Svenska
Gamereactor
artiklar

AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

AMD har presenterat ett helt nytt grafikkort, vilket levererar ett rejält slag mot Nvidias storsatsningar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor blev nyligen blivit inbjudna till ett pressmöte på nätet, där AMD:s senaste professionella grafikkort Radeon VII utannonserades, och det är inte utan konsekvenser för Nvidia. Bortsett från det faktum att Nvidia tvingas försöka kontra, bör vi rimligen förvänta oss att AMD kommer vara lika aggressiva när de utannonserar nya grafikkort inom en överskådlig framtid.

Men vad är det och vad kan detta nya vidunderkort göra? Det är blixtsnabbt, faktiskt snabbare än något Nvidia kan erbjuda, det har en enorm kapacitet när det gäller att beräkningar, och sedan är det dessutom extremt aggressivt prissatt jämfört med Nvidias Quadro och pro-RTX-serie. Kortet attackerar Nvidia på tre kärnområden där särskilt Quadro-serien har varit den obestridda kungen, Design Simulation, Media och Broadcat samt HPC (High Performance Computing).

AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

Även om du som spelare ofta tycker att din utrustning är dyr, så ska man komma ihåg att ett grafikkort som Nvidia GV100 kan kosta långt över hundratusen kronor. Som ett resultat har AMD spelat hårt och lanserar därför Radeon VII till ett pris under 1900 dollar (motsvarande unde 19 000 kronor), ungefär samma som EVGA Geforce RTX 2080 TI KingPin-utgåvan - det vill säga en sjättedel av prislappen.

Detta är en annons:

Detta innebär att AMD nu strävar efter ett rejält tronskifte av Double Precision Computing, simuleringar av material och konstruktioner, designvalidering och användning av 64 bits dataset. Det är hårt och komplicerat arbete som beräknar hur delar av en konstruktion eller material påverkas, vad som först brakar samman i en ny bil, hur mycket värme ett flygplans skrov tål och därmed sparar företaget från att bygga 500 varianter av samma konstruktion eller material för att testa.

AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

Detsamma gäller för Computer Aided Engineering, till vardags mest känt som CAD (Computer Aided Design), som används för praktiskt taget allt från broar till hörlurar och bilar, där simuleringsprogramvaran beräknas omsätta 19 miljarder dollar inom fem år.

Tja, men vad exakt kan Radeon VII göra då?
Även om kortet kan köpas individuellt, lär det ofta användas i dubbla konfigurationer där det kommer att ersätta Nvidias Quadro GP100 för drygt 80 000 kronor, (även om den ofta körs i dubbelkonfiguration) eller Quadro GV100 som kostar cirka 130 000 svenska kronor för ett enda kort, där en dubbel AMD konfiguration antas kosta drygt 40 000 svenska kronor.

Detta är en annons:
AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

AMD Radeon VII-konfigurationen är inte bara betydligt billigare, utan också mycket snabbare eftersom den kan använda PCIe gen 4 och har sex utgångar med IFL-brygga, där Nvidia erbjuder 4/4 + 1 DVI-D DL-utgångar. Den råa datorkraften för en dubbelkonfiguration är imponerande, 13,1 TFLOP, vilket är mer än dubbla Quadro GP100, och långt över de 7,4 TFLOP som en GV100 kan erbjuda. Quadro-kortets bandbredd på 870/717 GB/S är också besegrat eftersom AMD kan utföra över 1 TB/S, inte bara totalt sett, utan för varje kort. Dessutom har den snabbare RAM och lägre strömförbrukning. Det bör tilläggas att det senare resulterar i mindre värme (under 73 grader kontra över 80 grader på ett RTX5000-kort) samt Error Correction.

Naturligtvis kräver det att programvaran stödjer de nya höga hastigheterna och PCIe 4.0, och det gör redan flera plattformar såsom Altairs EDEM, vilket innebär att en Radeon VII rider mer än dubbelt så hög prestanda jämfört med en Quadro RTX5000 eller 5,6 gånger prestanda per öre investerat i jämfört med en Qaudro GV100.

AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

Betydligt mer relevant för Gamereactor-läsare är att Radeon VII utöver att vara ett magnifikt grafikkort, även kommer göra 8K-TV hanterbart. Även om AMD gör programvara tillgänglig för enklare åtkomst, kräver en timme 8K-TV en hel månad (enligt AMD) och sedan två-tre månaders postproduktion och redigering. Kortare produktionstid, billigare utrustning, kort sagt allt som behövs för snabbare distribution av 8K som skulle ha debuterat vid det nu inställda sommar-OS i Japan.

AMD tror också att 8K kommer att bli den nya standarden. Förhoppningsvis kan det vänta lite, det är 33 277 300 pixlar att generera på skärmen, och för spelare som vill ha +60 bilder per sekund blir det ohemult många pixlar att rendera. Det är trevligt att Radeon VII både kan avkoda och avkoda 8K, men just nu kan bara de dyraste speldatorerna köra ens 4K med mer än 60 bilder per sekund. Vi vågar inte tänka på vad 8K kommer att kräva, trots att det redan finns några spel som faktiskt stöder det.

AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

AMD har redan släppt betan för deras nya ProRender 2.0-programvara som, i kombination med en Threadripper-CPU och ett Radeon-kort, ger en vild totalprestanda och stöds av välkända plattformar som Blender, Maya och Unreal Engine.

AMD avslutade presentationen med att påpeka att deras kort naturligtvis har inbyggda säkerhetschips, och att AMD valdes för de två kommande superdatorerna, The Frontier på 1,5 Exaflops som kommer att slutföras nästa år, och El Capitan vid 2 ExaFLOPS som startas i början av 2023 - motsvarande kraften på 1,1 miljoner Playstation 4-konsoler.

AMD Radeon Pro VII - AMD:s försök att klå Nvidia

Betyder det något bra för gaming?
Ja, till stor del. Nvidia måste ta i rejält om de ska hänga med, både vad gäller prestanda och pris, och highend-datorkort har alltid smittat av sig konsumentkort som vi andra dödliga brukar använda. Detta kan potentiellt innebära att vi får billigare och kraftfullare kort än vi annars skulle ha fått eftersom det nu äntligen, efter många år, verkar det finnas riktig konkurrens mellan AMD och Nvidia på området.

Det betyder också att vi med rätta kan förvänta oss att AMD kommer med konkurrenter till Nvidias RTX-kort i 2070- och 2080-varianterna, men till en lägre kostnad och med mer prestanda, och att vi på lång sikt kan få flytande 4K spel utan att behöva sälja några mindre vitala organ och offra många familjemedlemmar till avgudar.



Loading next content