Svenska
Gamereactor
artiklar

Apex Legends vs Call of Duty: Warzone

Nyhetsskribent Rasmus har ställt Titanfall-studions uppstickare mot Activisions battle royale-fokuserade actiongigant...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Då var det alltså äntligen dags för dessa giganter inom Battle Royale-genren att en gång för alla i ringen göra upp vem som verkligen är herre på den berömda täppan.

[1] Karaktärer/Lore
Att diskutera lore i spel där skjuta och endast skjuta är det spelet i sin grund går ut på kan verka märkligt, men faktum är att dessa två Battle Royale-spel faktiskt har en del "lore" att för de som vill kan grotta ner sig i. Vi börjar med Call of Duty: Warzone. Spelets lore är knapp, men den finns där om man likt mig räknar diverse kända karaktärers medverkan som lore. Vi har den mustaschprydde Captain Price, vars mäktiga ansiktsbehåring funnits med oss sedan 2007 och därmed ger honom kraften av nostalgi till sin fördel när han nu tar sig an Apex Legends. I Warzone finns även Ghost inkluderad, mannen vars dödskalle-balaclava mången tio-åringar (läs: mig) istället för ärtfyllda tyg-ormar försökte återskapa under syslöjden till slöjdlärarens stora förtret. Har man lirat Infinity Wards Call of Duty-spel så är man väl medveten om vilken lore (dagens ord?) som följer dessa karaktärer och då är det kanske inte så konstigt, utan även väntat, att Apex Legends får en tuff match i karaktärs-kategorin.

Det Apex Legends har till sin fördel när det kommer till lore är det faktum att spelet är nytt och innehåller en ny värld fylld med nya karaktärer kompletta med unika och framförallt fräscha karaktärshistorier. Visst, spelet utspelar sig i samma värld som Titanfall och skulle på så sätt även kunna ses som en del av en något äldre franchise, men faktum är att detta känns så långt ifrån Titanfall man kan komma att det lika gärna hade kunnat vara en helt ny värld. Spelets känsla av att vara nytt samt att karaktärerna i detta spel inte bara är fullproppade med charm och urfrän design utan även intressanta bakgrundshistorier värda att googla sig fram till gör att Apex Legends trots Warzones spelande på nostalgisträngarna i denna kategori får koras till vinnare trots allt. [Vinnare: Apex Legends]

Apex Legends vs Call of Duty: Warzone
Detta är en annons:

[2] Ping-systemet
Att med hjälp av ett inbyggt system i ett spel kunna markera för sitt lag var fiender befinner sig, var man ska landa, var man planerar att hämta loot med mera är otroligt hjälpsamt. Inte bara är det praktiskt att med ett knapptryck visa vad man föreslår eller planerar utan det är även ett superbt sätt för den blyga att utan mikrofon kunna kommunicera med sitt lag på ett praktiskt och rakt på sak-sätt. I både Apex Legends och Warzone existerar detta system men fungerar om man jämför dem på helt olika sätt.

Ska man dra det till sin absoluta spets så kan man väl säga att Apex Legends nästan revolutionerade detta med ping-systemet. Funktionerna kan vid en första anblick verka överväldigande (det var det för mig), men efter ett kort tag släpper det och man inser hur mycket bättre ping-systemet är i Apex Legends än i Warzone (sorry för vinnar-spoilern redan nu!). Det som gör ping-systemet i Apex Legends Godzilla-längder mycket bättre än systemet i Warzone är de oändligt stora ping-möjligheterna samt att du i Apex Legends på ett bättre sätt kan använda det under själva striderna, jämfört med Warzone där man oftast pingar fienders placeringar mellan striderna (enbart). Detta för att när du i Warzone pingar behöver stå still och därmed öppnar upp till gratis huvudskott för dina fiender. I Apex Legends kan du pinga för att från dina lagkamrater begära ammunition, sköldar, vapen, hälsa med mera. Du kan även pinga ut sakers och fienders position samt ge förslag om vad för byggnad eller plats du vill att laget ska ta sig an. I Warzone kan du i princip enbart pinga för att visa var fiender finns och därmed är vinnaren i ping-system-kategorin solklar. [Vinnare: Apex Legends]

[3] Inventory Management
I en genre som Battle Royale så är det väldigt, väldigt, väldigt, väldigt (väldigt) viktigt med ett inventory-system som inte kommer i vägen för en. I stridens hetta vill man inte råka ta på sig en, låt säga, cykelhjälm, när man egentligen bara behövde fylla på med hälsa. Detta enbart för att inventory-systemets klumpighet kom i vägen för en. I Apex Legends är detta lätt hänt då den mängd loot man plockar på sig under matchens gång lätt kan skapa förvirring när du öppnar upp menyn. Men även där vänjer man sig efter ett i mitt fall långt tag. I Apex Legends finns det även många typer av ammunition (vissa SMGs använder till exempel lätt ammo medan andra SMGs använder tung ammo), sköldar (som även de har olika levlar), granater, vapentillbehör och gadgets. Lägg då till på detta det faktum att Apex Legends upplägg uppmanar till att dela med sig av sina resurser med laget (detta kan med några få knapptryck även göras smidigt mitt under en brinnande fight) och vi har ett inventory-system som är mer utvecklat för lagspel, medan Warzones inventory-system är mer utvecklat för den enskilda spelaren.

På denna punkt är Warzone tack vare fokuset på den enskilda individen mer strömlinjeformat och på så sätt även mindre rörigt. I Warzone finns det bara en typ av rustning/sköldar istället för tusen, som bara det förenklar hanteringen av ens inventory. Spelet har även det traditionella health-systemet från tidigare Call of Duty-titlar där hälsan efter ett tag regenereras av sig själv, så hälsopaketens frånvaro i ditt inventory förenklar även det. Också ammunitionen fungerar annorlunda då ammunitionen till en automatkarbin är universell och fungerar till alla automatkarbiner (så fungerar det även med ammunitionen till alla andra typer av vapen). När det kommer till vinnaren i denna kategori så beror det helt enkelt på om man föredrar ett simpelt och mer rakt på sak-system anpassat för en själv eller om man föredrar ett rörigare system med många fler valmöjligheter. Som den solo-spelare och det fan av enkelhet i spel jag är får vinnaren i denna kategori bli Call of Duty: Warzone. [Vinnare: Call of Duty: Warzone].

Detta är en annons:

[4] Respawn-systemet
När du i Apex Legends får smaka nog med bly och till slut trillar av pinn kan dina lagkamrater säkra din så kallade "banner" och med hjälp av den spawna in dig i matchen igen. Detta kan dock vara farligt då denna banner är tidsbegränsad och oftast befinner sig mitt i dina fienders skotteld. I Warzone finns det ingen timer och dina lagkamrater behöver ingen banner inhämtad från din nydöda kropp, utan med tillräckligt insamlade kontanter kan de köpa dig ett nytt liv och på så sätt spawna in dig igen många kilometer ifrån skottelden. När du väl återvänder så släpps du från himmelen med fallskärm, vilket är betydligt mindre uppmärksamhetstörstande än de högljudda "dropships" som i Apex Legends transporterar dig in i matchen igen. Detta är såklart till Warzones fördel då man naturligtvis inte vill utannonsera för matchens alla fiender var du och ditt lag befinner er.

I Warzone finns dessutom Gulag, ett ställe där du som död får kämpa mot andra döda i hopp om att få komma in i matchen igen. Då detta system är helt befriat från det faktum att ditt lag måste göra bra ifrån sig för att du ska ha en chans till att komma in i matchen igen gör detta till något som adderar en otroligt rolig och spännande dynamik som gör varje match unik. I Apex Legends existerar ingen motsvarighet till Gulag och därmed är respawn-kategorin numera avgjord. [Vinnare: Call of Duty: Warzone]

[5] Time-to-kill
Något som bidragit till att Call of Duty blivit den gigant som spelet idag är måste ändå vara spelets TTK (Time-to-kill), där fiender man pangar på dör snabbt, men inte för snabbt. Att de dör snabbt bidrar till snabba och intensiva strider, men att de inte dör för snabbt gör att man alltid har chansen att göra comeback i strider där fienden hunnit panga på en först. Call of Dutys välkända TTK finns även inkluderad i Warzone, så för veteraner av serien bör skjutandet kännas välbekant. Detta jämfört med Apex Legends där det ofta känns som att man pumpar hundratals kulor in i en fiende utan några egentliga resultat. Detta för att Apex Legends till skillnad från Warzone inkluderar massvis med sköldar och andra sätt att förbättra sitt kroppsförsvar på. Striderna i Warzone tenderar att vara mer baserade på hur bra man som spelare är eller hur snabba reflexer man har, medan striderna i Apex Legends kan kännas som om de är baserade på vem som råkat hitta bäst utrustning först. På grund av detta och enbart detta får vinnaren i denna kategori bli Warzone. [Vinnare: Call of Duty: Warzone]

Apex Legends vs Call of Duty: Warzone

Vinnare: Call of Duty: Warzone
Apex Legends är strålande, men Call of Duty är kung. Kanske kommer Apex Legends i framtiden att ta över som kung i och med att nya uppdateringar släpps men för tillfället står Call of Duty starkt på toppen med sin arkad-doftande krona. Håller du med?

Du har väl inte missat de andra delarna:
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant



Loading next content