Svenska
Gamereactor
artiklar

Google Stadia övertygar inte

Så var det till slut dags för Google att på allvar ge sig in i konsolkriget, bara det att de inte har någon konsol utan en påkostad stream-tjänst. Men räcker det som Google visade upp för att lyckas...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Google hade hypat ordentligt. I ett närmast rytmiskt tempo hade de undan för undan på daglig basis avslöjat något nytt om sin stora visning som de lite blygsamt handlade om framtidens spelande. Det hade på förhand flitigt spekulerats om vi kunde se fram emot ny hårdvara eller om det "bara" rörde sig om en stream-tjänst, och själv skrev jag förra månaden en artikel som berörde ämnet kallad Slutet för konsolerna: Den Streamade revolutionen.

För att streaming skulle vara involverat räknade nog de flesta med. Och så blev det. Google utannonserade Stadia som mycket riktigt är en stream-tjänst. En teknik jag varit hyggligt frispråkig kritiker av. Med det sagt är jag inte dummare än att jag såklart inser fördelarna.

Google Stadia övertygar inte
Senare i år är det tänkt att vi ska få spela Stadia, men exakt när, vilka spel och vad det ska kosta - har Google inte avslöjat ännu.
Detta är en annons:

Som utvecklare är det såklart fantastiskt att slippa ta hänsyn till si eller så mycket RAM och prestanda. Google kommer kontinuerligt bygga ut serverparken och redan från start erbjuds betydligt värre doningar än dagens konsoler och när Playstation 5 och Xbox Two väl släpps så kommer de dunka på med ännu värre grejer. Eftersom ingen sitter med en konsol hemma, så är det ingen som blir sur över uppgraderingar, utan alla får direkt tillgång till allt.

Det är såklart svårmatchat. Så är det. Jag är villig att sätta en njure på att för en majoritet av spelarna är det bättre att slippa köpa konsoler och alltid ha tillgång till den senaste tekniken - men få en smula lagg på köpet - än att behöva köpa dyra konsoler som kan gå sönder och lär uppdateras allt eftersom vilket leder till nya inköp eller till att man är fast i en sämre spelupplevelse. Jag står fast vid att detta kommer vara konsolernas överlägset största utmaning hittills, en de till viss del dessutom kommer behöva medverka till snarare än motverka. Sony har som bekant egna stream-tjänsten Playstation Now redan, medan Microsoft filar på xCloud.

Google Stadia övertygar inte
Sony har sedan länge en egen streamtjänst som de kommer bygga vidare på till Playstation 5.

Båda är de tjänster som möjliggör spelande av Microsofts och Sonys spel utan att behöva äga deras konsoler. Och vad värre är, är att jag inte utesluter att Stadia kan komma att släppas till både Playstation 5 och Xbox Two. Deras ekosystem blir allt mindre isolerade och båda har redan Google-appar som Youtube. Hur kan Microsoft begära att Nintendo ska köra Xbox Live om de själva blockerar liknande initiativ. Och börjar Sony jäklas med Google, finns det såklart inget som hindrar sistnämnda från att svara på samma sätt. En Playstation 5 utan minsta Youtube-stöd eller Android-strul för Sony är såklart inget de hoppas på.

Detta är en annons:

Dessutom lär de båda konsolerna levereras med webbläsare oavsett, vilket räcker för att du ska kunna spela Stadia. Att vi får en generation där du kan spela Xbox till Nintendo, Google till Playstation och Playstation till Xbox är alltså ingen orimlighet. Att allt detta kommer påverka konsolförsäljningen råder det väl knappast någon tvekan om? I min länkade artikel ovan skrev jag om hur TV-försäljaren på Mediagiganten on Net förklarar att kunder kan spela senaste spelen med bara en chromecast för några hundralappar istället för att köpa en konsol för några tusenlappar.

Google Stadia övertygar inte
Oavsett vad Playstation 5 och Xbox Two kommer med för prestanda, så kommer streamade spel kunna erbjuda bättre grafik från dag ett.

Och om man nu faktiskt ändå köper en konsol, kommer man då köpa två (många har som bekant fler än ett konsolmärke hemma) om man ändå kan spela konkurrentformatens spel till den? Spelar du främst Playstation 4 men ändå vill kunna lira Ori and the Will of the Wisps och köra med polarna i Forza Horizon 4, så kanske xCloud räcker snarare än att köpa en till konsol?

Stadia levereras som bekant med en egen handkontroll som ser ut som om Dual Shock 4 och Xbox One-diton ynglat av sig. Den fungerar dock lite annorlunda och ansluts faktiskt via ditt wifi snarare än till enheten du spelar på. Den kommunicerar alltså direkt med servrarna som renderar spelet utan mellanhand. Den är även utrustad med en knapp för att ilsnabbt dela med sig av video till Youtube. Och låt oss inte lura oss själva, det är en skitsmart funktion i dagens stream-glada läge.

Google Stadia övertygar inte
Handkontrollen till Stadia kommunicerar via wifi direkt med servrarna som renderar spelet.

Att den dessutom har hyggligt nyskapande funktioner i form av en Google-sökknapp gör bara saken bättre. Men det kanske allra bästa med Stadias handkontroll är att den inte behövs. Spelar du till PC kan du ansluta vilken handkontroll du vill och alltså lira med ovan nämnda Dual Shock 4, Xbox One Elite Controller eller varför inte något av Nintendo Switch-alternativ? Återigen, det är mer öppna tider, de slutna ekosystemens era tycks vara på väg bort.

HQ

Streamingen för även med sig andra fördelar. Google visade exempelvis upp hur du kan spara ett valfritt ögonblick i ett spel du tyckte var lite extra fränt och sedan dela med dig av det. Dina kompisar, folk på sociala medier och hela världen kan alltså få uppleva exakt det du just gjorde i ett spel eftersom alla kan komma åt denna punkt och alla "äger" ju också alla spel som du har. På samma sätt kommer du kunna kolla på Youtube när andra spelar och sedan hoppa rakt in i det spelet du just kollade på tillsammans med personerna du följde.

Det fanns mycket att imponeras av från Googles sida, men själv känner jag mig ändå tämligen behärskad. Dels såklart för att jag inte är såld på grundtekniken, men dels också för att det saknades spel. Att Google jobbar på egna projekt vet vi, men jag är faktiskt inte övertygad om att ens Google med deras muskler kommer kunna sälja in en tjänst utan exklusiviteter. Att vi kommer kunna spela alla tredjepartsspel till xCloud är redan givet och vi har tidigare rapporterat om att Sony letar folk som kan leda "the cloud gaming revolution, putting console-quality video games on any device".

Google Stadia övertygar inte
Google har lanserat otaliga försök att slå sig in på popkulturella marknader, men få har lyckats bli riktigt stora.

Trots allt har både Microsoft och Sony större förtroendekapital från spelare, och utan att veta vad Google idag har för spelutveckling, vågar jag påstå att Microsoft och Sony har större samt mer erfarenhet. Det är heller inte första gången Google försökt slå sig in på ett stenhårt konkurrensutsatt område. Ni minns väl när de skulle konkurrera ut Facebook med Google Plus? Eller hur de gav sig in i filmvärlden Google Play Movies & TV? Hur de skulle ge Spotify en match med Google Play Music? Eller hur Netflix skulle tacklas med Youtube Premium?

Det är inte som att Google inte har lyckats på ett flertal områden, men de har inget superfacit när det kommer till att slå ut etablerade popkulturella instanser och ersätta dem med egna alternativ. Kort sagt behöver de spelen, och då riktigt bra sådana. Det som får spelarna att känna att de inte vill abonnera på Playstation Now utan satsar på Stadia istället.

Google Stadia övertygar inte
Eftersom du kan använda i vilken du vill av de etablerade handkontrollerna när du spelar Stadia, så finns det alltid ett alternativ i just din smak.

Sedan finns problemet med lagg. Vi kan inte komma runt det. Gamereactors utsända skvallrar om lagg i Doom till Stadia, och då får vi väl ändå utgå från att Google bullat upp med så bra förutsättningar det någonsin går. Själv har jag trilskats med lagg till Playstation Now hemma och såhär skrev jag i en blogg nyligen om xCloud:

"Och så var det då xCloud. Där fick värden Julia Hardy provspela Forza Horizon 4. Hoppa fram till runt 3:30 i denna video så får du se hur det gick. Rimligen sitter hon otroligt optimalt till med nära till servrar och allt sådant samt har perfekt teknik eftersom det är första gången Microsoft visar upp tjänsten. Det finns liksom inte utrymme för schabbel. Ändå, kolla på hennes spelande och hur skärmen svarar så ser du med väldig tydlighet att där finns en rejäl diskrepans. Det handlar om fördröjning mellan analogspakar och påverkan i spelet."

Google Stadia övertygar inte
Stadia erbjuder generös prestanda och tanken är att det inom kort ska gå att spela streamat i 4K och 60 bilder per sekund.

Inte ens med världens mest perfekta förutsättningar kommer det gå laggfritt att spela streamde spel. Orsaken heter avstånd där ljusets hastighet är max. Att låta din hårdvara rendera en bild går helt enkelt snabbar än att den ska skicka iväg uppgiften, få tillbaka den och sedan visa bilden. Men tekniken är bra, i långsammare spel och kanske framför allt för barn, lär det spela minimal roll. Den finns dock där och den märks.

Att kunna ladda hem spel som framför allt Xbox Game Pass och numera även Playstation Now erbjuder är vida överlägset. Visst, jag kommer inte igång med spelet på en minut utan måste ladda hem det först, men ärligt talat så går det idag att förladda eller med appar se till att allt är klart när du kommer hem. På detta sätt tappar du i viss mån fördelarna med streamade spel, men mycket borde gå att lösa eftersom alla med Playstation Now ju har tillgång till samma spel.

Google Stadia övertygar inte
Google har i princip alla tungviktare med sig som samarbetspartner och har även värvat Jade Raymond (Splinter Cell, Assassin's Creed) som ledare för spelutvecklingen.

Personligen anser jag detta vara en bättre lösning som jag hoppas kan bli den dominerande i framtiden. Visst, det kommer fortfarande krävas en dator eller en konsol under din TV, och kanske är den tiden på väg bort. Svårt att säga, men medan musik, podcasts, ljudböcker och film lämpar sig väl för streamande så har ju spelen interaktivitet. Det låter sig inte streamas lika lätt och en nedladdningstjänst för spel har potentialen att bli den gyllene kompromissen. För att spelabonnemangen är här för att stanna är nog en realitet.

Kort sagt så övertygade Google inte riktigt så mycket som de borde ha behövt. De har presenterat sin tjänst innan Microsoft hunnit på samma sätt och innan Sony visat framtiden för Playstation Now. För detta ka de ha beröm, men jag misstänker att de båda konsoltillverkarna kommer erbjuda något minst lika bra komplett med exklusiva spel. Tills dess att Google på allvar plockar fram dynamiten, tror jag inte att de i dagsläget kommer nå sina mål med Stadia.



Loading next content