Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets spel 2020: Musik

Vi inledde med att kora årets grafik i fredags, och fortsätter nu med vad vi anser vara de senaste 12 månadernas bästa spelmusik...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets spel 2020: Musik

(5) Cyberpunk 2077
Spelet släpptes med många problem men något det inte var fel på var musiken. På redaktionen var vi överens om att spelet förtjänade en plats på denna lista. Svenska Refused valdes ut som bandet som skulle skapa ljudet för spelets band Samurai där Johnny Silverhand är sångare. Det är punk-rock över musiken men även lite rockigare låtar. Utöver det finns det gott om elektronisk musik som pulserar genom diverse nattklubbar och staden. För det här spelet är musiken ett viktigt inslag för att blåsa liv i spelvärlden. Även teman som protest och uppror mot makten förmedlas via musiken i spelet. Spelet hade ett av årets bästa musik av den orsaken att det sömlöst genomsyrade spelvärlden och kändes autentisk. Det är möjligt att spelet inte vinner några priser i andra kategorier men musiken var det inget fel på och därför belönas Cyberpunk 2077 med årets 5:e plats.

Årets spel 2020: Musik

(4) Doom Eternal
Mick Gordon, mannen bakom musiken i Doom (2016) blev tillfrågad att även leverera benhårda metalriff till Eternal. Guran stämdes (gissningsvis) ned till drop C och låtarna kom på löpande band. Så kort kunde historien vara men under året så blossade det upp en liten kontrovers mellan Gordon, Marty Stratton (Executive Procucer) kring arbetet med musiken vilket gör att vi inte tillskriver Gordon all ära utan även id Softwares egen Chad Chad Mossholder (Audio Director). Deras låtar hade till viss del slagits ihop till det som vi fick höra i år medan Doom Slayer kastade järnosande kadaver omkring sig och precis som fallet var 2016 så fick de hårda riffen oss att slafsa, kötta, och mosa demoner i ett tempo och med en precision som aldrig hade varit möjligt uppnå om exempelvis Kent hade skrivit spelmusiken.

Detta är en annons:
Årets spel 2020: Musik

(3) Ghost of Tsushima
När väder och vind stod rätt till, medan en japansk storm pustade ut stora vågor i det höga gräset framför Jin Sakai, så trodde vi knappt våra ögon. Men med ett putsat yttre, med ett tajt stridssystem, så blir vi också kräsna. Då ska vi jävlar-i-mig ha riktigt bra musik också, vilket Sucker Punch och kompositörerna Ilan Eshkeri och Shigeru Umebayashi sannerligen levererade. Deras toner var dessutom sparsmakat insprängda i titeln för bruset från den öppna världen lät väldigt bra i sig och därför fick vi något minnesvärt, unikt och speciellt nedborrat i öronhålorna så fort som kompositörernas intensiva stråkar, nerviga koto-strängplonkande och bombastiska jättetrummor fick komma fram. Vi korar inte bara Tsushima-musiken till årets tredje bästa utan med detta knuffar Shakuhachi-flöjten ned elgitarren från topplaceringen på listan över världens sexigaste instrument.

Årets spel 2020: Musik

(2) Ori and the Will of the Wisps
Skulle vi göra en lista över världens bästa spelmusik, hade kompositören Gareth Cokers soundtrack från Ori and the Blind Forest solklart platsat. Med det sagt förstår ni givetvis att förväntningarna på uppföljaren var skyhöga eftersom det nästan bara kunde bli sämre. Men Cokers är lyckligtvis en herre som behärskar sitt skrå till fullo och bjöd i Ori and the Will of the Wisps på det enda mästerliga stycket efter det andra, alla i perfekt samklang med lille Oris känslor. Det var melankoliskt, stämningsfullt och intressanta instrumentval om vartannat, och att hälften av redaktionen nästan omgående beställde musiken på vinyl, skvallrar ju lite om hur bra det faktiskt är.

Detta är en annons:
Årets spel 2020: Musik

(1) Final Fantasy VII: Remake
Ofta brukar den sjunde installationen i serien nämnas som spelet med bäst musik, och det med rätta, om du frågar oss. Nobuo Utematsu hade dessförinnan varit involverad i samtliga av seriens titlar men överträffade sig själv med Final Fantasy VII. I nyversionen har hans ikoniska ljudspår gjorts om för att matcha dagens spel och resultatet är makalöst vackert. ''Opening Theme'' är pampigare än någonsin förr som följs upp av ''Bombing Mission'' som får ens adrenalin att pumpa snabbare än någonsin. Samtidigt har vi ''Tifa's Theme'', ''Main Theme'' och ''Aerith's Theme'' som ger oss gåshud redan från första tonen. Fastän det släpps många andra spel med fin musik i år, är de helt enkelt chanslösa i jämförelse med nyversionen av Final Fantasy VII vars musik aldrig låtit bättre. Detta är ett praktexempel på vacker spelmusik.



Loading next content