Svenska
Gamereactor
artiklar

Steam Early Access förändrade spelvärlden

Vi lever i en tid där vi betalar för ofärdiga spel och hjälper utvecklare att färdigställa sina projekt. Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra med detta? Simon förklarar närmare hur Steam Early Access har förändrat spelmarknaden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Valve, som en gång i tiden slog igenom med Half-Life år 1998, är idag värt miljarder. Mycket av detta är tack vare distributionstjänsten Steam som, enligt Valve själva, används aktivt av över 125 miljoner människor. Affärsanalytikerna Screen Digest skrev redan i oktober 2013 att cirka 75% av alla nedladdade PC-spel, även i förhållande till tjänsterna via renodlade spelkonsoler, sker genom Steam. Lägg sedan därtill att plattformen två år senare nu är större än någonsin.

När en sådan inflytelserik tjänst lägger fram nya idéer skapar den också nya trender. Steams Early Access-program är utan tvekan en sådan. Sedan starten i mars 2013 har den vuxit lavinartat och det finns nu över 700 spel i denna kategori. I grund och botten är den till för att kunna hjälpa utvecklare att skapa sina drömprojekt med hjälp av värdefull finansiering och feedback direkt av spelarna.

I teorin är detta ett guldläge för indieutvecklare att lyftas fram i rampljuset och där fantastiska koncept kan väckas till liv. Marknadsföringen sker till stor del genom folkmun och kännedomen om spelet sprider sig snabbare då utvecklingen sker "med öppna dörrar". Pengar pumpas in direkt och agerar som bränsle för den fortsatta utvecklingsprocessen. Om spelidén är spännande och folk skriver och pratar goda ord om projektet kan raskt en snöbollseffekt ta vid och projektet växer sig större och större. Mängden av feedback från köpare kan också leda till ett bättre spel och få utvecklarna att tänka i nya banor.

Steam Early Access förändrade spelvärlden
DayZ fick ett stort genomslag som modifikation till Arma 2. Därefter började teamet arbeta på en separat version som kunde stå på egna ben. Efter två är spelet en stor succé rent försäljningsmässigt, men har ännu inte lämnat alpha-stadiet.
Detta är en annons:

Det brukar dock talas om att det första intrycket är det viktigaste. I många fall kan det första intrycket av ett ofärdigt spel vara förödande och spelaren förlorar allt intresse för produkten, trots vetskapen om att det är tidigt i skapandet. Ännu värre är om spelaren inte förstår affärsmodellen och tar det för ett färdigt verk. Det gör att denne förknippar teamet med "den där sörjan" för alltid. Om ett dåligt rykte sprider sig under den tidiga utvecklingen kan detta givetvis påverka försäljningen, något som kan vara svårt att reparera. Samma utvecklare kanske hade tjänat mycket på att släppa spelet fritt för konsumenter endast i ett färdigt skick, men lyckas som det är nu inte alls att skapa någon efterfrågan.

Till skillnad från Kickstarter eller nedladdningsbart DLC till spel lägger Valve inget krav på utvecklarna att meddela en tidsram för projektet. Under FAQ-sektionen på Steams hemsida går att läsa att alla utvecklare inte har möjlighet att färdigställa sina projekt och att konsumenter ska ha detta i åtanke. "Det är upp till utvecklaren att bestämma när spelet är redo för 'släpp'." Det finns inga garantier för att spelet ska nå en slutgiltig release och det görs inga återbetalningar för ett Early Access-spel till kund. Som konsument kan du med andra ord betala för ett ofärdigt projekt som spelskaparna kanske aldrig kommer att färdigställa. Att betala för ett tomt löfte om ett fantastiskt spel kan givetvis också slå tillbaka mot utvecklarna själva och motverka ett gott rykte. Skarp kritik menad för att hjälpa teamet att förbättra upplevelsen kan avskräcka någon annan från att våga testa.

Steam Early Access förändrade spelvärlden
Ark: Survival Evolved är det mest populära Early Access-spelet just nu.

Andy Moore, grundaren av Radial Games som skapade RocketsRocketsRockets via Early Access, sade detta i en intervju med Engadget: "Att se tidig kritik av spelet skadade definitivt våra egon. Dessa recensioner av användare finns kvar för evigt och drar, i slutändan, ned det totala genomsnittsbetyget. Ibland kan vi ändra människors syn på spelet, men oftast inte. Det känns verkligen som om alla inte vet hur de ska se på Early Access-spel." Samtidigt medger såklart Moore att denna kritik absolut var nödvändig för att spelet skulle färdigställas och bli den produkt den är idag.

Detta är en annons:

DayZ är den största succén av dem alla och håvar stadigt in pengar, trots att spelet inte ens lämnat alpha-stadiet efter två år och inte har utvecklats i den takt som först utlovades. Att många spelare hade räknat med ett komplett spel för flera år sedan är säkert och med en ny DayZ-modifikation till Arma 3 (i en betydligt modernare grafikmotor) kan förstås flera spelare sedan länge tröttnat på DayZ Standalone. Intresset har svalnat, men det finns trots allt fortfarande regelbundna köpare (och fortsatta lovord från utvecklarteamet).

De tre mest populära Early Access-spelen just nu är Ark: Survival Evolved, Rust och H1Z1. Rust har varit köpbart nu i över två år och har inte lämnat alpha-stadiet, medan de två andra spelen har funnits i ganska precis ett år. Steam Spy undersökte försäljningen av spel via Steam och under 2015 och rapporterade i september att sex spel sålt över en miljon exemplar och tre av dessa är Early Access-spel. Gissa vilka? Jo, Ark: Survival Evolved, H1Z1 och Besiege.

Steam Early Access förändrade spelvärlden
Valve valde att stänga ned försäljningen av The Stomping Land på grund av att utvecklarna inte uppdaterade spelet i den utsträckning som de hade utlovat.

Patrick Walker på spelanalysfirman EEDAR publicerade via Games Industry International en artikel i oktober 2014 om hur den totala mängden av Early Access-spel som faktiskt blivit färdigställda är 25% av sammanlagt 334 projekt. Ett år senare och den siffran är 24%, samtidigt som antalet spel nu överstiger 700 stycken. Det betyder att endast cirka 150 spel av dessa har blivit slutförda. Det ska poängteras att antalet nya spel i denna kategori är högre än tidigare, men siffran är fortfarande låg. I genomsnitt är ett Early Access-spel i denna fas i fjorton månader innan det når en slutgiltig release. I analysen framkom även att 11% av alla Steam-användare äger minst ett Early Access-spel, vilket uppgår till över femton miljoner personer. Steam Spy noterade att den genomsnittlige Early Access-spelaren köper många spel och växlar frekvent mellan dem.

Steam tjänar multum på denna affärsmodell, något som bland annat Polygons Ben Kurchera har kritiserat genom att säga att "ofärdiga spel nu är en giltig affärsstrategi". Vid de frekventa reorna finns alltid Early Access-projekt tillgängliga att köpa till rabatterade priser. Under den gångna vinterrean såldes exempelvis Ark: Survival Evolved till 40% nedsatt pris, medan Rust fanns att frossa till halva priset och H1Z1 till en rabatt av 35%.

Steam Early Access förändrade spelvärlden
Survival horror-genren är stor bland kategorin Early Access. I svallvågorna av DayZ släpptes WarZ, ett spel som enligt många spelare marknadsförde sig falskt och där inte spelupplevelsen representerade vad teamet lovade. Det togs ned från Steam och återuppstod senare som Infestation: Survivor Stories.

Pete Haas på Cinemablend myntade utrycket "Steam Ultra Early Access" när han i en sarkastisk artikel funderade kring affärsmodellen och hur denna skulle fungera om Valve tog det ett steg längre. I Steam Ultra Early Access kan du köpa spel innan de ens blivit påbörjade och i vissa fall ens påtänkta av någon utvecklare. Vill du ha ett Black 2 eller en fortsättning av Team Fortress? Donera pengarna nu; kanske blir projektet verklighet en dag? Detta är givetvis en klar gliring till hur många av spelen inte blir vad som utlovats och Haas lägger till att reor existerar även för dessa fantasiprojekt.

Valve håller dock koll på produktioner som inte alls håller vad de lovar. Ett exempel på detta är överlevnadsäventyret The Stomping Land, som togs bort helt efter att utvecklarteamet inte uppdaterat spelet på flera månader. Detsamma skedde med Earth: Year 2066. Tom Marks och Evan Lahti på PC Gamer förutspår att Valve kommer att göra regelverket för Early Access något mer strikt för utvecklare med tidsramar och kvalitetskontroll för att behålla det goda ryktet för Steam som tjänst och förhindra totala fiaskon likt det som skedde med tidiga WarZ (numera Infestation: Survivor Stories) där marknadsföringen inte stämde överens med den faktiska spelupplevelsen.

Steam Early Access förändrade spelvärlden
Besiege såldes i över en miljon exemplar under 2015, trots att det är tidigt i utvecklingen.

Klart står att Steam Early Access är en monumental succé och att det har förändrat hur spelbranschen ser ut och möjliggjort projekt att nå ut till spelare utan att ha en stor utgivare bakom sig. Det viktigaste är att små utvecklare får en möjlighet att uträtta stora ting, något som belönar spelarna också. Då många av dessa Early Access-spel har unika premisser och vinner popularitet på grund av det betyder detta nya innovationer och trender inom spelbranschen - något som i allra högsta grad styr spelmediet framåt. Survival horror-genren har exempelvis fått sig ett rejält uppsving och nya subgenrer kommer att växa fram med tiden. Vad som kan gå fel är när utvecklare överger sitt projekt och flyr med pengarna utan att haft för avsikt att färdigställa det och infria alla trogna fans förväntningar och det är här Valve måste bestämma hur hårt tyglarna ska sitta.



Loading next content