Svenska
Gamereactor
artiklar

Ubisoft @ E3 2017

André fick plundra hela trappuppgången på koffeinrika livsmedel innan han kunde sammanfatta vad Ubisoft hade att erbjuda på Los Angeles anrika scen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En häpnadsväckande cocktail av vitaminbrist, sömnbrist, och hygienbrist ligger just nu som en kronisk dimma runt omkring mig. Det kanske låter som en ogästvänlig misär, fast samtidigt är det precis så här som det ska vara, varje år, någon gång i mitten av juni. Vad som däremot är unikt för mig just i år att jag missade själva öppningsdagen på årets E3, och passande nog för denna artikel var anledningen att jag och ett gäng pojkar satt som fastnålade i Ghost Recon: Wildlands.

Från fredag ända fram till lördag natt flög vi omkring i en helikopter genom den väldigt kvantitativa spelvärlden, fullständigt knökfylld med ikoner, sidouppdrag och värdelösa samlarobjekt. Den så kallade Ubisoft-mallen. Men, när det väl kommer till kritan är underhållningsvärdet den största betygsgrundaren, och fy i helsike vad roligt vi har haft ändå. Co-op-upplevelsen är riktigt välsvarvad där taktik och samarbete väger bra mycket tyngre än att rusa fram som en kärnvapen-utrustad Rambo på egen hand, och garven som avlöste varandra lyckades göra de väldigt uppenbara bristerna någorlunda hanterbara.

Ubisoft @ E3 2017
Både Far Cry 5 och Assassin's Creed Origins har redan utannonserats, så att båda två skulle visa upp sig under Ubisofts scentid var en självklarhet.

Problemet med Ubisoft-liren, åtminstone för mig under de senaste åren, är att jag ofta tycker om spelen under de första trevande timmarna, fast så småningom börjar det gro ett starkt avsky. Det har hänt med The Division, Far Cry Primal, For Honor, Steep, och det är inte helt omöjligt att Wildlands landar där också. Bland dessa blev just Steep den kanske största besvikelsen - framförallt då puderpumparliret var en sådan total överraskning när det presenterades som en avslutande bomb under Ubisofts konferens förra året. Grafiken fick oss att andas lite häftigare, och förhoppningarna om att spelglädjen skulle vara densamma som i SSX Tricky var nog påtaglig hos många.

Detta är en annons:

Nåja, oavsett vad jag tycker om Ubisoft speltitlar har de alltid haft tajta E3-uppvisningar, och årets prestation var riktigt underhållande att få begrava sig i. Förra året fräste deras konferens igång med lyckopillret Just Dance 2017 där allt från tigrar till flugbärande giraffer och motorcykelförare intog scenen med galanta danssteg. Komikern Aisha Taylor ledde då showen på sitt härliga sätt som brukar peta skräpet ur ögonen på de flesta - men i år tänkte Ubisoft annorlunda och lät utvecklarna själva stå för presentationerna.

Ubisoft @ E3 2017
Även om Assassin's Creed Origins visades upp hos Microsoft igår räknade vi självklart med att få se mer av titeln under Ubisofts framträdande.

En relativt ny jargong kring E3 är att många väljer att utannonsera sina nya storlir redan några veckor innan de glada dagarna i Los Angeles - just för att konkurrensen om medias rapportering förstås är svintajt under mässan. Precis så var det för The Crew 2 och Far Cry 5 där det sistnämnda är den första Far Cry-titeln på länge som inte kommit ut på årsbasis, utan faktiskt fått lite längre utvecklingstid. Däremot är det faktiskt så att Ubisoft genom en E3-teaser redan gått ut med att en ny IP kommer visas upp - och vi blev inte besvikna. Men, låt oss börja där Ubisoft valde att börja, och först ut på scengolvet var Mario + Rabbids Kingdom Battle.

Ubisoft @ E3 2017
I fjol lät Ubisoft dansglada kramdjur kicka igång konferensen. Bisarra, märkliga, och härliga inledningar är dock ett vinnande koncept, även i år.
Detta är en annons:

Ett kaninplyte dyker upp på storskärmen och börjar bete sig sådär Minion-skojigt tillsammans med en klassisk Mario-låda. Därefter anländer Yves Guillemot, och välkomnar ingen mindre än Mario-pappan Miyamoto upp på scen. I stil med hur obekväma vi var förra året när det dansades till Just Dance 2017 ser vi nu Shigeru tillsammans med Yves, rygg mot rygg, beväpnade med varsitt Nintendo-doftande muskedunder. Mario-pappan säger därefter att han hade ett villkor för samarbetsprojektet mellan Rabbids och Mario: "Whatever you do, don't try to make a jump game or a Mario plattformer. Try to make a Mario Game that has never been made before."

Ubisoft @ E3 2017Ubisoft @ E3 2017
Både grafiken och designen i Mario + Rabbids Kingdom Battle är precis så ursnygg och lekfull som vi vill ha den.

När vi sedan får se Mario + Rabbids Kingdom Battle är det, precis som Miyamoto säger, ett Mariospel som aldrig har gjorts innan. Titeln går under genren turbaserad strategi, och spelplanen i stridsläget har samma stuk som ett brädspel. Mario-familjen tillsammans med härligt klädda kaniner ska piska upp onda rabbids på ett slagfält i charmigt turbaserade bataljer, och det ser extra härligt ut när en jättebamsig kanintjockis bjuder upp till kamp iklädd Donkey Kongs säregna slips. Titeln kommer vara exklusiv till Nintendo Switch och brakar ut på butikshyllorna den 29 augusti.

Vi visste självfallet att Assassin's Creed Origins skulle visas upp rejält, och när Ashraf Ismail från Ubisoft Montreal står på scen med egyptiska hieroglyfer i ryggen är det inget snack om saken. Det är nu 10 år sedan originalet släpptes, och med det sagt släpper Ashraf lös ett saftigt klipp på Origins. Titeln kommer finnas spelbart på mässgolvet från och imorgon, så vi kan förvänta oss att våra utsända grabbhalvor Kim och Mathias kommer skicka härliga intryck från spelet till oss under veckan.

Ubisoft @ E3 2017
Dykningen var ett härligt inslag i Black Flag, och av dagens trailer att döma blir det undervattensäventyr i Origins också.

Näst på tur var tydligen filmen Inception, eller så såg det åtminstone ut under den trailer som visade upp de första stapplande bilderna på The Crew 2. Originalet fick kanske inte det varmaste av välkomnande, åtminstone inte av Gamereactor då betyget landade på en femma. 2014 var dock väldigt längesedan och titeln har uppdaterats hiskeligt mycket sedan dess - något som lockat 12 miljoner spelare att sätta sig i förarsätet någon gång. Jag tycker dock inte att det ser dösnyggt ut. Jag menar, i jämförelse med Forza Motorsport 7 är The Crew 2 inte i närheten rent grafiskt. Racing ute i vildmarken tilltalar däremot en hel del, och när fordonsgalleriet består av motorcyklar, flygplan, och hormonstinna monstertruckar blir även jag lite sugen.

Ubisoft @ E3 2017
Att ratta flygmaskiner, båtar och motorcyklar ser ut att bli ett riktigt härligt komplement till The Crew 2

South Park: The Fractured but Whole har fått sitt efterlängtade släppdatum ändrat en väldans massa gånger, fast nu känns det väl äntligen som att titeln kommer släppas en gång för alla - den 17 oktober. Till skillnad från de tidigare Ubisoft-stunderna på E3 närvarade dock inte Trey Parker i år, fast vi fick se lite nya filmklipp på liret som gjorde oss kraftigt spelsugna. Därtill visades också ett nytt mobilspel i mumsig South Park-anda. Ett förmodligen turbaserat kortspel som enligt Cartman är Cowboy Vs. Indians...helt enkelt? South Park Phone Destroyer kommer kalaset att heta, och släpps någon gång innan sista december i år till Android och IOS.

Redan i Ubisofts E3-taggande trailer som släpptes i början av juni hintade de om att ett helt nytt IP skulle bli presenterat. Även om det visserligen är alldeles korrekt menat, ser fortfarande det spretnya Skull & Bones ut som en påkostad mod till Assassin's Creed IV: Black Flag. Efter den första trailern valsar Justin Farren från Ubisoft Singapore ut på scen och tar oss vidare till flerspelarstridsläget Loot Hunt där tio stycken skepp i två lag ska strida om skattkistor ute tll sjöss. Presentationen och ordvalen är farligt likt hur Rare har lagt upp sina Sea of Thieves-presentationer, och när riktigt gameplay från Skull & Bones visas upp känns inte titeln särskilt het längre. Båtstriderna är farligt påminnande om Black Flag och jämförelsen blir slående korrekt när gränssnitt, design, och spelbarhet känns som en enda stor repris. Förhoppningsvis hinner Ubisoft bränna till med lite mer nytänk till och med släppdatumet som blir till hösten 2018.

HQ
Ubisoft @ E3 2017
OS-grenar kändes på förhand som ett väldigt otippat DLC till Steep.

Näst på tur var (äntligen!) en hårt dansande uppvisning av några Daft Punk-grabbar och tjejerna från någon av Grease-filmerna. Just Dance 2018 är alltså nästan färdigkodat och kommer släppas till samtliga konsolformat redan i oktober. Därefter, från inga mindre än Ubisofts Toronto-kontor, kom det en ny trailer som luktade ordentligt av No Mans Sky sett till designen. Både rymd- och markstrider i rollen som ett vilt pangande skepp är spelkonceptet i Starlink: Battle for Atlas, och kommer släppas till Switch, Playstation 4 och Xbox One till hösten 2018. Därefter dök ett vitt, silkeslent puder upp i form av Steep vars kommande expansion kommer utspela sig från startbåsen på grenarna i Vinter-OS. De skidbaserade alltså...

Ubisoft @ E3 2017
Far Cry 5 kommer ha mer fokus på närstridspåkar än i tidigare titlar, och de satsar också större på samarbete. Exempelvis mellan dig och jycken här ovan.

Även om både Mario- och Rabbids-hybriden och The Crew 2 såg riktigt smaskigt ut satt vi på redaktionen egentligen bara och väntade på att få begrava ögonen i spelbarheten till Far Cry 5 - och vi blev absolut inte besvikna. Vi vet sedan innan att Hope Country är erövrat av läskigt superreligiösa skurkar; sådana som det inte går att övertyga om hur man egentligen ska tolka en bibel. När de efterlängtade in game-bilderna visar upp sig kände jag igen mig direkt. HUD:en är förvisso bortplockad just nu, men den säregna solspeglingen i gräset skriker lika mycket Far Cry som gröna spelmenyer skriker Fallout. Nytt för i år är ett gediget samarbete mellan dig och några medstridande lakejer. Det sitter en krypskytt uppe i ett närliggande vaktentorn och ger understöd, en hund glufsar i sig armen på en skurk, ett flygplan bombar hela gatan med bly, och slakten avslutas av att en stor jättetruck mosar ned allt som kunde ha överlevt efter den välkoordinerade attacken. Samarbete, gärna i form av en co-op-kompis är alltså det Ubisoft vill framföra med trailern - något som absolut inte känns som en dum satsning.

Och nu var väl presskonferensen ändå över? Vi har sett bra mycket mer än vad som förväntades av Ubisoft, och de fortsätter att vara riktigt underhållande och proffsiga på sina E3-uppvisningar - även fast jag saknade Aisha Tyler med stafettpinnen. Men Ubi var inte klara. De hade sannerligen en riktig bamsing i skjortärmen som presenterades i form av den kanske snyggaste trailern vi sett hittills under 2017. Förrenderad måhända? Det är skitsamma, för skådespelet, miljöerna och designen kommer självfallet att leva kvar i titeln tills när vi någon gång i framtiden för spela underbaringen. Jag talar förstås om, Beyond Good and Evil 2.

Ubisoft @ E3 2017
En tatuerad, blodig, och mustaschprydd jättegris måste väl ändå vara en ren fullträff när det kommer till karaktärsdesign?

Jag är en av dem som fortfarande väntar på Wild till Playstation 4, men när Michel Ancel till och med bränner av en känslofylld tår för faktumet av att Beyond Good & Evil 2 ligger i skottmynningen kan Wild lika gärna läggas på is. Ubisoft kunde inte ha avslutat sin presskonferens på ett bättre sätt, och även om många är dödströtta på deras enormt öppna världar med tusentals ikoner insprängda i kartan kändes titlarna som visade upp idag riktigt heta. Vi skriker förstås efter mer information om Beyond Good & Evil 2, räknar dagarna tills vi får spöa upp busar i Far Cry 5, och trånar efter att lägga labbarna på Mario + Rabbids Kingdom Battle.



Loading next content