Svenska
Gamereactor
artiklar

Så bra är Playstation 5

Om 13 dagar rullar Sony äntligen ut sin femte konsolgeneration och chefredaktör Hegevall berättar nu här exakt vad han tycker om Playstation 5...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det råder såklart ingen som helst tvekan om att Sony kopplade strypgrepp på spelvärlden med Playstation 4, detta efter att ha misslyckats med ett par nyckelfaktorer med Playstation 3. PS4:an har dominerat försäljningstoppen i flera, flera år nu och Sony har i och med detta sprungit från närmaste konkurrenten Microsoft, med råge. Nu står Playstation för dörren och efter att ha fingrat på den i dryga två veckor är jag redo att berätta exakt hur bra, eller kass, jag tycker att den är.

Här hittar du vår köpguide: Allt om PS5

Så bra är Playstation 5
Den är enormt stor, och vit. Ganska läcker på bild men alldeles för plastig i verkligheten.

Det första som naturligtvis slår en när man packar upp PS5 är storleken, det har du redan läst överallt. För konsolen är verkligen gigantisk. Jag började ärligt talat skratta när jag för första gången fick se den stående på bordet, framför mig. Den är enorm. Och de vita vingarna som omsluter det pianoblank-svarta inre partiet, är alldeles för plastigt gnekigt knarriga för att denna konsol ska kännas som en premiumpryl. Nu är det ju såklart alltid insidan som räknas en sån här gång, men jag som faktiskt gillade designen på denna maskin när den visades upp virtuellt för ett antal månader sedan, skulle ljuga dig rätt upp i plytet om jag påstod att jag fortfarande gillar konsolens utseende och känslan när man tar i den, nu när jag faktiskt fått bekanta mig med plastbesten på riktigt, under ett antal veckor.

Detta är en annons:
Så bra är Playstation 5Så bra är Playstation 5
Dual Sense-handkontrollen är den enskilt viktigaste aspekten av PS5. Fullständigt briljant styrdon som tar spelen till en ny nivå.

Det som däremot är kanonbra, är användargränssnittet - det inbyggda operativsystemet. Sony har helt sonika tagit det bästa från hur det fungerade i Playstation 4, förenklat ytterligare och skapat en slags smidig avskiljning mellan media och spel. Det är nu ännu enklare än tidigare att sortera och skapa sig en översikt över sina installerade titlar och det är ännu enklare att hitta och utföra ändringar i maskinens inställningar samt komma åt saker som sina sparade screenshots, filmsnuttar och sina vänner. Sonys grundtänk här påminner i min värld en del om hur Apple arbetar, deras gränssnittsdesigners har naturligtvis arbetat superflitigt med att eliminera mängder av onödiga klick för att snabbare och smidigare låta användaren hitta exakt den som han/hon söker, och jag kan inget annat än applådera hur smidigt det verkligen fungerar i PS5.

Så bra är Playstation 5
Relativt snålt med utgångar på baksidan, ja.

Här på Gamereactor har vi testat PS5-versionen med inbyggd skivläsare och precis som i fallet PS4 spelar den såklart upp Blu-rays (även 4K-varianterna, i PS5:ans fall) och det gör denna maskin med bravur. Vi har ställt den mot Xbox Series X-spelaren med två stycken identiska kopior av Hobbit: Smaugs ödemark och kommit fram till att skillnaderna naturligtvis är små, men märkbara. Precis som när det kommer till Xbox One vs PS4 är Sonys maskin helt enkelt den bättre videospelaren, rakt igenom. Det saknas dock videostöd för Dolby Vision idag, vilket känns konstigt om jag ska vara ärlig. Detta hoppas jag innerligt tillkommer via en mjukvaruuppdatering inom kort.

Detta är en annons:
Så bra är Playstation 5
Att lägga maskinen ned ser bara märkligt ut, precis som i fallet Xbox Series X.

När det gäller prestandan i Playstation 5 är det just nu svårt att uttala sig om vad den mäktar med. Eller svårt och svårt, det är direkt omöjligt eftersom de enda titlarna vi fått möjlighet att verkligen hårdtesta är Spider-Man: Miles Morales - som är baserat på en PS4-optimerad spelmotor från 2017, och Astro's Playroom trots mängder av kvaliteter definitivt inte är någon grafisk monolit. Det står dock klart redan efter någon timme med PS5 att det är en kraftfull och kapabel maskin, inte minst när det kommer till den ilsnabba, inbyggda SSD-disken som gör att spelen startar på någon ynka sekund och sen aldrig laddar, eller pausar. Miles Morales startar på sex sekunder från att man markerar det i startmenyn och trycker på Play och sedan existerar inte en enda laddningstid under det cirka tio timmar långa äventyret. Detta är ljuvligt. Detta har jag väntat på i många år och det känns underbart att vi äntligen nått hit, nu.

Det är också ljuvligt att spela i native 4K och kunna njuta av låst skärmuppdateringshastighet på 60 bilder per sekund, med potential att nå hela 120 bilder per sekund. Att svinga runt som Miles i nya Spider-Man i 60 bilder per sekund och aldrig stöta på så mycket som en endaste liten hick-attack gällande flytet i spelet, är minst lika trevligt som att slippa laddningstider och minutlånga inledningssekvenser med flertalet långsamt animerade logotyper och annat krafs.

Så bra är Playstation 5
De haptiska motorerna samt de adaptiva avtryckarna gör all skillnad i världen.

Den enskilt största nyheten och det som imponerar allra mest med Playstation 5 är tveklöst den nya handkontrollen Dual Sense, som precis som namnet antyder inte bara erbjuder "Shock" som den tidigare dosan, utan arbetar för att kittla ens sinnen på ett klart mer inlevelserikt och detaljerat sätt. Dual Sense-handkontrollen huserar dubbla haptiska motorer snarare än traditionella rumble-motorer samt adaptiva triggers som känner både hur hårt och hur snabbt du trycker in dem. Detta använder Sony för att ge feedback via dosan om hur hårt underlaget är som du går på, hur hårt du drar i något, hur hårt du slår och sparkar samt hur mycket elasticitet det finns i Spider-Mans nät. Du tvingas exempelvis trycka hårdare om Astro bär på något tungt, eller klättrar över kantiga stenar. Jag hade nog inte riktigt trott att handkontrollen skulle förändra och innovera så mycket som den faktiskt redan nu gör, och jag är helt övertygad att utvecklare som Guerrilla Games, Polyphony Digital, Naughty Dog samt Sony Santa Monica kommer att göra underverk med denna dosa i kommande spel som Killzone 5, Horizon: Zero Dawn 2, gran Turismo 7 samt God of War 2. Jag kan faktiskt knappt hålla kroppsvätskorna i styr när jag tänker på möjligheterna som denna handkontroll erbjuder, och det råder för egen del ingen som helst tvekan om att vi nu i november får dubbla "nextgen"-konsoler varav endast en av dem levereras med en "nextgen-handkontroll".

Playstation 5 är slutsåld, alla exemplar som Sony byggt har förhandsbokats vilket innebär att du inte lär få tag på en maskin förrän tidigast i början av 2021, om du inte var blixtrande snabb på förhandsbokningsknappen där för ett par månader sedan. Om du dock haft turen att säkerställa leveransen av en PS5 nu i november kommer du att betala 5995 kronor för den (med skivläsare) och på frågan om jag anser att maskinen är värd sitt pris avser jag att svara ja, med en rungande, högljutt ja. Det känns inte bara som en vidareutveckling av Playstation 4 utan som något nytt, fräscht, något lite annorlunda vilket jag absolut inte anser om Xbox Series X, som i min värld enbart känns som en betydligt mer kraftfull Xbox One X. För även om jag ogillar konsolens design är det ju så att den ser väldigt, väldigt unik ut. Sony har ju lyckats med att skapa en maskin som inte liknar någonting annat, och det finns det givetvis ett stort värde i, särskilt när Xbox Series X och Xbox Series X på flera sätt liknar Xbox One X och Xbox Series S vilket jag tror kommer att ställa till med dryga problem för Microsoft.

Så bra är Playstation 5Så bra är Playstation 5
Framöver kommer PS5 garanterat att släppas i båda grått och svart.

Att Sony har legat i framkant gällande spelljud har varit vida känt i flera generationer nu och vi behöver bara kika tillbaka på framförallt Playstation 3 för att se tydliga bevis på hur mycket mer krut de lade på själva ljudchippet än de närmaste konkurrenterna. I Playstation 5 heter ljudsystemet som man skräddarsytt för konsolen Tempest 3D och det handlar om objektbaserad audio ungefär på samma sätt som Dolby Atmos idag fungerar. Enda sättet att ta del av detta idag är via det 1200 kronor dyra Pulse 3D-headsetet som Sony ännu inte skickat hit, vilket gör det omöjligt för oss att tycka till om Tempest-motorn och dess finurliga funktioner. Det ska dock sägas att det märks tydligt att ljudet via denna maskin är riktigt bra, oavsett 3D-ljud eller inte. Jag har kört vår Playstation 5 direkt in i vårt försteg från Onkyo och vidare via slutsteget till vår Magnat THX 2 Cinema Ultra-rigg i 5.2 och varit riktigt imponerad över hur kontrollerad och högupplöst ljudbilden är med massor av fina detaljer, superba surround-panoreringar och värme i akustiken. Detsamma gäller för de timmar som jag matat PS5 med 4K Blu-rays och krämat på så att fönstren här på kontoret skallrat.

Så bra är Playstation 5Så bra är Playstation 5Så bra är Playstation 5
Pulse 3D-headsetet kommer nästa vecka meddelar Sony, vi återkommer naturligtvis med en recension, då.

Det börjar bli dags för mig att sammanfatta mina åsikter om PS5 nu, även om jag skulle vilja prata lite mer om båda den heltäckande bakåtkompatibiliteten (bra!) och det faktum att maskinen är sval och dödstyst (bra!) även under fem timmar långa spelsessioner. Det är en ytterst trevlig maskin det här trots plastig design och utvändiga material som känns tråkigt billiga med tanke på prislappen på näsan 6000 kronor. Användargränssnittet är strålande precis som den prestanda som lurar under det kritvita skalet och handkontrollen är nästa stora grej för konsolspelande, enligt mig. Jag ser naturligtvis väldigt mycket fram emot det som komma skall gällande Sonys senaste maskin, mot Gran Turismo 7, Gran Turismo Sport 2, God of War 2, The Last of Us Part III, Killzone 5, Uncharted 5 och många fler exklusiva storspel.

Här hittar du vår köpguide 'Allt om PS5' och vill du veta vad vi tycker om Xbox Series X gör du det här.



Loading next content