Svenska
Gamereactor
artiklar
Blair Witch

Man of Medan vs Blair Witch

Två skräckspel med helt olika upplägg släpptes ungefär samtidigt. Det är dags att bestämma vilket av dem som egentligen är bäst!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Efter att ha arbetat med Sony under flera års tid, valde Supermassive Games att satsa på Bandai Namco som utgivare av deras senaste spel samt ge ut det multiformat. Precis som med genombrottet Until Dawn är det skräck som står på schemat i The Dark Pictures Anthology: Man of Medan med stor valfrihet och gott om jump scares. Skräck är naturligtvis temat även för Blair Witch som kom kort efter. Det baseras på filmserien med samma namn och utvecklas av polska Bloober Team som skämde bort oss med Layers of Fear för tre år sedan. Kort sagt en bra skräckduo såhär lagom till Halloween, men vilket av de båda är egentligen bäst?

[1] Spelbarhet
För den som är bekant med Until Dawn, kommer inte spelbarheten i The Dark Pictures Anthology: Man of Medan komma som någon överraskning. Vi snackar om massor av val som påverkar spelets utgång, där vissa av dem är svårare att genomföra än andra eftersom det är Quick Time Events inblandade. Problemet är att spelet inte känns rakt igenom färdigt och det dras med ett par irriterande buggar som hackande bilduppdatering, där folk tenderat att missa helt i onödan.

Blair Witch är mycket mer traditionell i spelkontrollen. Vi snackar om ett tämligen ordinärt förstapersonsäventyr i en halvöppen spelvärld. Frånsett ett fåtal frustrerande stealth-passager, fungerar det ändå mestadels väl och spelkontrollen förmedlar väl en känsla av utsatthet. Det är inte en kategori där något av spelen egentligen briljerar, men i slutändan är Blair Witch ändå det bättre av de båda. [Vinnare: Blair Witch]

Blair Witch

[2] Grafik
Supermassive Games är bra på grafik, så är det. I synnerhet gör de ansikten och levande ögon särskilt skickligt - något de visade prov på redan i Until Dawn. The Dark Pictures Anthology: Man of Medan är lyckligtvis inget undantag och det visar på flera ställen att de vet vad de sysslar med. Lägg till det mäktiga vädereffekter utomhus och ett hutlöst detaljerat fartyg, och du har sammantaget ett spel som imponerar grafiskt.

Blair Witch är absolut inget fult spel det heller, där i synnerhet ljuseffekterna imponerar, men även den stora ödsliga skogen som känns precis sådär hutlöst ogästvänlig som man kan hoppas på i ett spel i denna serie. Till detta kan vi sedan lägga detaljerade omgivningar och hunden Bullet som agerar trovärddigt. Men trots att Bloober Team levererar sitt grafiskt snyggaste spel hittills, så känns det mer som ett ovanligt påkostat indie-spel, och det rår inte på The Dark Pictures Anthology: Man of Medan som bara skriker av dyra produktionsvärden. På ett bra sätt. [Vinnare: The Dark Pictures Anthology: Man of Medan]

Blair Witch

[3] Ljud
En bra ljudbild är viktigt i ett skräckspel och både The Dark Pictures Anthology: Man of Medan och Blair Witch känns lyckade på den fronten. Förstnämnda utspelas till största del på ett spökskepp och har de där behagliga ljudet när det knäpper och knakar i skrovet. Synnerligen effektivt för att sätta stämningen.

I Blair Witch är det en helt annan framtoning som gäller. Här förmedlas effektiv känslan av att vara ensam och utsatt. Det ljud som trots allt finns är bra, men det går inte att komma ifrån att Man of Medan är rakt igenom mer genomarbetat på den här fronten och lätt vinner denna strid. [Vinnare: The Dark Pictures Anthology: Man of Medan]

[4] Story
Hur berättelsen i The Dark Pictures Anthology: Man of Medan utvecklas, beror såklart till stor del på dig själv och dina val. En genomspelning tar ungefär fem timmar och det kan bli ganska tvära kast i vad som sker, allt medan en berättarröst håller ordning på storyn. Det är ett bra berättande, men tyvärr märks det att utvecklarna tagit sig lite vatten över huvudet. En del beslut karaktärerna tar, känns inte alls rimliga med tanke på vad som hänt tidigare, och klippningen i mellansekvenserna är inte de bästa. I slutändan är detta ett slags spelbar B-skräckis, och jag vill betona att jag älskar B-skräckisar, men genren är inte kända för sina fantastiska manus.

Det kan man däremot säga om Blair Witch som känns betydligt mer genomtänkt med det halvt dokumentärliknande upplägget som vaggar in mig som spelare i känslan av att det som händer är verklighet. I Blair Witch berättas historien med mycket små medel där din egen fantasi får fylla i en del och sammantaget är det betydligt mer effektivt. [Vinnare: Blair Witch]

[5] Skrämselfaktor
Vad är väl ett skräckspel utan skräck? Lyckligtvis innehåller The Dark Pictures Anthology: Man of Medan generöst av den varan. Det handlar dock nästan uteslutande om jump scares med kraftiga volymväxlingar och figurer som skymtar förbi synligt för spelaren men inte den figur man för tillfället styr. Spelet får mig att hoppa till. Flera gånger. Men särskilt otäckt är det inte.

Det är däremot Blair Witch som hela tiden snyggt lyckas få mig att känna mig både ensam och utsatt, och på ett effektivt sätt får mig att tvivla på min egen förmåga. Allt utan att någonsin visa särskilt mycket ockult alls. Det är istället din fantasi som kokar ihop allt och gör att hela spelet blir en resa under kolossal press som flera gånger fått mig att pausa och överväga om jag inte ska fortsätta imorgon istället. [Vinnare: Blair Witch

VINNARE: Blair Witch
Det är två mycket fina skräckspel där det ena är mer av en "teen slasher" och det andra mer sofistikerat. I slutändan vinner Blair Witch just för den överlägsna atmosfären och en betydligt kusligare atmosfär. Det är inget för den fege med andra ord - och en helt perfekt sysselsättning på Halloween.

Relaterade texter

Man of Medan vs Blair Witch

Man of Medan vs Blair Witch

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Mäki

Två skräckspel med helt olika upplägg släpptes ungefär samtidigt. Det är dags att bestämma vilket av dem som egentligen är bäst!

GRTV videorecenserar nya Blair Witch

GRTV videorecenserar nya Blair Witch

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vi skriver ju recensioner på så gott som alla spel som når butikshyllorna. Det har vi ju faktiskt gjort sedan september 2002. Text är roligt, och tränar hjärnan lite...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy