Svenska
Gamereactor
artiklar
Farpoint

Framtiden för Playstation VR

Vi har kikat närmare på framtiden för Sonys VR-hjälm samt provspelat det kommande, stekheta Farpoint...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Förra veckan blev vi inbjudna till en presentation av framtida Playstation VR-titlar och höjdpunkten var inget mindre än Impulse Gears stekheta Farpoint. Under vår tidigare förhandstitt fick vi ett smakprov på singleplayer-läget och det märks att spelet är mer konkretiserat inför lanseringen den 16 maj. Demot vi nyligen fick spela inkluderade även ett co-op-läge, vilket är en annan aspekt som spelstudion har varit angelägna om att visa.

HQ

Vi kommer inte att ge dig någon indikation när det gäller berättelsen, eftersom det kooperativa existerar utanför singleplayer-upplevelsen. Grunden bygger på att du befinner dig på en främmande planet och Playstation VR-enheten fungerar i kombination med den medföljande Aim-kontrollen (som är formad som en pistol). Tillsammans med en vän ger vi oss ut på planeten för att försöka överleva de fientliga attackerna.

Vi har pratat om spelkontrollen tidigare, men vi väljer att kortfattat beskriva den igen. Du håller den främre delen av vapnet med din vänsterhand och använder sedan den analoga stickan med din vänstra tumme för att flytta runt vapnet. De två främre triggerknapparna använder du för att kasta granater. Din högra hand håller du på baksidan av pistolen och där hittar du också en triggerknapp för att skjuta och en knapp på sidan för att ladda om. Det finns två olika rörelsealternativ att välja på och vi valde nybörjarläget där karaktärens rörelser endast uppnås genom fysiska rörelser.

Så snart vi satt headsetet på huvudet placerades vi i ett rum där vi kan välja olika uppdrag, och vår guide berättade att detta mer är tänkt som en slags paus från actionscenerna, eftersom det finns gott om föremål du kan förstöra och en hel del roliga saker att titta på.

Farpoint

Sedan var det äntligen dags för ett uppdrag och fienderna som vi såg var mer varierande än vad vi tidigare fick se i vår förra spelsession. Som förväntat ställdes vi mot vanliga spindlar men vi fick också träffa stora, exploderande spindlar, robotar med olika vapen, flygande drönare, klumpiga robotar samt mycket mer. Var och en av dessa fiender krävde taktiska åtgärder.

När det gäller vapen så finns det fem stycken i spelet - prickskyttegevär, automatkarbin, plasma gevär, pistol och ett hagelgevär. Dessa kompletteras med granater som du kan kasta och dessa åstadkommer naturligtvis mer skada på dina fiender, och varje vapen har olika styrkor och svagheter. Ditt prickskyttegevär behöver exempelvis laddas om manuellt via en knapp på sidan av handkontrollen, till skillnad från automatkarbinen.

Medan vi ändå är inne på ämnet angående omladdningsknappen så kändes placeringen av knappen ganska onaturlig och vi fick snabbt försöka hålla våra nerver i styr. Samtidigt som pekfingret vilar på avtryckaren så måste du försöka ladda om via omladdningsknappen som befinner sig en bit ovanför och till höger. Detta var såklart besvärligt och det slutade med att vi istället försökte hålla oss till vapen som enbart använde sig av en manuell omladdning. Därför kändes det mer som en nackdel att använda prickskyttegeväret.

De flesta vapnen är roliga att använda och det infinner sig också en fördjupad känsla av att du befinner dig mitt inne i en strid. Bland annat måste du hålla ett öga stängt för att sikta och Aim-kontrollen beter sig precis som om det vore en riktig pistol, vilket är ännu mer imponerande när man reflekterar över hur felfri pistolkontrollen måste vara i ett actionspel till Playstation VR.

FarpointFarpoint

Det tar lite tid att bekanta sig med rörelsemekaniken, och detta är inte något negativt utan snarare en positiv aspekt. Eftersom många spelare är så vana vid att använda en joystick vid exempelvis rörelser så måste man istället fokusera på att använda sig av fysiska rörelser när man spelar Fairpoint. Till en början letade vi exempelvis efter en knapp så att vi kunde huka oss ner när vi blev beskjutna, innan vi förstod att det räckte med att vi hukade oss ner - i verkliga livet. Detta är något som definitivt tar tid att anpassa sig till, men det är ett mycket välkommet inslag.

Tekniskt fungerar spelet otroligt bra och varje avlossat skott ger en känsla av tillfredsställelse. Vapnen är smidiga att använda, vilket är primärt på grund av spelkontrollen och det finns nog inget häftigare än att medverka i ett spel tillsammans med sin polare och faktiskt se hur han rör sig som om allt utspelade sig i verkliga livet. Ibland kan det se lite konstigt ut när spelaren rör sig. Ungefär som om överkroppen inte samordnades med resten.

Kort sagt så är Farpoint ett otroligt underhållande spel och förmodligen det bästa VR-spelet till Playstation 4. Nyckeln till detta är såklart den otroliga precisionen i vapnen och detta är något som har utförts med perfektion. Det har alltid varit min önskan att få avfyra riktiga vapen i virtual reality och Farpoint levererar på de flesta punkter. Vi tvivlar inte heller på att co-op-läget kommer att vara mycket populärt på grund av den aspekten. Några fler vapen skulle inte skada, men när du väl kastar dig ut i stridens hetta och lär dig alla rörelsemönster så lär detta fängsla dig otroligt snabbt.

FarpointFarpoint
HQ

The Persistence

Ett annat spel vi spelade var The Persistence, en science fiction-rysare av Firesprite Studios. Demon visade två aspekter av spelet och den första är också den största delen av spelet. Vi fick gå igenom ett rymdskepp fullt med monster och dessa styggelser är före detta besättningsmän på fartyget. Vi navigerade oss igenom fartyget och försökte med alla medel undvika eller eliminera dessa monster, samtidigt som vi gradvis fick tillgång till en bättre arsenal.

Den andra aspekten är en så kallad kompanjon-app som en annan spelare kan använda sig av via sin mobiltelefon. Den använder du för att hjälpa eller stjälpa spelaren med headsetet. Appen innehåller en kort layout och den visar både faror och viktiga objekt. Detta gör det möjligt för den andra spelaren att hjälpa huvudspelaren eller helt enkelt skicka honom i en fälla. Valet är helt upp till dig...

The Persistence var ett ganska underhållande spel och att uppgradera karaktären med sina egna stamceller efter en död var riktigt coolt. Vi fick också testa en hel del vapen, varav ett som kan göra dina fiender allierade under en kortare stund, men totalt sett så är det omöjligt att säga exakt hur länge spelet håller. Grunden är bra och det är också skrämmande, men det återstår att se om spelet har tillräckligt mycket att ge för att vara underhållande hela vägen till slutet.

Farpoint
FarpointFarpointFarpoint

Korix

I grunden är Korix ett mycket simpelt spel: Du sitter på en stol med en Move-kontroll i ena näven. Du måste placera saker för att försvara din bas, samtidigt som du måste placera andra föremål för att attackera motståndarens bas på den motsatta sidan av kartan.

Utan en tutorial tog det två försök innan vi förstod grunden i spelet och vad det är man ska göra. Det blir genast ganska enkelt när du inser att dina arbetare kan skörda energi så att du kan köpa saker och du kan även få fler arbetare att producera mer avancerade produkter och så vidare. Spelet är ganska kort men det finns alltid en balans av investeringar, oavsett om du väljer att skydda dig själv eller gå till en våldsam attack mot din motståndare.

Allt detta hanteras med hjälp av den rörelsekänsliga handkontrollen och du använder styrkorset, fyrkanten, cirkeln och triangeln för att använda olika typer av objekt som du sedan placerar på spelplanen. Det kanske låter enkelt men det infann sig en viss frustration varje gång vi öppnade menyn. Ibland när vi klickade på ett menyalternativ hände absolut ingenting, och ibland stängdes menyn så fort vi råkade klicka på ett objekt. Att placera ett element var dock väldigt enkelt.

I grunden är Korix ett ganska enkelt strategi-spel och det är ganska underhållande att se hur dina så kallade Tron-krigare slåss på spelplanen framför dig. Med större kartor och flera fiender så kan den taktiska spelupplevelsen bli riktigt spännande. Om bara menyn hade varit lite mindre krånglig...

Farpoint
FarpointFarpointFarpoint

Star Blood Arena

White Moon Dreams tar samma väg som många andra VR-spel genom att sätta spelaren i en cockpit på ett rymdskepp. I Star Blood Arena tar du kommando över ett rymdskepp för att bekämpa andra rymdskepp i en 360-graders miljö.

Den stora larmklockan börjar ringa här i form av åksjuka, och även om vi själva inte blir illamående så kan vi se att andra människor kommer bli det. Istället fann vi handkontrollen mer irriterande och att navigera i 360-grader var inte helt lätt. Att styra fartyget var inte enkelt och med tanke på att du måste hålla inne R1 och L2, samtidigt som du roterar den högra spaken var allt annat än lätt.

Angående spelets vapen så var det också lite förvirrande, eftersom var och en av de fyra knapparna hade en enskild attack. Varje attack hade en liknande effekt och det som hände på skärmen gav oss ingen indikation på vilken attack som gjorde vad. Det slutade istället med att jag hamrade vilt på alla knappar.

Star Blood Arena verkar vara en medioker arena-shooter till Playstation VR, förutom att spelkontrollen har blivit krångligare denna gång. Det roliga tar slut efter cirka 30 sekunder och den största tiden spenderas på alldeles för stora kartor samtidigt som du försöker hitta fiender att skjuta.

FarpointFarpointFarpointFarpoint

VR Experiences

Efter de praktiska sessionerna som beskrivs här ovan så fick vi också testa Playstation VR-upplevelserna Cocos Shark Island, First Life, Atomic Ghost Fleet och Virry VR. De tre första betraktas mer som en interaktiv upplevelse än ett spel och Virry VR låter dig istället följa med på en afrikansk safari där du får utforska omgivningen. Resten av dessa VR-upplevelser tar dig med under havet och det är verkligen ett välkommet inslag som ger oss lite variation från de tunga actiontitlarna.

Atomic Ghost Fleet och Cocos Shark Island erbjuder en levande film i 360-grader. De båda upplevelserna kostar £3.69. First Life (berättad av David Attenborough) tar oss med på en interaktiv resa på vår planet och känns som den typ av film som du också kan hitta under ett besök på ett större museum.

I Virry VR utforskar vi olika delar av Afrika. Du kan välja om du vill komma oerhört nära djuren, eller bara beundra de vackra landskapen. Detta är helt upp till dig, men förvänta dig inte en alldeles för stor frihet när du utforskar denna fascinerande kontinent.

Farpoint
FarpointFarpointFarpoint

Relaterade texter

FarpointScore

Farpoint

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactor VR-hatande chefredaktör har delat ut betyg till Sonys mest haussade VR-titel, någonsin...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy