Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

Önskelista för Halo Infinite

Med ungefär en månad kvar tills vi äntligen får se vad 343 Industries jobbat på i fem års tid, kommer nu här en önskelista inför Halo Infinite...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Härom dagen tog jag och spelade Halo 5: Guardians igen med gamla Gamereactor-kollegor, min bror och min vanvettigt pricksäkre kusin. Och jag tror att multiplayerdelen av det fortfarande är det absolut roligaste jag vet när det vankas förstapersonsaction online. Det är så fruktansvärt slipat och välgjort, men det kan alltid bli bättre såklart och det finns några saker jag stör mig på.

Singleplayerdelen däremot. Den lämnar en hel del i övrigt att önska tyvärr. Där finns det väldigt mycket mer jag hoppas på som gått förlorat bland taffliga nya fiender, den tråkiga Cortana-storyn och Locke som jag verkligen vill tycka om - men som känns som den sämsta namngivna Spartan-krigaren i serien hittills (hela Reach-gänget var bättre skrivna).

Halo Infinite
En förstörd ringvärld tycks utgöra grunden till Halo Infinite. Vi hoppas på en varierad värld som känns levande och fungerande samt mindre som ett plattformsspel.
Detta är en annons:

Nåväl. Här är några saker jag hoppas på till Halo Infinite:

• Matchmaking i singleplayer - I Halo-spelen har det alltid varit ett fenomenalt nöje att vansinneshoppa med Warthogs samtidigt som en vän vilt skjuter kulspruta baktill. Men ibland har man ingen att spela med och det är hög tid att även ha Matchmaking i kampanjen. Min vänlistan har vuxit enormt av att tillsammans agera besättning i Sea of Thieves och jag tror att det skulle ha samma effekt i Halo Infinite.

• Blod, våld och mörker - De tidigaste Halo-spelen var egentligen rätt mörka historier, men Halo 4 och Halo 5: Guardians saknar allt sådant. Jag förstår att Microsoft vill ha en lägre åldersmärkning, men det skulle göra spelen bättre om de vågade lite mer på området. Just att göra Covenanter skrämmande igen, var något Bungie lyckades så bra med i Reach, och detta utan att behöva flirta med Mortal Kombat.

Halo Infinite
Brutes fick en stor roll i Halo Wars 2 och har generellt blivit mer populära senaste tiden.
Detta är en annons:

• Mindre Forge i multiplayer - Jag fattar såklart att de Forge-skapade banorna är exakt vad tävlingsspelarna vill ha, och givetvis är esport en del av Halo. Men de flesta av oss, uppskattningsvis 99%, spelar för att det är roligt och föredrar snyggt designade banor med asymmetri framför hypersymmetriska lådbyggen. Låt det därför finna möjlighet att spela multiplayer utan Forge-banor.

• Ta tillbaka Martin O'Donnell - Ja, ta tillbaka Martin O'Donnell. Hans musik gör Halo till Halo.

• Damma av Firefight - Det finns något inbyggt kul med att slåss mot vågor av fiender, och mängder av spel erbjuder detta. Det är dock tveksamt om någon lyckats bättre än Geras of War-serien eller just Halo som var bland de tidigare med att verkligen satsa på konceptet. Men sedan Bungie lämnade har Firefight försvunnit (men ett ruggigt bra läge finns med i Destiny 2), och det är hög tid att ta detta spelsätt till nåder igen, med stöd för delad skärm.

HQ

• Mer Brutes - Brutes har vuxit väldigt mycket i popularitet senaste åren, och det är hög tid att ge dem en större roll, då det känns som att det finns mycket att hämta där (inte minst efter Halo Wars 2). Kanske rent av låta dem vara spelbara i multiplayern? Prometheans får 343 Industries gärna skippa helt.

• Stora världar - Att utforska den första ringvärlden var en synnerligen mäktig upplevelse. Spelvärlden var helt enorm och det fanns verkligen inget liknande till konsol. Faktum är att den banan är större än många av de senare spelens Halo-banor. Det här var en av de grejer som Bungie gjorde så bra, men som 343 Industries missat i sina mer strömlinjeformade titlar. Ge mig större världar helt enkelt, och nu är det väl även dags att göra den förstörbara i viss omfattning?

• Se över vapnen - I princip inte ett enda Promethean-vapen i Halo-serien är särskilt roligt att använda. Oftast är det bara överdesignade versioner av krutpåkar som redan finns, fast lite sämre. Att göra roliga vapen är svårt och ofta blir det därför onödigt komplicerat i strävan efter att göra något nytt. Det skulle behöva rensas ut en hel del och de nya vapnen som läggs till får helt enkelt gärna bara vara just enkla eldkäppar utan onödiga krusiduller som tillför en enkel variation.

Halo Infinite
343 Industries betraktar Halo Infinite som något av en mjuk reboot för serien.

• Slopa Squad-systemet - Hela idén med att det rusar omkring en massa Spartans på banorna, som därmed är alldeles för breda men ändå för linjära, i Halo 5: Guardians står sig som ett av de märkligaste beslut jag varit med om. Det är som att 343 Industries inte spelat Halo förr. Jag ser gärna bra stöd för co-op, men spelar jag själv vill jag inte ha en massa datorkontrollerade figurer omkring mig.

• Återinför Dual Wield - När jag träffade Bungie första gången, medgav de tämligen självkritiskt att det där med Dual Wielding inte blev särskilt bra. Vapnen var så svaga att det krävdes dubbla puffror för att vissa alls skulle gå använda, men hade du två så fick du ladda om dem hela tiden samtidigt som du inte kunde slåss och kasta granater. Dual Wield i sig självt är dock en rolig idé som skänker variation, och idén borde dammas av och moderniseras.

Halo Infinite
Det solblekta färgschemat 343 Industries använde i Halo 4 och 5 tycks vara bytt mot ett mer klassiskt, och Master Chief ser inte längre ut som en Power Ranger.

• Inga loot-lådor - Jag vet, loot-lådorna i Halo 5: Guardians är verkligen valfria och inget man alls behöver. Men det är fortfarande störigt att alls behöva befatta sig med eländet. Bara slopa loot-lådor helt.

• Lägg till jättestrider - Jag är definitivt inte ute efter battle royale, men få spel ser så pampiga ut under de mest hektiska striderna som Halo. Det flyger omkring Banshees och körs Scorpion-tanks samtidigt som Ghosts lämnar lila spår efter sig medan de susar fram. Samtidigt kommer kulörta krigare från alla håll och brassar på med ikoniska vapen på mäktiga banor. Jag vill ha mer av detta i ett lugnare tempo som inte är som det småspastiska Warzone. Låt 100 spelare göra upp i vad som skulle bli ett episkt fyrverkeri av action.

Nästa månad ska vi äntligen få se Halo Infinite på allvar. Vad hoppas du mest på?

HQ

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content