Svenska
Gamereactor
artiklar
Destiny 2

Activision vs Bungie

Kim Orremark spekulerar om den nästan tioåriga relationen och avtalet mellan Bungie och Activision, och hur framtiden ser ut för Destiny...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

"When we first launched our partnership with Activision in 2010, the gaming industry was in a pretty different place. As an independent studio setting out to build a brand new experience, we wanted a partner willing to take a big leap of faith with us. We had a vision for Destiny that we believed in, but to launch a game of that magnitude, we needed the support of an established publishing partner"

Det var Bungies ord om vad som förmodligen kommer att bli en av årets största nyheter kom bara ett par dagar in i januari. Bungie och Activision går skilda vägar efter nästan nio års samarbete. Bungie behåller de fullständiga rättigheterna till varumärket Destiny och ska nu operera helt självständigt. Vilka implikationer har det här på Destiny som spelserie och på Bungie? Vad är Activisions långsiktiga plan och hur kunde det bli såhär? Massiva frågeställningar som jag givetvis innehar exakt noll svar på, men jag tänkte att vi skulle försöka överblicka allt och försöka dra slutsatser ändå. Allt är spekulation och jag besitter ingen information mer än det som redan finns publicerat av bolagen själva. Låt oss spekulera om hur relationen mellan Activision och Bungie har sett ut och i del två går jag in lite mer på vad vi kanske kan förvänta oss av Destiny 3 och de två företagens framtidsplaner.

Destiny 2
Detta är en annons:

Enda sedan det blev känt att Activision skulle ge ut Bungies uppföljning på den gigantiska Halo-serien har det spekulerats och spridits rykten om hur kontraktet var utformat och vad Bungie lovade att prestera. De allra flesta hörde att Destiny var ett tioårsprojekt och därefter var den Seattle-baserade studion fria att gå vidare med att göra vad de ville, helt utan Activisions kontroll. Det stämmer inte riktigt, läser man kontraktet (det finns faktiskt ute på internet) så är det en helt annan bild som målas upp.

"Destiny släpptes i september 2014, alltså ett år för sent, och redan här kan vi ana att de första sprickorna mellan bolagen började..."

Det som jag har lagt vantarna på, och kommer hänvisa till nu, är det första kontraktet som skrevs den 16 april 2010, alltså innan Halo: Reach ens hade släppts och ungefär tre år efter uppbrottet med Microsoft, som skedde veckan efter att Halo 3 släpptes i september 2007. Kontraktet i sig har säkerligen omförhandlats genom åren och tillägg, undantag och strykningar har säkerligen skett, men det kan ändå vara intressant att se hur planen såg ut från början. Det mest intressanta direkt från början är att Destiny skulle släppas hösten 2013 och därefter skulle Destiny 2 komma 2015, Destiny 3 2017 och Destiny 4 2019. Mellan varje numrerad titel skulle också en stor expansion komma, i kontraktet kallat "Comet" och det var alltså fyra såna planerade också. De ska leverera fyra spel, med fyra tillhörande stora expansioner, med start 2013 och där den sista expansionen skulle komma på hösten 2020.

Destiny 2
Detta är en annons:

Därifrån kommer det envisa begreppet att Bungie och Activision hade ett kontrakt som löpte i tio år, om vi räknar från att kontraktet skrevs. Det som faktiskt står är att kontraktet gäller till "Comet 4" har släppts. Destiny släpptes i september 2014, alltså ett år för sent, och redan här kan vi ana att de första sprickorna mellan bolagen började. Det är klart förståeligt att om ett företag investerar 500 miljoner dollar i en produkt att man inte vill att projektet blir ett helt år försenat, alltså ett helt år utan intäkter och med höjda kostnader för marknadsföring som ett direkt resultat.

Det som gör själva kontraktet intressant, och tämligen annorlunda jämfört med andra kontrakt i spelindustrin, är att Activision tydligt ger Bungie fria tyglar att utveckla det spelet de vill så länge det håller sig inom satt budget och tidsplanen. Vanligtvis jobbar utgivare och utvecklare mycket med milstolpar för att kunna hålla koll på projekt och att de fortlöper som planerat, men med tanke på Bungies rykte ser det ut som att Activision litade på att de skulle få vad de betalade för.

Activision specificerade egentligen bara att produkten skulle hålla en AAA-standard och utöver det hade Bungie fria händer. Ett krav som sattes var dock att Halo: Reach (som inte hade släppts än) skulle få ett snittbetyg på över 80 och sälja fem miljoner exemplar, skulle det inte göra det hade Activision möjlighet att dra sig ur helt och hållet. Halo: Reach mötte kriterierna - med bravur. Det står även skrivet att Bungie helt och hållet äger rättigheterna till varumärket den dagen kontraktet tar slut.

Destiny 2

Kontraktet skulle ta slut i och med att den sista expansionen "Comet 4" släpptes. Enligt den första tidsplanen var det som sagt hösten 2020. Nu blev det ju inte så och frågan många har ställt sig är: vem var det som avbröt, varför och hur? Det här vet vi inte exakt, och det lär dröja innan vi får reda på detaljer, om ens någonsin. Vi kan dock läsa oss till att det faktiskt fanns en möjlighet för Activision att riva kontraktet, utan finansiella konsekvenser. Det som gör det avsnittet i avtalet extra intressant är tidsramen.

"...Activision var missnöjda med försäljningen av Forsaken..."

Det står skrivet att oavsett anledning kan Activision bryta kontraktet efter Destiny 1, Comet 1, Destiny 2 och Comet 2 har släppts. Comet 2 är alltså Forsaken, som släpptes i september förra året. Vi vet att Activision var missnöjda med försäljningen av Forsaken, trots att det hyllades av fans och kritiker världen över (jag recenserade expansionen med 9/10 i betyg), och här någonstans kan vi nog ana att konversationerna om att separera började. Det är åtminstone ett rimligt scenario.

Samma dag skilsmässan blev känd kunde vi direkt läsa att det poppades champagne på Bungies kontor, det firades att man nu skulle operera helt självständigt igen. Det är helt rimligt att tro att Bungie faktiskt öppnade upp samtalet själva och att splittringen är ett resultat av att de båda bolagen såg med olika ögon på vad Destiny som spelserie bör vara. Om inte utvecklaren känner att de inte göra det spelet de vill göra på utsatt tid och att det i slutändan kommer skada produkten borde vilken vettig utgivare som helst att överväga att det bästa för alla är att omförhandla och om möjligt gå vidare. Activision ville möjligtvis ha Destiny på samma tidsschema som Call of Duty, någonting som inte fungerade för Bungie överhuvudtaget.

Destiny 2

Med den informationen är det ganska enkelt att dra slutsatsen att Bungie kanske var lite väl optimistiska gällande tidsramarna och insåg att Activision tidsschema var svårare att hålla än vad man först trodde. Det i sin tur har säkert lett till otaliga kompromisser - från bådas sidor - där spelet Destiny (och tvåan) förmodligen blev det som drabbades hårdast. Jag tror att splittringen var ömsesidig i slutändan, Activision fick inte ut det som de ville ha och Bungie kunde inte riktigt skapa den spelvärld som de hade vision av från början. Finns det fler nyanser? Självklart. Återigen, alla hypoteser här är grundade på det där urgamla avtalet som lika gärna kunde blivit omskrivet för flera år sedan, även om det är högst troligt att grunden har varit densamma.

Jag kommer följa upp den här artikeln med en titt på framtiden för Activision, Bungie och såklart Destiny 3 (eller ja, spelserien i framtiden). Vad har Activision för planer, hur kan Bungie komma att driva sin verksamhet och ett sånt stort åtagande som Destiny nu när de är helt självständiga och betyder det här att uppföljaren på Destiny 2 är längre bort än vad vi hade hoppats på?

HQ

Relaterade texter

2
Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

4
Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...



Loading next content