Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets spel 2020: Grafik/Teknik

Det är dags! Dags för oss på Gamereactor att dundra igång korandet av Årets spel 2020 i tio olika kategorier

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets spel 2020: Grafik/Teknik

(5) Ghost of Tsushima
Den nya konsolgenerationen startades som du vet i november, men rent inofficiellt så fick vi en försmak till vad framtiden hade att erbjuda i form av Sucker Punch-gängets Ghost of Tsushima. Wigert hade dragit på sig en kronisk form av haktappning under recensionsveckan och vi klandrar honom inte direkt, för strax efter släppdatumet blev det klart för oss att Tsushima definitivt hörde till ett av årets snyggaste spel. Att rida igenom skogen medan tusentals med klargula löv föll från himmelen och även viftades upp från hästhovarna var underbart, men att Sucker Punch även lyckades trycka in välanimerade strider mot ett extremt högt antal av NPC-fiender samtidigt som det här grafikunderverket inträffade, utan att bilduppdateringen för den delen gick åt skogen - står sig nu som ett kärt spelminne hos Gamereactor-redaktionen.

Årets spel 2020: Grafik/Teknik

(4) Final Fantasy VII: Remake
Utvecklingen av nyversionen av Final Fantasy VII: Remake var en otroligt lång sådan. Men det var helt klart värt väntan. Det var ett otroligt vackert spel (för det mesta i alla fall) som flöt på extremt väl till Playstation 4 såväl som Playstation 4 Pro. Animationerna var suveräna i både mellansekvenser och i själva spelet. Detta märktes inte minst i striderna som överträffade våra förväntningar ordentligt, sett till animationer, grafik och prestanda. Tack vare grym användning av motion blur, anti-aliasing och ljussättning var Final Fantasy VII: Remake ett ursnyggt spel som vi än idag har svårt att släppa. På Playstation 5 reducerades även laddningstiderna som var lite för långa till den tidigare generationen. Det råder hur som helst ingen tvekan om att detta var ett av de mest tekniskt imponerande spelen som släpptes i år, vare sig man gillade nyversionen eller ej.

Detta är en annons:
Årets spel 2020: Grafik/Teknik

(3) Demon's Souls
Vem hade kunnat ana att en nyversion på ett elva år gammalt spel skulle bli så här fantastiskt läcker? Inte vi i alla fall. Demon's Souls var ett urläckert spel som vid lansering visade vad Playstation 5 är kapabel till. Det var ett fantastiskt vackert spel som man lätt stannade upp i för att beundra dess enastående grafik. Dessutom flöt det på alldeles utmärkt i prestandaläget då bilduppdateringen aldrig sjönk. Laddningstiderna var dessutom så gott som icke-existerande. Ljudet som skickades ut från handkontrollen responderar även väldigt väl som gjorde det där lilla extra för att Demon's Souls skulle kännas inlevelserikt. Just nu finns det inget snyggare spel till Playstation 5 och vi råder er alla som har tålamod att införskaffa er spelet.

Årets spel 2020: Grafik/Teknik

(2) The Last of Us: Part II
Det är verkligen ingen överdrift att kalla Naughty Dogs hyllade uppföljare för ett av tidernas mest välgjorda spel rent grafiskt. För inte nog med att designen är alldeles enormt bra (vilket vi kommer att prisa i kategorin "design"), det är ett spel som bländar med grafik som väldigt, väldigt få andra Playstation 4-titlar kan mäta sig med. The Last of Us: Part II flöt på i perfekta 1080p/30 fps till Playstation 4 medan Pro-konsolen skrämde upp det urläckra äventyret till 1440p och till skillnad från i föregångaren är spelets framerate superstabil och bibehåller ett jämnt och finfint flyt även när skärmen fylls av skjutglada, ettriga fiender. Miljöerna var dränkta i läckra partikeleffekter, volymetriskt och dynamiskt ljus och texturarbetet fick allt annat att bleka under det gångna spelåret. Det finns fysikbaserad materialrendering i det här spelet som bryter ny mark, "Motion Matching"-animationssystemet imponerade något grönjäulskt precis som mängden ljusskällor med realtidsreflektioner som trängdes i bild, samtidigt. Andra aspekter som kantutjämning, post-effekter, fotorealistiska texturer för sten, metall och trä gjorde knappast saken sämre och det råder ingen tvekan om att Naughty Dogs tvåa förtjänar andraplatsen här.

Detta är en annons:
Årets spel 2020: Grafik/Teknik

ÅRETS GRAFIK 2020:
(1) Microsoft Flight Simulator
I och med årets upplaga av Microsofts uråldriga flyg-följetong blev molnrenderad grafik äntligen verklighet, och det råder för oss på Gamereactors samlade redaktion ingen som helst tvekan om att inget annat spel imponerat såhär mycket under det gångna spelåret. Inget! Utvecklarna bakom Microsoft Flight Simulator nyttjar Microsofts Azure-moln-plattform för att via en AI-motor rendera hela planeten i häpnadsväckande detaljerad 3D och resultatet är det mest tekniskt imponerande spelet vi sett på många år. Bing Maps och ett ytterst begåvat team hemma hos nystartade techföretaget Blackshark gjorde det möjligt för Asobo Studios att rendera och därmed simulera hela världen. Ett stort kliv framåt för spel i allmänhet, och simgenren i synnerhet.



Loading next content