Svenska
Gamereactor
artiklar
Far Cry 5

Vi tar tempen på Far Cry 5

Vi snackade med Far Cry 5-utvecklarna och passade på att ta reda på mer om hur de gått till väga i skapandet av den vedervärdiga sekt som utgör spelets huvudfiende...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Far Cry 5 utspelas i mindre exotiska omgivningar än föregångarna, och släpps som du kanske vet i februari nästa år. Vi fick nyligen chansen att hälsa på utvecklarna i Montreal, och en av de saker jag var mest sugen på att få veta mer om är hur de skapat den kult vi kommer behöva tampas med i Hope County.

Far Cry 5
Ingen drömgranne direkt, inte konstigt att folk flyttar.

Den som bossade över panelen jag deltog i var "creative director" Dan Hay, som hade massor att berätta om just detta. Han förklarade att Ubisoft velat göra ett Far Cry i USA under lång tid, just för att det skiljer sig så mycket från resten av de spännande platser vi fått besöka. Det erbjuder något unikt och ger därför teamet en chans att göra något nytt. Det medför även utmaningar såklart och bland annat finns risken att saker känns lite för välbekanta och att folk vet hur det ska vara. Det försöker Ubisoft balansera upp med story, som den sekt du drabbar samman med, som bildats löst baserat på verkliga förlagor.

Detta är en annons:

Det är en konst att hela tiden sträva mot att hålla det trovärdigt utan att samtidigt göra det tråkigt. En viktig del av konceptet är såklart The Father. Hay berättade att The Father är en mäktig ledare med ett syfte, vilket skiljer honom från tidigare antagonister i serien. Han slåss för något han "vet" är det rätta, nämligen att slutet nu är nära och att de ej troende försöker stoppa honom från att framföra sanningen (vilket ju också är vad man ironiskt nog gör). Jämför detta mot exempelvis Vaas som inte hade något egentligt motiv utan bara var ett ärkesvin med förkärlek för kaos.

Far Cry 5
I februari kommer du själv får besöka denna plats.

Så hur kommer Montana in i bilden då? Montana är viktigt eftersom staten är så väldigt lantlig och glesbefolkad. Att kapa banden med resten av världen är helt enkelt tekniskt möjligt. Därmed får du vara ifred och kan odla din religiösa rörelse. Och att alls ha en kult är i sig ett säkert sätt att hålla folk borta från din håla.

Det är alltså genomtänkt och Ubisoft gjorde forskning i ämnet innan de bestämde sig. Att ha en trovärdig spelvärld är helt enkelt viktigt för Hay och hans team. Montana valdes i slutändan och fungerar som en fond till The Fathers val att slå sig ner här och försöka förändra världen. Hay skojade om att han själv nästan blev sugen på att gå med i kulten efter att ha fått träffa den karismatiske ledaren i spelet. Och det är också en viktig del, att ha en person som är så frestande att det blir begripligt varför folk följer honom.

Detta är en annons:
HQ
HQ

Hay förklarade även hur kulten arbetar och hur de förklarar deras makt. De har nämligen köpt mark billigt eftersom det är en väldigt olustig granne. Så när de flyttar närmare, flyttar andra ut - varpå de kan köpa även den marken billigt. På så sätt har de undan för undan blivit en maktfaktor i trakten och kan se till att de även kan påverka polis och annat.

Allt detta styrs via familjen, som i sin tur är ett nätverk av folk. Någon ser till att hålla medlemmarna lugna, en annan att alla är vältränade och farsgubben själv i klanen borgar för att ingen lämnar den. Hay säger:

"När jag tanker på Far Cry så ser jag det som Twilight Zone, det är en riktig värld som förvridits på något sätt. Vi tar inslag från verkligheten för att få det att kännas verkligt där folk jobbar som vanligt, har åsikter och så vidare. Det ger en mer övertygande värld och trovärdiga fiender."

Far Cry 5
Mindre exotiska omgivningar menar utvecklarna ger helt andra möjligheter.

Vi fick inte veta så mycket om hur vi kommer få interagera med de olika ledarna av sekten, men det kommer att vara en förutbestämd ordning du tar dig an dem i. Tänk hur det fungerar i Ubisoft-spelet Ghost Recon: Wildlands ungefär. Hur du hanterar de individuella personerna kommer även avspegla sig längre upp i organisationen, men detta är något vi inte fått uppleva själva ännu.

Folk i spelet söker sig ofta till sekten för att de känner sig frånkopplade och bortglömda av regeringen, och det menar Hay är något som bidrar till att göra spelet mer relevant i dagens USA. Just dessa åsikter är något som ofta framförs, där många är leds på alla skrivna och oskrivna regler som läggs på dem. En expert på just kulter, Rick Ross, medverkade i panelen och hävdade att spelet har ett trovärdigt scenario att erbjuda.

Far Cry 5
Tanken är att sekten ska kännas så trovärdig att du faktiskt förstår den, snarare än att bara erbjuda något att skjuta på.

Han berättade att olyckliga personer oftare är benägna att gå med i sekter, men att det absolut inte bara handlar om knäppisar som stereotypen ofta vill göra gällande. Folk som har en väldig karisma kan även övertala högutbildade personer. Familjen talar om undergången då alla ska få vad de förtjänar. Hay själv menar att det påminner honom om det överliggande hotet för kärnvapenkrig när han var liten, och hur det påverkade folk i hans närhet under kalla kriget.

Sekten i Far Cry 5 är alltså rent hittepå, men med en väldig förankring i verkligheten. Idén är att även du ska få tänka medan du dras längre och längre in i snurrigheterna. Kort sagt rejält annorlunda mot tidigare delar i serien, och i februari får vi äntligen uppleva detta själva.

HQ

Relaterade texter

Far Cry 5Score

Far Cry 5

RECENSION. Skrivet av Kim Jakobsson

Kim har spenderat merparten av helgen bland de soldränkta granskogarna i Montana, med en galen kult som vill göra slarvsylta av allt som kommer i deras väg...

7
Rykte: Ubisoft Toronto arbetar på Far Cry 6

Rykte: Ubisoft Toronto arbetar på Far Cry 6

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Far Cry 5 blev Ubisofts mest framgångsrika titel denna generation, och att de därmed filar på en uppföljare är kanske inte så konstigt. Via en självutnämnd insider på...

0
GRTV spelar Far Cry 5: Lost on Mars

GRTV spelar Far Cry 5: Lost on Mars

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje veckodag (och ibland helger, men bara om vi känner oss givmilda och arbetstokiga) sänder vi klockan 16:00 något som sedan 2014 har kallats för Gamereactor Live....



Loading next content