artiklar

Gamereactor summerar: Vecka 49

Ny vecka, ny summering. Ersätt brasan hemma med de hetaste nyheterna och recensionerna från Gamereactor...

Gamereactor summerar: Vecka 49
En upptäckt patent från Sony satte fart på rykten om att Playstation 5 Pro är under utveckling...

VECKANS TOPPNYHETER:
Patent tycks antyda att Sony jobbar på en Playstation 5 Pro - Vissa har nyligen bekantat sig med Sonys senaste spelkonsol samtidigt som många ivrigt väntar på att butikshyllorna ska fyllas ånyo. Även om Sony säkerligen firar en kanonstart står inte tiden stilla vid huvudkontoret. Ett nyligen upptäckt patent från fjolåret visar en Playstation 5-enhet med två grafikkort, vilket satt fart på rykten om att arbetet på en Playstation 5 Pro är i full rulle. Väntar du på Playstation 5 Pro? NYHETEN.

Dune, Matrix 4 och Mortal Kombat kommer till HBO Max 2021 - Covid-19 har sannerligen satt käppar i hjulet hos flera industrier, inte minst har filmentusiaster tvingats sluta vallfärda till biosalonger som nu lever på konstgjord andning. Och nu kanske den slutliga dödsstöten delats ut till biografer av HBOs streamingtjänst. Samtliga storfilmer från Warner Bros som kommer 2021, däribland Dune, Matrix 4 såväl som The Conjuring: The Devil Made Me Do It, debuterar nämligen på HBO Max som kommer till Sverige nästa år. Först ut är Wonder Woman som släpps till tjänsten och i biografer på juldagen. Går du på bio? NYHETEN.

Last of Us-kompositören säger att Part II bara var början - The Last of Us: Part II, som prisas regelbundet av oss på redaktionen, har välförtjänt nominerats till flertalet priser på The Game Awards. Ett av priserna titeln har chans på är bäst musik, något som självklart gladde kompositören Gustavo Santaolalla som tog till Twitter för att utbrista sin glädje. I sin tweet avslöjade han att detta bara vara början, vilket antyder att Naughty Dog har en del tre i görningen. Är du sugen på ännu ett äventyr i Naughty Dogs dystopiska värld? NYHETEN.

Rykte: Elden Ring visas upp under The Game Awards - Hoppas att du är redo för ännu en sväng med Elden Ring och har saltkaret till hands. Vi har hört denna visa otaligt många gånger vid det här laget, så pass mycket att From Softwares kommande storspel nu mer känns som en myt. Men vi försätter att hoppas och färska rykten hävdar att Elden Ring visas upp på The Game Award nästa vecka. NYHETEN.

Gaming fortsätter att växa snabbt i USA - Till följd av epidemin har nästan hela världen suttit instängda hemma, vare sig de velat eller inte, inte minst i USA där viruset slagit hårt. För att fördriva tiden konsumtionen av spel växt. I USA hade spelandet ökat med 26% jämfört med föregående år samtligt som spelköp ökat med 33%, och det är framförallt i de äldre åldersgrupperna siffrorna stigit som mest. Har din spelkonsumtion påverkats av pandemin? NYHETEN.

MISSA INTE:
Oscar Isaac klar för rollen som Solid Snake
Bethesda medger att de svek spelarna med Fallout 76
Super Nintendo World slår upp portarna i februari
Smash Bros-producenten gillar PS5 men kritiserar hårddisken
Gamereactors Julkalender 2020 är igång!

Gamereactor summerar: Vecka 49
Du har väl inte missat att vår julkalender dragit igång? Missa inte chansen att vinna finfina priser varje veckan, bland annat en Xbox Series X...

RECENSERADE SPEL:
Empire of Sin (Nintendo Switch, PS4, PC, Xbox One) Betyg: 8
Amerikanska 20-talet är scenen för strategispelet Empire of Sin som utmanar dig att bygga upp ett gansterimperium. Utvidga ditt nätverk, samla resurser och förinta dina fiender för att nå toppen. De må låta simpelt, men tack vare en fantastisk atmosfär, som skapas av designen och musiken, den breda variationen såväl som valmöjligheterna fastnade Petter för denna strategiupplevelse på ett sätt han inte gjort sedan Starcraft II. Läs hela recensionen här.

Immortals: Fenyx Rising (PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PS5, Xbox Series X) Betyg: 8
Ubisoft har studerat den grekiska mytologin och ståupp-komiker för att skapa en egen version av The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Resultatet blev Immortals: Fenyx Rising som hänfört Joakim med sin tjusiga värld, charmiga design, underhållande gameplay och bisarra humor. Just komedi genomsyrar upplevelsen men dessa skämt landar inte alltid och i sann Ubisoft-anda finns även en del buggar som drar ner på helhetsbetyget. Läs hela recensionen här.

Twin Mirror (PS4, Xbox One, PC) Betyg: 6
Dontnod är tillbaka med ytterligare ett storydrivet äventyrsspel men dessvärre är det långt ifrån samma nivå vi är vana vid. Visserligen är det strålande visuellt och ljudspåret är underbart, men karaktärerna, berättelsen såväl som tempot är ointressant och trist till den grad att Twin Mirror aldrig lever upp till studions vanligtvis höga kvalitetsstandard. Läs hela recensionen här.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise (Nintendo Switch) Betyg: 3
Olof har tränat bort fettbildningarna från hemmasittandet under Coronapandemin. Och svettig blev han, men frågan är om han hellre skulle vara tjock än att plocka upp Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise igen. Designen är ful, allt för ofta registreras inte slagen och musiken får han att fram öronpropparna. Nej, av Nintendos många sportspel är detta troligtvis deras största bottennapp. Läs hela recensionen här.

World of Warcraft: Shadowlands (PC) Betyg: 8
World of Warcraft lever och frodas ännu, och nu är den senaste expansionen här. Shadowlands försöker förnya och förändra serien likt Cataclysm-expansionen och lyckas till viss grad. En del berättelser är minnesvärda och level-upplevelsen som gjorts om är väldigt lyckad. Designen är även fantastisk och genomspelningen har varit fullkomligt fri från buggar. Men detta är trots allt ett 16 år gammalt spel och tiden har satt sina spår. Shadowlands är tekniskt föråldrat och tråkigt nog tillkommer varken nya raser eller karaktärsklasser. Läs hela recensionen här.

Gamereactor summerar: Vecka 49Gamereactor summerar: Vecka 49
Empire of Sin och Immortals: Fenyx Rising kammade hem väldigt respektabla betyg i veckan...

VECKANS MÅSTE-LÄSNING:
Vi lämnad nyligen ett fullpackat november bakom oss som förgylldes med en massa gaming. Läs om våra favoritspel från den gångna månaden.
Bäst Just Nu: November

Även om vi befinner oss i ett ovanligt milt december så nalkas ändå julafton. För att hjälpa dig komma in i rätt julstämning har filmkillarna på redaktionen sammanställt tiderna bästa julfilmer.
Tidernas 10 bästa julfilmer (1)
Tidernas 10 bästa julfilmer (2)

När familjen samlas är det kanske roligare att göra något mer socialt, därför är brädspel det perfekta sociala tidsfördrivet och Jonas listat de bästa sällskapsspelen alla kan ha kul med under julledigheten.
Finfina brädspelstips inför julledigheten

Denna veckan har vi haft förmånen att ha ett snack med två fantastiska utvecklare från två olika studios. Vi har suttit med Chad Grenier, ledande hjärna bakom Apex Legends senaste säsong, och så har vi även pratat med grundaren av Asobi Teams som just släppte det underbart charmiga Astro's Playroom.
Apex Legends Season 7 - Ascension-intervju
Vi pratar med studion bakom Astro's Playroom

BLOGG:
Nyligen stod det klart att Oscar Isaac spelar Snake i den kommande Metal Gear Solid: The Movie, vilket är ett utsökt val om du frågar Petter. Han har även passat på att koka ihop en alldeles egen ultimat julfilmslista där Ett päron till farsa firar jul kniper förstaplatsen. Erik håller dock inte med. Love Actually slår alla andra julfilmer och hemma hos Erik är det inte riktigt jul förens Hugh Grant, Liam Neeson, och alla de andra pryder TV-skärmen. Jonas har istället kliat sig på huvudet för att klura ut hur Microsoft och Sony kan bli bukt med konsolscalpers, ett problem som borde kunna lösas tämligen enkelt.

Gamereactor summerar: Vecka 49
Är Oscar Isaac det perfekta valet att spela Solid Snake i den kommande Metal Gear-filmen?