Svenska
Gamereactor
artiklar

Opinion: Sony smet undan ansvar med PS Vita

PS Vita hann knappt komma ur startgroparna innan Sony mer eller mindre drog ur proppen och lät den leva i skymundan lite på nåder...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Inga konsoler är bättre än sina spel. En allmän sanning, får man väl säga. Wii U hade sannerligen varit menlös utan Nintendos alla förstklassiga spel, som istället förvandlade den i grunden rätt usla konsolen till ett måste. Det finns dock ett litet undantag till denna sanning och den heter PS Vita. Ett stycke hårdvara jag älskat ovillkorligt ända sedan den släpptes år 2012 i Europa.

Sony hade redan blåst mig av stolen med PSP som på alla sätt och vis kändes närmast overklig första gången jag såg den. Skärpan, grafiken, ljudeffekterna och allt med det propra stycket teknologi var imponerande. Möjligen undantaget den lilla analogplattan, som lyckligtvis inte användes överdrivet ofta. Med PS Vita lyckades Sony överträffa föregångaren å det grövsta och än idag, åtta år efter att den släpptes, är det svårt att inte bli mäkta imponerad av grafiken i spel som Playstation All-Stars Battle Royale och Uncharted: Golden Abyss.

Opinion: Sony smet undan ansvar med PS Vita

Kombinerat med två förstklassiga analogspakar och en knivskarp OLED-skärm får man verkligen en oväntat stor del av spelupplevelsen hemifrån med sig på resande fot, vilket händelsevis också var tanken. PS Vita sålde faktiskt bra första tiden, inte enastående på något vis - men bra. Det kändes välförtjänt och många såg nog fram emot ett flertal trevliga år med den kompletta konsolupplevelsen i fickan.

Detta är en annons:

Vad som hände därefter är dock inte riktigt lika imponerande från Sonys sida. Bara dryga året efter att konsolen släppts, lanserades Killzone: Mercenary, vilket blev det sista storspelet av AAA-modell från Sony till sitt eget format (Tearaway släpptes några månader senare, men det är mer av ett indiespel med Sony som utgivare, samma med exempelvis Freedom Wars). Konsolen hade börjat dala i försäljning och proppen drogs helt enkelt mer eller mindre ur. PS Vita fick bli en indie-enhet vars överlevnad helt stod och föll med tredjepartsutvecklare.

Här kan man naturligtvis inflika att PS Vita som sagt inte sålde något vidare och att resurserna behövdes till annat, men vi snackar ändå om mindre än två års support från Sonys sida innan PS Vita lämnades vind för våg. Liknande situationer har hänt förut i spelvärlden, exempelvis då Nintendo efter ungefär lika kort tid drog ur proppen för Virtual Boy, eller Microsoft som pensionerade Xbox efter mindre än fyra års försäljning i Europa.

Opinion: Sony smet undan ansvar med PS Vita

I fallet Virtual Boy snackar vi dock om en av de mest monstruösa flopparna i historien och i fallet Xbox gick den med sådan otrolig förlust att många bedömare ansåg att inte ens alla vinster från Xbox 360-eran räckte för att i slutändan hamna på plus för Microsoft. I fallet PS Vita snackar vi dock om en enhet som sålde bättre än Wii U. En konsol som Nintendo trots det fortsatte ge sitt stöd till med fina spel, en slags omtanke om de som köpt enheten.

Detta är en annons:

Och det är här jag tycker Sony agerat fel. Jag älskar min PS Vita och det var med stor sorg jag helt nyligen packade ner den inför flytt till hus, förmodligen för gott då Switch numera är min digitala resekamrat, men det var inte som indie-konsol (eller för japanska visuella noveller) jag skaffade den. Jag ville ha fler spel som Mortal Kombat, Uncharted, Gran Turismo, Ratchet & Clank, Final Fantasy och Burnout till enheten.

Det var det jag blev lovad, och där tycker jag Sony svikit mig som spelare. Istället för att bara lämna enheten vind för våg, kunde de åtminstone ha fortsatt släppa två-tre större titlar till den varje år och lobba för att tredjepart skulle göra detsamma. Med den tryckkänsliga skärmen hade väldigt många spel dessutom kunnat fungera till både PS Vita och Switch. Genom att rycka undan all marknadsföring för enheten och dra bort satsningarna, stoppades också indirekt försäljningen av den.

Opinion: Sony smet undan ansvar med PS Vita

Här kan man inflika att Sony visserligen försökte förvandla enheten till ett Wii U-liknande komplement till Playstation 4, men stödet var så dåligt att till och med Youtube-appen lades ner efter något år. Det hindrade sedan inte Sony från att dessutom släppa PS Vita på nytt under namnet Playstation TV år 2014, återigen utan att vara villiga att satsa på enheten.

Redan 2015, året efter, lades Playstation TV ner i väst och Sony hade alltså först släppt PS vita och sedan låtit den förfalla efter runt 18 månader och därefter gjort detsamma med Playstation TV. Samma år gick Sony dessutom ut officiellt med att de inte längre kommer göra några storspel till formatet, något de ändå inte hade gjort sedan 2013 med Killzone: Mercenary.

Jag fattar att Sony knappast ville göra såhär, jag fattar att enheten inte sålde sådär superbra - men det här är helt enkelt inte ett schysst förfarande och jag tycker det skötts mycket illa. PS Vita lades liksom ytterst medvetet på is lite i smyg där köparna inte visste vad som gällde, utan bara kunde hoppas på livstecken till dess att de glömde bort enheten då man deklarerade att det är slut med spelen till den. Ni minns säkert alla spekulationer inför E3 2014 och 2015 då många hoppades på att Sony skulle ha något till sin portabla best som gladde köparna.

Opinion: Sony smet undan ansvar med PS Vita

Rimligen borde man ha kompenserat de som köpte enheten tidigt, något Microsoft gjorde med Xbox i Europa då de fick sänka priset, och som Nintendo gjorde med Nintendo 3DS. Att lova något och sedan inte leverera är helt enkelt ett väldigt tveksamt sätt att göra affärer. Det kunde gott ha delats ut gratis PS Plus-abonnemang eller några gratis spel. Ett annat alternativ är att konstatera att PS Vita inte blev någon succé men ändå släppa spel till den under iallafall fyra-fem års tid. Som jämförelse kom Wii U (som tros ha sålt ungefär tre miljoner enheter färre än PS Vita) 2012, och fem år senare släpptes ändå ett spel som The Legend of Zelda: Breath of the Wild till den.

Jag har sett många frustrerade Wii U-spelare trots det känna att de blivit svikna av Nintendo med konsolen, och då har de ändå blivit betydligt bättre behandlade än PS Vita-ägarna. Sony smet helt enkelt undan sitt ansvar, precis som de gjorde efter lanseringen av exempelvis Move och Eye Toy, och jag tycker de fått alldeles för lite kritik för hur de ofta bara lämnar köpare vind för våg med produkter de faktiskt betalat pengar för och fått löften om.



Loading next content