Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets spel 2020: Ljud

Vi har redan korat årets design, årets grafik och årets bästa utvecklare (bland annat). Nu är det dags för ljud. Årets fem mest välljudande spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets spel 2020: Ljud

(5) Astro's Playroom
Att det var Sonys lilla kritvita VR-robot Astro som till fullo skulle demonstrera för oss vad nya handkontrollen Dual Sense går för, visste vi redan innan Playstation 5 släpptes. Att Astro även skulle vara spelet som tillsammans med Miles verkligen lät oss ta del av Tempest-ljudchippet i PS5, hade vi dock lite och ingen aning om inför premiären av den enorma konsolen. På det sätt som Astro blandade ljud i 5.1 med ljudet som spelas ur Dual Sense, gjorde att spelvärlden växte sig ut i våra vardagsrum och på det sätt som objektbaserad audio fick ta plats här, gör att spelet hamnar på vår lista över årets bästa ljudupplevelser inom spelvärlden.

Årets spel 2020: Ljud

(4) Spider-Man: Miles Morales
Att svinga sig runt ett snötäckt New York i gryningstimma och lyssna på hur fotgängarna konverserar, hur polisbilarnas sirener tjuter ett par kvarter bort och på hur Insomniac arbetar med surroundbilden för att bygga storlek, omfattning, närvaro och atmosfär - var en renodlad fröjd från första till sista stund.

Detta är en annons:
Årets spel 2020: Ljud

(3) The Last of Us: Part II
Allt från hur vinden viner bland träden när Ellie jagas av den där våldsamma sekten i skogen strax utanför Seattle, till hur det låter när Abbie smyger omkring i det där brinnande rivningshuset under äventyrets senare halva - demonstrerar hur fenomenalt bra denna titel verkligen låter. Precis som i fallet story, grafik, design och berättande lämnade Naughty Dog absolut ingenting åt slumpen när de skapade en av årets mest imponerande ljudupplevelser is in hyllade uppföljare.

Årets spel 2020: Ljud

(2) Half-Life: Alyx
Att Valves ljuddesigners är några av spelvärldens främsta - det har vi vetat i snart 20 års tid nu och när det kommer till det VR-exklusiva Alyx är det väl i grunden spelet som cementerar detta faktum en gång för alla. För det är inte bara miljöljud, röstskådespeleri och surroundmixens kapacitet som imponerar i detta underbara actionspel, nej. Det är även själva kvaliteten och på det sätt som man nyttjar panoreringar och övergripande akustik som gör oss knäsvaga.

Detta är en annons:
Årets spel 2020: Ljud

ÅRETS BÄSTA LJUD 2020
(1) Star Wars: Squadrons
Vi är många på Gamereactor som minns hur det var att sitta framför bioduken och höra det dånande ljuden från rymdskeppen i Star Wars. De ikoniska lätena som Tie-Fighters avger när det susade förbi i hög hastighet i jakten på något rebellskepp. Eller de där pepprande laserskotten som kom från en X-Wing som slog ut ett turbo laser torn på den första Dödstjärnan. Då filmerna och spelen sträckt sig över generationer finns det en god sannolikhet att även du någon gång i ditt liv har hört ljuden. På redaktionen var vi överens om att även om Star Wars: Squadrons inte var ett spel för alla så lät det otroligt bra. Oavsett om vi spelade i VR och upplevde våra barndomsdrömmar att få vara en X-Wing-pilot som Luke Skywalker. Eller om vi intog kommandot av en Tie-Fighter, så var ljuden nödvändiga för att sälja upplevelsen till spelarna. Det finns få spel som med ren och skär nostalgi för basmaterialet kan leverera ett så pass underbart och fantastiskt ljud. Det är underbart att bara lyssna på det här spelet. Det skulle visa sig att det även lämpar sig väl att spela tävlingsinriktat, ljudmixen var riktigt bra och de inspelade ljuden lät som sina originalförlagor.

Du har väl inte missat tidigare utmärkelser?
Årets grafik/teknik
Årets musik
Årets karaktär
Årets besvikelse
Årets överraskning
Årets utvecklare



Loading next content