Svenska
Gamereactor
artiklar

Önskemål inför nästa generation (2)

Det har blivit dags för resten av Gamereactor-redaktionen att lista sakerna de ser fram emot mest i den kommande (nya) generationen spelkonsoler...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Här hittar du den första delen av denna artikel

Petter Hegevall:
Mycket simplare gränssnitt
Jag vill kunna skräddarsy mitt gränssnitt i näs ta generations konsoler, lite som jag gör på min Oneplus-telefon. Stuva bort massa joxx som jag aldrig kommer att röra, placera de viktigaste knappar på de bäst synliga platserna, konfigurera alla spelinköp för Paypals fenomanal oneclick-lösning och helt enkelt eliminera alla de onödiga klick och allt letande som jag pysslat med i gränssnitten i den nuvarande generationens maskiner.

Wipeout återuppväcks
En av spelserierna från det glada 90-talet som jag anser har behandlats sämst av i det här fallet Sony, under åren, är Wipeout. Efter det ikoniska 2097 byttes för många av nyckelpersonerna ut, spelserien tappade mycket av sin patenterade attityd och späddes ut i omgångar. Vad som återstod var en skugga av sitt forna jag, något som jag sörjt aktivt i över 25 års tids nu. Jag vill ha tillbaka Wipeout, dock. Otroligt gärna. Dränkt i cool estetik och med musik som passar speltempot och designen perfekt. I 4K. 60 bilder per sekund och utan laddningstider. Och med stöd för PSVR 2 (som kommer att komma, såklart). Och så vill jag ha Half-Life , också.

André Lamartine:
Killzones återkomst
Killzone 3 tog spelserien i fel riktning, medan Shadow Fall såg säkert till att förminska allt som gjorde spelserien så fantastisk med hjälp av en fantasilös story och ett trögt gameplay som mest luktade gammalt demo. Inför den nya generationen hoppas jag att Guerilla Games har arbetat på en mörk och blytung Killzone-återkomst vid sidan om den på förhand lovande Horizon-uppföljaren, som återvänder till tvåans krutdoftande rötter eller som rentav vågar ta steget ut och låter spelaren bekämpa ISA-slöddret fullt ut. Det gör inget om det blir mer av en reboot heller, då manusförfattarna mest skrev in sig i ett hörn med de två senaste föregångarna när de sprängde Helghan-planeten och röjde undan allt som gjorde Helghanerna så fängslande till att börja med. Jag har stora förväntningar på nästa generation och jag drömmer om att Killzone-franchisen hittar tillbaka till sin forna glans till PS5...

Detta är en annons:

Svalare spelupplevelser
PS4:an har gått varmt i TV-bänken de senaste åren - både bildligt och bokstavligt talat. Ibland känns det som att man sitter bredvid något brummande industriområde när man spelar i vardagsrummet och fläktarna på högvarv låter nästan mer än mitt högljudda motorsågande i Doom Eternal. Jag räknar redan med exempelvis snabbare laddninsgstider och ny spännande spelserier den kommande generationen, men för alla spelares bästa önskar jag verkligen att våra älskade spelmaskiner chillar lite under TV:n de kommande åren. Blir mer tystlåtna. Svalare. Det är väl en hyfsat liten önskan, men en betydande sådan för spelaren som är trött på att höra en traktormotor när man spelar.

Önskemål inför nästa generation (2)
Vit eller svart. Sony eller Microsoft. Playstation 5 eller Xbox Series X. Vilken väljer du?

Johan Vahlström:
Uppdaterad grafik i sportspelen
Det finns många önskningar jag har när det kommer till sportspel. Det största är att de från och med nu kommer vara tillräckligt innovativa för att vara tillräckligt nya och intressanta varje år. Tyvärr tror jag inte det kommer hända. Grafiken däremot ser ut att få en rejäl förbättring. Trailern för nästa generations NBA 2K21 ser fantastisk ut, oavsett vad man tycker om spelet i sig. Och NHL-serien har misshandlats med en grafikmotor som var gammal för fem år sen. Det är ett spel som verkligen behöver ett nytt utseende.

Bättre laddningstider
Det här har redan nämnts av andra, men det är något jag ser fram emot. Alla spel lider så klart inte av detta för tillfället, men det finns titlar där det känns som att jag sitter mer och väntar på att spela än att verkligen spela. Att få ner dessa laddningstider till näst intill ingenting är något alla konsolspelare borde vara glada över. Att kunna spela oavbrutet utan att få upp någon laddningsskärm med några dåliga speltips varje gång jag till exempel tar mig till ett nytt område är på min topplista av saker jag ser fram emot nästa generation.

Detta är en annons:

Sebastian Lundin:
Nya spelupplevelser
Nästa generation står för dörren och med den förhoppningsvis en hel rad nya spel som kan ge oss nordbor nya mysiga världar att försvara oss mot vinterkylan med. Inför nästa generation hoppas jag på mycket, men framförallt hoppas jag på en rad nya och intressanta IP:er och inte allt för många uppföljare (även om jag vet att så kommer att bli). Det är lättare att önska sig mer av det man redan tycker om, mer av det man redan på förhand vet kommer att falla en i smaken, än var det är att önska sig saker som inte redan finns. På samma sätt som det är lättare för en konstnär att måla av ett fotografi, kontra att måla ett porträtt på fri hand, är det lättare för en utvecklare att piffa upp ett redan existerande ramverk än vad det är att skapa ett helt nytt spel från scratch. Jag tror vi spelare gör oss en otjänst ibland när vi gapar efter mer av det goda, mer av det vi vet att vi redan älskar för det stoppar upp utvecklingen som i mina ögon ofta förs framåt av nya IP:er. Vi vill ha mer Halo!!! Mer Call Of Duty!!! Mer FIFA!!! Och mer Fortnite!!! (eller inte). Vi gör det idag både för lätt och för svårt för våra utvecklare skulle jag vilja hävda. För lätt att sälja på gamla meriter och för svårt att sälja på nya, indirekt genom våra konsumtionsvanor. Jag känner allt för ofta att spelutvecklare sminkar liket i garderoben då de pressar spel ur en spelserie som redan nått vägs ände. Jag har många exempel på spelserier där jag tycker att utvecklarna inte borde gjort fler spel, där det känns som att den ursprungliga visionen gått förlorad. Både Halo och Gears of War hade kunnat få stanna vid siffran tre för min del.

Everywhere
Jag önskar mig alltså nya spelupplevelser, spel och spelserier till nästa generation och där är väl egentligen Lezlie Benzies projekt Everywhere redan i topp på min önskelista. Grand Theft Auto behöver sig verkligen en utmanare nu, de har suttit på tronen av öppna världar lite för länge och jag är rädd att de snart skaffar monopol när det gäller att begå brott i storstadsmiljö. Jag är också rädd att de sitter på en allt för bekväm dyna där på tronen då jag inte gillar riktningen som Rockstar tog efter GTA Online släpptes. Angående Everywhere så vet vi ju inte så mycket egentligen, annat än att det kommer att vara stort och utspela sig i en nära framtid. Vad jag inte vill ha är en GTA-klon, jag inser här att min inledning till denna passage varit lite missvisande. Jag vill ha ett spel som kan utmana GTA, visst, men inte på GTA:s premisser.

Jag vill ha ett spel som bygger om premisserna gällande hur utvecklare bygger och skapar mer levande världar och som därigenom kan ta nästa stora kliv i utvecklingen. Jag tror inte överhuvudtaget att Everywhere kommer att vara ett spel som man köper istället för ett nytt GTA, jag tror inte de kommer att kriga i samma universum (pun intended) då jag får kraftiga utomjordiska vibbar av Everywhere. Vad jag hoppas på är ett spel som blandar GTA med Mass Effect, ett spel som har en futuristisk estetik där du kanske kan röra dig fritt mellan olika städer på jorden och kanske månen eller Mars. Tänk er ett Star Citizen med ett mer fokuserat, planerat och avgränsat utvecklande där du får kanske tre stora städer att röra dig fritt mellan på ett futuristiskt Tellus eller någon annan planet. Ett spel som är både multiplayer och singleplayer i ett och där världen förändras dynamiskt efter hur spelarna beter sig i den. Lägg därtill en roadmap med expansioner som tillför uppdrag och förändringar till världen som slutar i ett crescendo där den fraktion som har mest inflytande över servern får uppleva sitt slutscenario på berättelsen. Jag vill kunna spela igenom ett spel med polare och andra spelare som tar med oss på en resa utan att kompromissa med historieberättandet. I övrigt så önskar jag mig väl likt alla andra Half Life 3?

Önskemål inför nästa generation (2)Önskemål inför nästa generation (2)
Det återstår nu bara cirka två veckor innan den släpps.

André Wigert:
Det omöjliga blir möjligt
Gamereactor-veteranen Oliver Thulin berättade för mig häromåret att Guerrrilla Games hade tänkt att stoppa in möjligheten för Aloy att gränsla en vingförsedd jätterobot och braka runt med den i spelvärlden. Men det gick inte. Playstation 4 var på tok för klen. En 9-årig mjölkallergiker kan inte slå världsrekord i bänkpress. Allt det krut som den nya hårdvaran levererar kommer töja på gränserna så att sekvenser, till och med grundstommar som utvecklare har fått dumpa i papperskorgen för de inte var tekniskt möjliga nu kan bli verklighet. Jag vill exempelvis möta 1000 fiender samtidigt, men inte på Dynasty Warriors-principer. Eller få mitt huvud sprängt av någonting lika stort som Poseidon-striden i God of War 3. Jag har egentligen inte en aning om vad som kommer vara möjligt, men jag förväntar mig mer än bättre bilduppdateringsfrekvens och grafik från åren som kommer.

Den första, riktiga grafikbomben
Den nya generationen börjar inte med Godfall, The Falconeer, eller Demon's Souls. Inte på riktigt i alla fall. För mig var Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en sådan generationsdefinierande grafikbomb där hela gommen torkade ut och började flå skinn av hur länge den stod vidöppen. Lagom till slutet av 2021 bör någon utvecklare bjuda upp till en riktig jävla dans och då ska jag vara beredd med storbörsen och köpa en så stor OLED-TV att den får mätas i kvadrat istället för tum.

Marcus Persson:
Anpassningsbart användargränssnitt
Det började någonstans under den sjunde konsolgenerationen. Dessa evinnerligt plottriga och överfyllda användargränssnitt som saknar all form av estetiskt eller funktionellt tänk och istället gör sitt yttersta för att trycka upp så mycket skit i ens nylle som det bara går. I frånvaron av enkelhet och rena linjer bombarderades vi av animerade objekt, texter i rörelse och objekt begravda under menyer så djupa att man skulle behöva dykarutrustning för att ta sig igenom dom. Jag saknar ren, sparsmakad design, skalbarhet och funktionalitet som tillåter varje användare att själv välja vilka sektioner de vill eller inte vill se. Åttonde generationen konsoler har varit en hemsk upplevelse i användarvänlighet, ett hån mot estetiken, ja rakt igenom en olidlig plåga som vid flertal tillfällen varit direkt ansvarig för att jag i ren frustration helt struntat i konsolversioner av spel. Faktiskt. Denna nionde generation har mycket att bevisa för undertecknad tjur-gubbe. All skimrande hårdvara i världen hjälper inte om användarupplevelsen vid användande kan likställas med att vandra genom ett dike av midjehögt avfallsvatten.

Konsekvent bilduppdateringsfrekvens
Nya konsoler lovar alltid guld och gröna skogar med en båtlast av nya möjlighet och grafiskt lull-lull. Folk drömmer om fläskig grafik proppat som en överfylld julgran av extra allt, men glöm nu för allt i världen inte bibehållen stabil bilduppdateringsfrekvens i allt detta. De senaste två konsolgenerationerna har varit miserabla resor genom bildrutornas o-förlovade land där 20-30 uppdateringar i sekunden verkar blivit norm och drömmen om 60 varit något mytomspunnet, en enhörning som ingen utvecklare lyckas fånga och bibehålla. Här behöver rejäl förbättring ske. Antingen genom mer möjligheter till val av fokus på prestanda eller grafik. Ja framsteg har skett på både Xbox One X och PS4 Pro, men det har inte varit tillräckligt och mer arbete behöver göras på den fronten. För inget sliter en ur spelupplevelsen som när bilduppdateringen kraschar under en intensiv strid eller annat högoktanigt ögonblick. Grafik och bling-bling i all ära, men spelbarhet är i varje fall i min bok fortfarande kung och regerar i sin överlägsenhet.

Önskemål inför nästa generation (2)Önskemål inför nästa generation (2)
Hur ser dina högst personliga önskemål inför nästa generation ut?

Jonas Mäki:
Minimalt med laddningstider
Som du såklart vet, har både Playstation 5 och Xbox Series X snabba SSD-hårddiskar, men Sony är ändå klart vassare på den här fronten och det bör såklart ge en märkbar skillnad. Att helt kunna eliminera laddningstider nästa generation bör bara möjligt och allra bäst förutsättningar för detta hittar vi därmed till Playstation 5. Kanske kommer detta därmed bli generationen då spela spel äntligen blir som under Mega Drive-eran där man bara satte i sin kassett och var igång på någon ynka sekund. Tack, ja tack.

Enormt mycket på spelfronten
Till skillnad från Sony som briljerat i princip hela generationen med fina spel, så har Microsoft haft det mer knapert. Men framtiden ser onekligen ljus ut. Vi vet ju att begåvade studios som The Initiative gör ett bamseprojekt, att The Coalition inte har något spel utannonserat i dagsläget, att 343 Industries finslipar Halo Infinite, att Ninja Theory gör både Senua's Saga: Hellblade II samt skräckspelet Mara, att Turn 10 filar på Forza, att Rare utvecklar sagolika Everwild, att Playground utvecklar Fable, att Inxile gör två rollspel och att Bethesda snickrar både Starfield och Elder Scrolls VI. Då har jag inte ens nämnt andra utvecklare som Id Software, Arkane och Undead Labs och kommande Fallout-titlar. Starten ser sannerligen inte superimponerande ut, men framtiden känns lovande, och allt ingår med Xbox Game Pass.

Här hittar du den första delen av denna artikel



Loading next content