Svenska
Gamereactor
artiklar
Spider-Man

Otroliga detaljer i Spider-Man

Vi fortsätter vår artikelserie med otroliga detaljer i spel och denna gång är det Spider-Mans tur...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Insomniac Games visade minsann var skåpet skulle stå när det kommer till Spider-Man. I flera år har vi blivit tvångsmatade med mediokra spel och när vi spelade Spider-Man till Playstation 4 var vi därför lyriska över resultatet. Här fanns många otroliga detaljer och i denna artikel ska vi kika lite närmare på dem.

Fiender fästs med nät mot väggarna när de faller från höga höjder
Vi blev först häpna när vi såg att Spider-Man helt obrydd sparkade ut en skurk från en skyskrapa. Var Spider-Man en mördare i Insomniacs värld? Nej, såklart inte. För när Spider-Man slår till fiender så pass hårt att de faller ned mot New Yorks högtrafikerade gator utlöses ett nät som drar dem inåt mot byggnaden och fäster dem mot den. Inte så kul att bli hängandes där, tänker vi.

Fiender spottar saliv när de blir slagna
Det är naturligtvis svårt att se saliven flyga ur kakinkastet på fienderna när du är fullt upptagen med att slåss mot dem. Men lyckas du pausa spelet och zooma in med kameraläget efter att ha delat ut en rejäl högernäve kan du faktiskt se saliven flyga ur deras munnar.

Avbrutna samtal fortsätter
Vi vet alla hur det är ibland när vi inte orkar lyssna på samtal i spel medan vi spelar och vi går in i en mellansekvens eller liknande som avbryter samtalet. Men som den godhjärtade personen Peter Parker är, lämnar han ingen hängandes (pun intended). För om ett samtal bryts så ringer han upp dem igen och noterar spelaren att samtalet pausades och återupptar det.

Spider-ManSpider-Man
Många av spelets detaljer är svåra att upptäcka såvida man inte utforskar fotoläget.

Samtal förändras beroende på om du är i luften eller på marken
Spider-Man innehåller en hel del dialog medan man tar sig fram genom New York. En häftig liten detalj är att Peters röst förändras beroende på om han svingar sig fram eller ej. När han står still eller rör sig till fots pratar han lugnt, men om han svingar sig fram pratar han något mer andfådd och högre.

Peter har tre hårstrån på bröstet
I en mellansekvens skojar Peter att han bara har tre hårstrån på bröstet. Något som faktiskt stämmer, tro det eller ej. För om man använder dräkten där Peter springer runt i bara mask och kalsonger och slår på fotoläget kan man zooma in och se att han, mycket riktigt, bara har tre hårstrån på bröstet.

Just the Facts with JJJ ser allt du gör
Ibland finns det helt enkelt inte tid att stoppa alla brott som sker när vi har fullt upp med annat. Du ska däremot inte tro att detta går obemärkt. Om du ignorerar brott kan lyssnare till Just the Facts with JJJ nämligen ringa in och berätta om händelsen och nämna att de såg Spider-Man samtidigt, utan att ingripa. Något som J. Jonah Jameson självklart gottar sig i.

Taskmaster iakttar dig ständigt från avstånd
En av spelets bossar består av ingen mindre än Taskmaster. Skurken som med fotografiskt minne kan kopiera hjältars egenskaper. Fram tills dess att du slåss mot honom kan du, om du har tur, se honom iaktta dig på avstånd runt om i staden. Kommer du honom tillräckligt nära går han däremot upp i rök.

Spider-ManSpider-Man
För serietidningsläsare var Spider-Man rena rama speldrömmen då det var fullproppat med blinkningar som bara de kan lägga märke till.

Fotofiltret kan avslöja Mister Negatives identitet
Vid det här laget hoppas jag att alla som faktiskt vill spela Spider-Man redan har gjort det och inte kommer klagandes om spoilers. Innan det blir känt vem som är Mister Negative är det menat att vara en gåta för spelarna. Det går dock att lista ut det mycket tidigare tack vare fotoläget. Genom att applicera filtret ''negative'' i en mellansekvens med Mister Negative visar filtret Martin Lees riktiga utseende.

2D-rum i varje fönster
Det var minns sagt imponerande att se detaljarbetet som Insomniac Games har lagt ned i Spider-Man. Särskilt imponerande var insidorna av varje skyskrapa. För medan andra spel oftast bara speglar omvärlden i glasen eller gör dem svarta inuti, finns ett rum i varje fönster. På nära håll ser man däremot att de bara är i 2D men när man snabbt svingar sig förbi dem ser det riktigt bra ut och är en detalj vi särskilt uppskattade.

Interagera med gatutrafikanterna
Ytterst lite av tiden vi tillbringat med Spider-Man har tillbringats på gatorna. Men vill man verkligen vara en friendly neighborhood Spider-Man kan det vara värt att promenera omkring där då gatutrafikanterna mer en gärna vill stanna upp och ta en bild av dig eller ge dig en high-five.

Gör tricks i luften
Att svinga sig fram i Spider-Man är fantastiskt kul, men det kan bli roligare. Genom att hålla in cirkel och trekant kan Spider-Man göra olika tricks beroende på vilket håll du riktar analogspaken åt.

Spider-ManSpider-Man
Nu ser vi fram emot Spider-Man: Miles Morales och hoppas på att de fortsätter leverera otroliga detaljer.

Spider-Man utspelar sig i en värld full av superhjältar
Runt om i staden kan du hitta många olika byggnader och föremål som visar på att spelet utspelar sig i en värld bestående av många superhjältar. Det kanske mest självklara exemplet är Avengers Tower, men du kan även hitta Wakandas ambassad, Lockjaw från Inhumans, Sanctum Sanctorum och mycket annat. Ut och leta med dig!

Relaterade texter

Spider-Man Remastered ändras efter kritik

Spider-Man Remastered ändras efter kritik

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har varit uppmärksammat att Spider-Man Remastered släpps till Playstation 5, en uppfräschning av ett blott två år gammalt spel, där uppgraderingen inte ingår för den...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy