Svenska
Gamereactor
artiklar
Biomutant

Vi pratar om Biomutant med utvecklarna

Vi fick nyligen möjlighet att prata med grundaren av svenska utvecklaren Experiment 101, Stefan Ljungqvist, som även råkar vara producent för det lovande rollspelet Biomutant...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi gillar verkligen designen i Biomutant, inte minst på protagonisten. Kan du berätta mer om honom/henne?
- Vill helst inte ge för mycket detaljer kring protagonisten för att undvika att spoila något, men generellt kan man säga att en del av spelets story fokuserar på vem du är, vem du var och anledningen till att du är på denna plats. Det finns ett familjetema här och den här delen av storyn, för dig tillbaka i tiden, snarare än att vi berättar allting via cutscenes.
Varför föll valet på att ha en tvättbjörn som huvudperson?

Spelet har ju inte en specifik "huvudperson" om man menar det som en särskild karaktär som alla spelar (typ Ratchet), utan skapande av din egen Biomutant är ju en viktig del av spelet. Man väljer en av sex DNA strängar och kan sedan fritt/mjukt mutera anatomi och utseende inom gränserna för den DNA strängen. Man kan även re-seeda genetiken inom samma sträng och få nya parametrar, så det är ganska stor frihet i skapandet av karaktären (och detta steg är bara ett av delmomenten). Det kan vara värt att nämna att detta även påverkar din karaktärs attribut, det är ju kanske en ännu viktigare del, då Biomutant är ett action RPG. Gällande "vår" version av huvudkaraktär, så förstår jag definitivt varför du nämner "tvättbjörn" men det är ju ingen tvättbjörn per se, utan en mutant som har vissa drag av tvättbjörn, men även Bostonterrier (jag har tre), katt och andra däggdjur. Internt kallar vi karaktärerna för muppar ibland. Jag lovar att du kan skapa en egen, mycket mer annorlunda karaktär än den vi visat.

Biomutant
Biomutant
Detta är en annons:

Hur stor inverkan kommer spelets karma-system ha på äventyret?
- Det viktigaste är nog valet av vilken Stam man väljer att alliera sig med. Det finns sex olika Stammar i världen och förenklat kan man säga att hälften är "Röda" och hälften är "Blå" (tänk Dark/Light). Valet man gör här (man kan ändra sig under spelets gång), kommer att definiera slutskedet och då målet med spelet som är lika med Stammens mål. En "Röd" Stam kan t.ex. ha som mål att utplåna de andra stammarna och låta världen "gå under" för att kunna starta på nytt, medan en "blå" vill ena Stammarna och rädda Livets träd och världen. Karma systemet och de val du gör, påverkar även dialogen med de karaktärer du möter, och i vissa fall även deras livsöde. I vissa situationer ställs du inför val som kan ge dig PSI-poäng också, och dessa kan användas för att låsa upp PSI-mutationer vid "totempålar" i världen. Det finns, likt Infamous, vissa mutationer som "tillhör" en viss karma, men självklart även de som du kan låsa upp oavsett karma.

Vilka har inspirationskällorna för stridssystemet i Biomutant varit?
- Vi har hört andra säga att det är en mix av Devil May Cry, Ratch & Clank och Arkham under åren och vi kan inte säga emot detta. Det viktigaste för oss är att det är "freeflow" rent mekaniskt, alltså att du närsomhelst kan "avbryta/byta" action utan att "stanna upp rent förflyttningsmässigt" eller behöva se en "cool animation". Detta gör det möjligt att vara kreativ med att mixa gun-play, melee och mutationer fritt.

Med tanke på att flera spelstilar blandas i Biomutant, har det varit några särskilda utmaningar längs vägen?
- Den största utmaningen kvarstår nog ännu, att få alla att inse att detta är ett open world spel med en struktur liknande Zelda Breath of Wild och inte ett "linjärt" spel. Tror det kan vara svårt att se detta baserat på de videos och demos vi släppt hittills, men det är ju en otroligt viktig sak att föra fram.

Det har på förhand låtit som att det finns en hel del omspelningsvärde i Biomutant, men hur lång tid bedömer du att det tar att spela igenom kampanjen en gång?

Detta är en annons:

- Det är ju tre delar av det du förmodligen menar med "kampanj"; backstory, tribe war och fate of the world. Mitt svar på detta föregående år har varit "minst 10 timmar" och det är ju fortfarande sant, men det kommer ta betydligt längre än så för de flesta. Jag har svårt att se att även de som bara "kör igenom" utan att stanna upp vid en enda sidecharacter, ta ett enda sidequests eller utforska 8x8km värld överhuvudtaget, kommer att kunna klara detta på mindre än 20 timmar.

Biomutant
Biomutant

Ofta känns fordonsdelarna som de sämsta passagerna i actionspel, hur går ni till väga för att se till att göra dessa inslag intressanta?
- I Biomutant har ju de mer utmärkande "fordona" en specifik betydelse i och med att de största "bossfighterna" är designade just kring detta, det vill säga man kommer att möta bossen i just ett fordon, om man nu kan kalla ett mount fordon i ett av fallen. Men de andra tre fighterna kanske är mer utpräglade "fordon"; en är en Mekton (Mech), en en Googlide (en watski) och är en Octosub (ubåt). De två förstnämnda är uppgraderingsbara, vilket mer eller mindre blir en förutsättning om man ska ha en chans mot respektive boss, och samtliga har viss specialfunktion relaterad till andra varelser i världen. Utöver detta som använder man "fordon" för att ens kunna färdas genom/till vissa områden. Man kan ju inte simma, så att använda Googlide blir ju en nödvändighet, även uppgraderingen då det finns förorenat vatten längre ut, som man inte kan passera utan en upgrade. Googliden har liksom Mekton lite andra mekaniker också, såsom att kunna loota på särskilda ställen, en "slamsugare" för att kunna "suga upp olja", en "änterhake" för att kunna släpa bort objekt som är "i vägen" för olika intressanta saker/vägar etc.

Anser du att det är en risk att lansera en helt ny spelserie till vad som är konsoler på väg ut?
- Gissar att du menar att risken kanske är att det kommer spel till den nya generationen, som tar all uppmärksamhet. Vi funderar inte ens i de banorna. Det kan ju ske även under en nuvarande generation. Förlagen är ganska måna om att inte släppa spel samtidigt som större releaser t.ex. av den anledningen. Tror det är mycket viktigare för oss, särskilt som spelutvecklare, att lägga vårt fokus på att göra ett så bra spel som möjligt. De nya konsolerna är såklart mycket mer kraftfulla än föregående generation och denna generation har ännu fler intressanta aspekter än föregående generation rent tekniskt ur ett större perspektiv än bara hårdvara, men ser inte det som en risk, snarare en möjlighet för framtiden. Vårt fokus nu dock är att färdigställa Biomutant, och se till att det blir så bra som möjligt.

Finns det något du kan berätta för oss om Biomutant och Playstation 5 samt Xbox Series X?
- Låt mig säga såhär. Man kommer att kunna spela Biomutant på sin nya konsol.

En klyscha kanske, men vad är du mest stolt över i Biomutant?
- Det är nog det samarbete och den gemenskap vi byggt i studion, vilket möjliggjort att vi kunnat utveckla det här spelet överhuvudtaget. Biomutant är ju en gemensam ansträngning, där huvuddelen av designen kommer från oss som grupp.

Vi tackar Stefan Ljungqvist för intervjun, och ser såklart fram emot att får spela Biomutant så snart som möjligt. En pinfärsk trailer hittar ni här nedan.

HQ

Relaterade texter

1
Biomutant kommer till Switch i november

Biomutant kommer till Switch i november

NYHET. Skrivet av Johan Vahlström

Biomutant, spelet från den svenska studion Experiment 101, är nu också på väg till Nintendo Switch. Det finns sedan tidigare också tillgängligt på PC, Playstation 4 och 5...



Loading next content