Svenska
Gamereactor
artiklar
Star Wars: The Old Republic

På besök hos Bioware

Våra danska kollegor besökte Bioware inför releasen av storsatsningen Star Wars: The Old Republic. Läs om deras spännande besök här!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Utifrån ser det inte mycket ut för världen. En grå betongkloss bland många andra i Austin, Texas. Bakom väggarna lägger dock Bioware sista handen på ett av de maffigaste spelprojekten någonsin: Star Wars: The Old Republic. Vi har haft förmånen att få en glimt bakom kulisserna hos utvecklaren och tala med några av medarbetarna bakom årets hetaste onlinerollspel.

När du pratar Star Wars är det svårt att inte nämna filmens ikoniska ljudarbete. Det surrande ljudet från en ljussabel som dras fram, den skarpa smällen när den möter en annan sabel i en duell, det elektroniska spottet från en blaster, och det zappande lätet från en Tie Fighters kanon. De är precis lika karakteristiska som John Williams musik, som i min mening är filmhistoriens bästa. Ljud i Star Wars är viktigt, och det är något Bioware vet om.

Star Wars: The Old Republic

Fotsteg ljuder i våra öron. Vi sitter tillsammans med Scott Morten från Biowares ljudteam och lyssnar koncentrerat på ljudet av någon som går omkring. Scott vill visa hur mycket arbete som har lagts ned på spelets ljud. "Om jag tar på mig stora stövlar, förändras ljudet på mina steg", säger han.

Detta är en annons:

Och mycket riktigt, trampandet låter tyngre. Går han omkring på jord är stegen mer dämpade och mjuka, medan stenunderlag ger ett hårdare ljud. "Vi nöjde oss dock inte bara med skor, utan all utrustning som du hittar i spelet kommer tillsammans att skapa ett väldigt personligt ljud-universum." Scott ger karaktären ett svärd, och nu uppstår ett metalliskt daskande, som om svärdsskidan slår mot karaktärens höfter i takt med dennes gång. Mer utrustning sätts på och de enskilda ljuden blandas samman till en enda bild: de ger intryck av en tungt beväpnad krigares marsch - långt från den klena klädda karaktär vi startade med.

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Vi får också lyssna på det karakteristiska ljudet från två olika ljussablar, där ett ljud är aningen mörkare och skarpare än det andra. Bioware berättar för oss att de två svärdljuden tillhör den ljusa respektive den mörka sidans tillhyggen. Vi är imponerade, men måste också fråga varför man lägger ned så mycket tid på dessa detaljer. "Det är ett sätt att presentera din karaktär på. Din personliga spelstil ska helt enkelt få ett eget ljud", berättar Scott.

Avslutningsvis visar Scott oss hur han redigerar ljud och hur en röstskådespelares inlästa dialog förvandlas till den kalla, mekaniska stämman hos en artificiell intelligens. Det börjar med en uppläsning från röstskådespelaren; en gammal, sträng röst som lovar att utrota den mänskliga rasen.

Detta är en annons:

"Först gör jag hans röst djupare och modulerar den så den låter mer hotfull och datorliknande. Sedan simulerar jag att ljudvågorna passerar genom ett stort rum. Men när ljudvågor passerar genom ett rum finns det också ett mindre eko och en fördröjning innan de når ditt öra, så det lägger vi också på."

Nästa steg är att lägga på en specifik vocoder-effekt, som du säkert har hört i filmer och musik, som får en röst att låta som en talande dator från sjuttiotalet.

"Nu är jag nästan klar. Men innan den slutliga rösten godkänns letar jag upp Daniel Erickson, som har hand om spelets story. Han ligger bakom personligheten till den artificiella intelligensen, så jag kollar med honom om detta är vad han hade i åtanke. Jag gör några justeringar, och har så den färdiga rösten. Från början till slut tar det en eftermiddag."

Star Wars: The Old Republic

Datorröster och John Williams-musik är förstås viktigt, men det visuella är en ännu större del när man gör spel av Star Wars. Vi får träffa The Old Republics art director Jeff Dobson, som chefar över 90 medarbetare och bestämmer över allt om hur ett par stövlar till en hel planet i The Old Republic ska se ut. "Förutom Star Wars-filmerna har World of Warcraft varit en av inspirationskällorna för The Old Republics visuella stil", berättar Jeff.

Tittar man på det stilistiska spelet kan designen beskrivas som en blandning av just Blizzards onlinerollspel och den tecknade Clone Wars-serien.

Jeff berättar att han är ett stort fan av det visuella i World of Warcraft. Tittar man på det spelet är jämförelsen svår att undvika. Biowares uppfattning är att man lär sig av de bästa. Fördelarna med en mycket stiliserad värld som den i Blizzards spel är många, enligt Jeff.

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

"Du får ett otroligt inbjudande spel när du fokuserar på stilistiska uttryck snarare än realism, och det kommer fortfarande att vara attraktivt att titta på under en lång tid. Och det kräver väldigt lite av din dator. Med det sagt var vi mycket mer stilistiska för 3-4 år sedan - och det fick vi kritik för. Sedan dess har vi arbetat hårt för att få spelet att se ut på precis rätt sätt, och jag tror att vi har lyckats".

The Old Republic är trevligt att titta på, särskilt med de stora kontraster Star Wars är känt för. Som när du flyger med ditt lilla vita skepp genom ett stort, svart universum. Spelet ser definitivt ut som Star Wars, men uppsnyggat med färg när du exempelvis går genom grönskande skogsplaneter, eller blickar mot rymdstationers mjuka neonljus.

Samarbetet med LucasArts har varit strängt men rättvist. Star Wars "vakter" har strikta regler för hur vissa saker i universumet ska se ut. Så om Jeff arbetar med en skiss måste den gå genom LucasArts först.

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

"Det är ett gott samarbete", säger Jeff. "När vi först skickade skisser på planeten Tatooine, fick vi genast höra att färgerna inte var rätt. Tatooine är den berömda ökenplaneten där mycket av filmens handling utspelar sig, och den ser ut på ett visst sätt som inte riktigt passade med vår skiss. Till slut förstod vi verkligen att de hade rätt."

Den story Biowares författar-team knappat ihop för Star Wars: The Old Republic är kanske den mest omfattande i hela spelhistorien. Varje klass har sin personliga storyline och bara att ta sig genom en av dem ska ta rejält med tid i anspråk. De olika klassernas historia är alla utformade som en egen filmgenre, berättar Bioware för oss. Spelar du som Smuggler kan du vänta dig ett fartfyllt matinéäventyr i stil med Han Solos öden i filmerna, där eldstrider och romantik hör till vanligheterna. Omvänt påminner storyn för de hänsynslösa Imperial Agents mer om en seriös spionthriller, där du arbetar i skuggan av Imperiet och "tar hand om" de som inte beter sig önskvärt.

Star Wars: The Old Republic

Storyn för varje klass är uppdelad i tre större kapitel och kan på så sätt jämföras med filmtrilogierna. Varje kapitel står på egna ben och ska enligt Bioware vara längre än alla Knights of the Old Republic-spelen. Spelar man som Bounty Hunter, till exempel, avslutas en större jakt efter det första kapitlet och spelaren får en stor belöning. Detta kan vara ett bra tillfälle att ta en paus, pröva en ny klass - eller förstås fortsätta med den episka storyn för sin klass i nästa kapitel.

Att hålla isär alla förgreningar i storyn så att de inte krockar eller säger emot varandra har varit en enorm utmaning, berättar Bioware under vårt besök. Här finns trots allt en story som är så omfattande att den hade tagit en person 60 år att skriva, om man ska tro utvecklaren själv. Att ta rollspel online, där dialoger med andra spelare kan påverka ens egen historia, gör det ännu mer komplicerat. Man har använt ett särskilt program för att få överblick på alla händelseförlopp, och för den som inte arbetat med det ser det ut som ett virr-varr á lá The Matrix gröna kod.

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Lägg till detta det högsta antalet röstskådespelare i en underhållningsprodukt någonsin och omfattningen av Star Wars: The Old Republic blir tydlig. Kvantiteten i de stundande äventyren är uppenbar, och kvaliteten är så här efter release uppenbar. Att få skriva det första kapitlet i vår egen rymdsaga är ett sant nöje.

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Relaterade texter



Loading next content