Svenska
Gamereactor
artiklar
Red Dead Redemption 2

Redaktionen resonerar: Red Dead Redemption 2

Redaktionen lirar Rockstars suveräna tvåa för fulla muggar och naturligtvis skiljer sig våra åsikter om spelet rätt mycket. Här är vår smakdiskussion i sin helhet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Petter Hegevall
Nu har vi alla (snudd-på) spelat det, även fast det bara gått tre dygn sedan Rockstars hett efterlängtade trea släpptes. Jag har lirat cirka 12 timmar och skulle vilja prata lite om tidiga intryck och åsikter,inte minst eftersom vi inte fick recensera spelet själva här i Sverige. Jag är, som många läsare redan vet, galen i GTA men gillade aldrig Red Dead Redemption lika mycket och det gäller även uppföljaren som jag hittills anser är klart sämre än det briljanta Grand Theft Auto V. Vad tycker du?

Kim Jakobsson
För mig är det tveklöst det bästa som Rockstar har gjort. Det känns moget på ett sätt som inget GTA-spel gjort innan. Borta är de pastisch-artade karaktärerna som i princip är omöjliga att ta på allvar. Red Dead Redemption 2 är tungt, smutsigt och realistiskt. Dock så förstår jag att folk kan tycka illa om just animationssytemet och den tungstyrda kontrollen - men för mig som jag skrev i bloggen så bidrar det med att skapa en fysisk närvaro i spelet. Arthur är en riktig karaktär, med tyngd och momentum - och att röra denna best till människa ska vara lite jobbigt.

Red Dead Redemption 2
Atmosfären, animationerna, designen och ljudbilden är verkligen fullständigt superb i detta spel.

Petter
Men "moget"? Grand Theft Auto är ju i mångt och mycket satir på vår samtid, med allt vad det innebär - och den mest pricksäkra satiren denna industri någonsin sett, i omgångar. Det har ju inget med mognad att göra utan istället inriktning. Och att den rätt ordentligt klumpiga, gamla mekaniken skulle vara ett medvetet val för att spelet ska kännas smutsigt eller realistiskt, tror jag tyvärr ingenting på. Inte för en sekund. Det är samma system som Rockstar använt sig av i 15 år nu och även om det naturligtvis fungerar i vissa fall, blir det här plågsamt uppenbart att de borde ha renoverat grundmekaniken fullständigt inför Red Dead 2. Arthur rör sig ju som Lara Croft i Tomb Raider 1 och bara en sådan sak som att plocka upp en enkel sak från ett bord kan ju ibland kräva flertalet irriterande försök. Det är i mångt och mycket oacceptabelt det för egen del, inte minst när det gäller ett spel som tagit över fem år att utveckla och kostat över tre miljarder (!) kronor.

Detta är en annons:

Kim Jakobsson
Fast, om det nu stämmer att runt 3000 personer har arbetat på spelet så måste det ju kommit upp otaliga gånger under utvecklingen att kontrollen är dålig. Det är så klart väldigt medvetet. Men som sagt, jag fattar absolut om man inte gillar tyngden och "sladdrigheten" - för mig fungerar det dock väldigt bra i sammanhanget. Det tog några timmar att vänja sig, och nu har jag noll problem med att styra Arthur.

Petter
Fast... Bara för att man är många innebär ju absolut inte det att produkterna blir perfekta, eller hur? Det finns ju gott om filmer och spel där tusentalet personer varit inblandade och soppan bara blivit grumligare som resultat av det. Nu gillar jag red Dead 2 riktigt mycket men att spelmekaniken är medvetet klumpigt irriterande Köper jag bara inte.

Kim Jakobsson
Tycker dock inte att den är irriterande, bara tung. Vad säger ni andra om kontrollen då? Är jag helt ensam om att gilla den?

Henric Pettersson
Jag tycker den är något slarvig, men det är inget som stör mig nämnvärt.

Detta är en annons:

Joakim Sjögren
Jag gillar tyngdkänslan överlag också, men visst kan det bli lite onödigt bökigt emellanåt. Att ta upp saker är ju en mindre pina varenda gång och för de som spelar mest för att komma vidare i storyn kan det garanterat vara irriterade att behöva ratta runt Arthurs blyförsedda lemmar fram och tillbaka. Jag är däremot den där spelaren som med lätthet kan spendera mindre evigheter med att endast strosa runt i lägret och lyssna på mina gäng-kompanjoner sjunga falskt och snacka skit med varandra, och detta gör såklart att jag aldrig riktigt känner behovet av en snabbare och mer lättsam spelkontroll.

Petter
Ett spel som kostat tre miljarder kronor att utveckla som 3000 pers arbetat med, borde rimligtvis ha en smidigare, tightare och mindre frustrerande grundmekanik.

Joakim Sjögren
Jag är, precis i motsats till Petter, fullkomligt galen i Red Dead Redemption och inte speciellt förtjust i GTA-serien överhuvudtaget. Jag tycker nämligen betydligt bättre om Rockstar när de är lite mer "sansade" i sin framtoning, och jag uppskattar därtill när de inte ska bränna av sina satiriska referenser i tid och otid eller när de ska försöka skapa nutida och färgstarka karaktärer som endast ger monumentala magsår av totalt förakt (jag ville seriöst hoppsparka GTA V-trion i ansiktet efter bara någon ynka timma). Nu har jag sedan såklart bara spelat runt 8-10 timmar av nya RDR2, och jag är därför inte redo att ge något definitivt betyg, men jag gillar verkligen det jag upplevt såhär långt under helgen. Visst, spelkontrollen är något styltigt emellanåt (även om jag precis som Kim föredrar tyngdkänslan framför alternativet att Morgan skulle vara någon raketsnabb och superalert Western-ninja) och det finns några halvmissar gällande potential här och var. Överlag är det dock otroligt längesen jag var såhär uppslukad i ett TV-spel och jag har verkligen älskat varenda sekund ute i vildmarken. Inlevelsen är som exempel fenomenal och jag beundrar det inledande tempot som med sin How The West Was Won-takt blandar intensiv spänning och alldagliga mysrysningar med jämna intervaller. Att ena stunden få råna ett tåg uppe bland snötäckta berg för att i nästa gå ut på jakt med gamlingen Hosea eller ta en barrunda med ynglingen Lenny är precis den typ av spelmässig mix jag suktade efter på förhand.

Red Dead Redemption 2
Det finns extremt få öppna, stora, vidsträckta spelvärldar som innehåller mer detaljer eller dynamik än den i Red Dead Redemption 2.

Henric Pettersson
Jag var inte ett dugg förvånad när jag såg tiorna ramla in från de allra flesta spelsidor. Att göra något annat när Rockstar släpper ett spel känns nästan otillåtet och därmed har jag svårt för att blint lita på dessa betyg generellt. Jag tycker dessutom inte att varken GTA V eller första Red Dead Redemption är särskilt roliga alls och jag kände således inget sug inför tvåan över huvud taget. Ändå införskaffade jag mig spelet som jag först började lira på min Playstation 4 Pro i lördags och sen dess har jag inte kunnat sluta. Jag är själv lite överraskad av att jag inte kunnat lägga ifrån mig kontrollen mer än för mat och sömn. Jag har redan förälskat mig i spelet som levererar übermustig cowboy-action i en fantastisk läcker värld. Bortsett från vissa mediokra texturer och onödigt bråkig spelkontroll kan jag inte sluta att sukta efter mer. Redan nu drömmer jag mig bort till eftermiddagens spelsession.

Andre Wigert
Jag saknar smidigheten från Far Cry i Red Dead. Nu är jag förvisso bara sex timmar in i vilda västern, men att inte kunna skinna djur på ett enkelt sätt eller bara trycka in en styrspak för att springa snabbt känns dumt. Jag vill kunna svänga omkring med kameran och spana ut över vyerna (som är extremt imponerande rent tekniskt), och inte behöva abonnera tummen åt något så tråkigt som att hamra på springknappen. Alla moment behöver inte vara så osmidiga för att skapa tyngd, se bara på God of War. Jag kommer säkert ändra åsikt efter 60 timmar men just nu känns spelmekaniken och framförallt spelkontrollen för tung och omständlig.

Henric
Håller med Joakim angående problemet att plocka upp föremål. Varför finns det inte ett knapptryck för att plocka på sig allt istället för att plocka upp föremål efter föremål?

Kim Jakobsson
För att du måste genomlida animationen som säkert kostat en miljon i sekunden att producera. Skämt åsido, detta är ju smått absurt - håller med. Alla dessa animationer är fruktansvärt välgjorda, men irriterande i längden, absolut.

Kim Orremark
Att det skulle vara lite jobbigt att manövrera Arthur per design har jag absolut ingenting till övers för. Vi har sett otaliga spel där tyngd är en viktig faktor utan att det ska bli irriterande. Spelkontrollen i Red Dead Redemption 2 känns fruktansvärt gammal vid det här laget, Rockstar brukar aldrig vara bra på det här men rimligtvis borde det ha hänt betydligt mer mellan Grand Theft Auto V och nu än det vi får. Jag kan delvis hålla med om att behållningen med Red Dead Redemption som serie är att det är något mer avskalat utan den ständiga satiren från Rockstars andra serie (som jag älskar innerligt) men Red Dead Redemption 2 fäller ständigt krokben på sig själv med den påtvingade realismen istället. Varför i hela fridens namn plockar spelet ständigt av mig mina vapen? Varför kan jag inte ge min häst energisnacks när vi galopperar? Varför kan jag inte snabbt byta till vinterskrud i hög hastighet? Jo, på grund av Rockstars maniska besatthet av att göra Red Dead Redemption 2 till en västernsimulator snarare än ett spel. Realismen kommer på bekostnad av spelbarheten och det gör att jag har svårt att njuta fullt ut av spelet istället. Detaljrikedomen är sinnessjuk, världen är insupande, karaktärerna och dess röstskådespelare övertygar konstant (med undantaget för Morgan själv) och sett till hur man skapar en öppen spelvärld är Red Dead Redemption 2 oöverträffat. När jag måste positionera om huvudkaraktären för elfte gången när jag ska plocka upp ett brev vill jag dock inget hellre än att stänga av och aldrig spela igen.

Petter
Lite så känner även jag, med det sagt vill jag dock poängtera att jag verkligen gillar det - trots gnäll. Det är ju ett riktigt bra spel, såklart. Det är dock ingen 10:a.

Kim Orremark
Jag har spelat klart hela spelet nu och hade jag recenserat hade jag hamnat på en åtta, precis som det första spelet var enligt mig. Rockstar briljerar verkligen på vissa partier av spelet men samtidigt hålls Red Dead Redemption 2 tillbaks av tradigt tempo och en undermåligt strukturerad berättelse. Den öppna världen och detaljrikedomen är dock enastående.

Jonas Mäki
Jag verkligen älskade John Marstons äventyr och skulle tveklöst sätta det på min personliga topp fem över de bästa spelen jag spelat. Så hypen inför del två var det inget fel på för min egen del. Ni som läser min blogg vet att jag på förhand var lite orolig, men lyckligtvis övertygar Rockstar å det grövsta. Redan från att jag på The Hateful Eight-liknande premisser travar runt i en snöstorm i spelets ingress är jag fast. Det är allt jag hoppats på men inte riktigt vågat tro att Rockstar skulle kunna leverera. Allt från de små uppdragen till den omvälvande storyn rycker tag i mig, och jag kan gå runt i timmar och bara prata med folk samt insupa western-atmosfär, som att snacka med den där krigsveteranen som mest av allt bara ville ha en kompis, eller spela helt sanslösa minispel som jag av spoilerskäl ska låta bli att kommentera. Nu är jag inte helt klar ännu, men fortsätter det såhär tror jag att Red Dead Redemption kommer få sällskap på min topp fem av Red Dead Redemption 2. Detta är inte ett spel, det är en livsstil. Det enda minuset jag själv störs av är påhittet att hålla in knappen för att bekräfta saker, som för övrigt tycks vara det nya svarta i spelvärlden. Måtte det vara en trend som självdör, gärna redan igår.

Red Dead Redemption 2
Sikt-mekaniken i spelet är inte perfekt, på något sätt. Faltum är att de flesta av oss på redaktionen anser den vara gammaldags och bökig.

Andreas Blom
Jag älskade John Marstons äventyr och satte det som min absoluta topp. Medan jag älskar varje sekund av tvåan håller jag även med om både spelkontroll och designlösningar. Att kontrollen är tyngre har jag per se inga problem med, men i det här fallet har den flertalet gånger orsakat galopp in i en vägg, oavsiktlig avfyring av vapen i omgivningar där det inte uppskattas och trilskande kameramässigt då man navigerat hyllor. Jag älskar idén; att låta mig vandra runt och ta på de faktiska produkterna jag sedan köper (istället för att enbart mixtra i en meny). Men här kommer också mitt klagomål. Som ni redan poängterat gillar inte jag heller trenden med att hålla inne för att bekräfta. Ett enkelt knapptryck hade funkat minst lika bra. Detta sabbar flytet lite för min del.

Utöver det så står jag handfallen för alltihop. Atmosfären, detaljarbetet, röstskådespeleriet, storyn. I love it. Men (och det här är värt att ha i åtanke) - det rör sig om uppföljaren till mitt absoluta favoritspel så kan nog se lite för mycket skog för alla träden. Om jag ska vara ärlig. Sen är jag inte helt hundra med sikt-mekaniken, faktiskt. Det känns som om jag, oavsett vilket typ av sikte som jag har förinställt, hela tiden sätter kulan mitt i nissen eller långt utanför. Och försöker jag ändra, då släpps det helt och hållet. I motsats till det första (eller GTA V för den delen) så känns det här alldeles för ryckigt för att man ska känna sig som den extremt balla gunslingern man faktiskt är. Kan hända att jag ändrar inställning längre fram, men... Initialt i alla fall...

Relaterade texter

Red Dead Redemption 2 (PC)Score

Red Dead Redemption 2 (PC)

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Ett av förra årets bästa spel har äntligen kommit till PC med allt vad det innebär, Kim lät sina datorer svettas ordentligt under slående vackra ridturer...



Loading next content