Blade & Soul-spelare finns det knappt någon som spelar en klass avsedd främst för närstrid. Det är helt enkelt för lätt att hålla andra spelare på avstånd och själv smälta ner dem med olika kombinationer av attacker.

Blade & Soul
Det är inte alltid som storlek är viktigast.

Karaktärsskapandet är väldigt likt de flesta andra av de mer asiatiskt influerade onlinerollspelen på marknaden. Det finns fyra raser att välja mellan, Gon, Jin, Lyn och Yun. Om man försöker sig på att skapa en karaktär som är antingen Jin eller Yun blir slutresultatet, hur man än försöker, antingen någon som tycks höra hemma i ett pojkband eller någon som ser ut att passa in som "skådespelerska" i någon "vuxenfilm". Om man vill skapa en lite unikare karaktär är det jätterasen Gon eller typiskt söta Lyn ( vilka har kaninöron), som man får välja bland.

Blade & Soul
Rökmaskinerna fungerade nästan lite för bra under finalen.

Som med alla andra onlinerollspel spenderar man stor del av sin tid innan man nått maxnivån och fått tag på ordentlig utrustning med att utföra diverse uppdrag åt spelvärldens invånare. Det är inte direkt massa nya unika uppdragstyper vi får se i spelet, de flesta är av typen gå och döda ett visst antal fiender eller samla ihop olika föremål åt någon. De roligaste uppdragen jag stötte på var de när man träffade tränare som lärde mig nya kampsportsfärdigheter. Allt från att svepa ner någon på marken eller slänga upp dem i luften förklarades smidigt i uppdragen jag fick av min tränare.

Blade & Soul
Det var inte mycket vi förstod av sången, men det lät ju helt okej.

En stor skillnad mot andra spel i genren är att det inte finns några riddjur att använda för snabbare resor. Man får helt enkelt ta och springa från punkt till punkt eller använda sig av snabbresefunktionen, där man betalar en liten slant för att teleporteras till någon plats man tidigare har besökt. Eller så tar man alternativ tre, att sväva fram. Som i filmer som Crouching Tiger, Hidden Dragon, så kan man sväva fram över trädtopparna och alla till synes små myrlika individer på marken. Det enda som behövs för att du ska kunna sväva är att du börjar någonstans lite högre upp, då man förlorar höjd rätt snabbt.

Blade & Soul
En invigninsföreställning värd de flesta Olympiska öppningsceremonier.

Inget onlinerollspel är komplett utan räder och instanser, och även i Blade & Soul finner vi dessa. De flesta av dem har två svårighetsgrader, beroende på hur många spelare man är. Vill man ha det lite enklare för sig får man hitta en grupp på sex personer, annars är det fyra som gäller för en instansgrupp. Det finns även större bossar som är tänkta för grupper på 24 spelare. Det viktigaste att komma ihåg i instanserna är just att det inte finns några helare i gruppen, man får helt enkelt förlita sig på de häxbrygder man kan ha köpt med sig eller hoppas på att man har vapen som är tillräckligt bra på att stjäla tillbaka hälsa från fienden.

Blade & Soul
Här i Sverige skulle man vara galen om man höll något större spektakel utomhus i november, men i Sydkorea var vädret rätt behagligt.

Även handlingen i spelet är som hämtad ur en Hong Kong-rulle. Det hela börjar med att ens fredliga kampsportstempel invaderas av en bitter före detta student som slaktar hela ens klan. Som tur är lyckas man, trots ett fall på ett par hundra meter, överleva hela pärsen och söker nu upp hämnd, samtidigt som man försöker göra världen till en bättre plats under tiden. Det är inte alltid handlingen är så överdrivet viktig i onlinerollspel, men NCsoft har försökt skapa något av en röd tråd som är värd att följa för att lättare ta sig genom världen, men det är inte direkt en story i klass med den som Bioware bjöd på i fallet Star Wars: The Old Republic.

Blade & Soul
Publiken lät som att de gillade det hela.

Jag nämnde ovan att Blade & Soul är ett stort namn på den Koreanska esportsscenen, så vad vore då ett besök i Korea då utan att ta en titt på hur esport ser ut i vad som nästan kan kallas dess hemland. Som tur är så råkade världsmästerskapen i Blade & Soul infalla samtidigt som besöket hos NCsoft. Det är riktigt intressant att sitta bland en publik på flera tusen personer som trots sitt antal ändå lyckas överröstas av den mest högljudda kommentatorn som någonsin funnits på denna jord. Årets "världsmästerskap" dominerades fortfarande av hemmafavoriterna, av de spelare från Japan, Kina, Taiwan och Sydkorea som varit med i turneringen, så fanns det i semifinalerna bara en japan kvar, resten var koreaner. Inför nästa års världsmästerskap har NCsoft utlovat att det även ska finnas spelare från Nordamerika och Europa inbjudna. Vid frågan om vi stackars västerlänningar skulle ha någon chans mot de koreanska spelarna nästa år fick jag svaret att världens bästa World of Warcraft-spelare, Kungen, är svensk - så någon chans borde vi ha.

Blade & Soul
Finalisterna i årets Blade & Soul-världsmästerskap.

Just i världsmästerskapet, där de absolut bästa Blade & Soul spelarna i världen samlats, såg man bevis på att det fortfarande finns en hel del balanseringsproblem i spelet. Av de fyra spelarna i topp, så var det bara den ensamma japanen som hade valt att spela en av närstridsklasserna. Och det blev snabbt tydligt varför de andra valde att spela på avstånd, det är helt enkelt lättast att vinna så. Däremot var det som tittare mycket intressantare att se på uppvisningsmatcherna i pauserna, där man fick se två närstridsklasser kämpa mot varandra. Mer actionfyllda strider tror jag inte jag sett i något av de många onlinerollspel jag provat på under mina dagar.

Blade & Soul
Om ni någonsin sett esport vet ni nog vad shoutcasters är. Mannen i mitten har några av det starkaste lungor jag sett och hört.

En av de mest unika delarna med världsmästerskapet var annars öppningsceremonin, som bestod av en musikal som berättade bakgrundshistorien till spelets huvudskurk. Hela den produktionen var som en mindre version av de ceremonier vi brukar få se när det vankas OS i någon stad. Allt från pyroteknik till operamusik blandat med elgitarrer fick plats på scen när slutspelen skulle invigas.

Blade & Soul
En rätt ordentlig belöning på 300 000 kronor fick vinnaren ta hem.

Blade & Soul är ett onlinerollspel som det är värt att hålla ögonen på. Spelet är helt klart en av de bästa visuella upplevelserna för de som tittar på esport. Istället för att kolla på massa hjältar i isometrisk vy får vi här se något som mer kan liknas vid en MMA-fight, mycket mer närgånget än esportsrivalerna. En sak som lär fånga många spelare (eller skrämma bort dem?) är det faktum att Blade & Soul är free-to-play. Det finns alltid misstankar om att man i spel av den typen alltid kan betala för att bli bättre, men under min tid med spelet märkte jag inte av några farthinder för att jag inte betalat. NCsoft själva har lovat att spelets mikrotransaktioner endast ska vara olika se till att man snabbare kan komma upp i högre nivå, inte få tag på bättre vapen, och låsa upp olika kostymer.

Blade & Soul
Enligt källor hos NCsoft ska denna trofé även innehålla äkta guld.

Om du är intresserad av att prova på något nytt i en lite mer stillastående genre så är Blade & Soul något du bör ge chansen. Det pågår en beta för tillfället och den 19 januari är det dags för lansering här i väst. Om du är tillräckligt bra, så är det kanske du som får vara med och representera Europa i nästa år världsmästerskap.

Relaterade texter

0
Blade & Soul Grim Tidings - Vad är nytt?

Blade & Soul Grim Tidings - Vad är nytt?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det koreanska fantasy-onlinerollspelet Blade & Soul fick nyligen en ny massiv uppdatering som heter "Grim Tiding". Det ger en ny specialisering, en zon som inte är PVP...

0
GR Live: Äventyr online i Blade & Soul

GR Live: Äventyr online i Blade & Soul

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Gamereactor Lives egen onlinerollspelsguru Petter Mårtensson är förtjust i det väldigt framgångsrika Blade & Soul och kommer därför idag bjuda på ytterligare en tur i den...



Loading next content