Svenska
Gamereactor
artiklar

Sämst: Sega

Det är dags. Dags att vända på steken efter att ha publicerat över 25 stycken listor över de bästa spelen från flertalet namnstarka utvecklare samt de bästa spelen i olika serier. Här är Sämst. De sämsta spelen som Sega någonsin gjort...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sega har gjort så himla många fantastiska spel. För många att räkna upp, om vi ska vara helt ärliga, här. Sonic, Sonic 2, Sega Rally, Daytona USA, Shenmue, Crazy Taxi, Streets of Rage, Streets of Rage 2, Phantasy Star, Chu Chu Rocket, Virtua Fighter 2, Virtua Fighter 3, Shining Force, Toejam & Earl, Sonic Mania, F-Zero GX, Super Monkey Ball, Jet Set Radio, Virtua Tennis 3 och Out Run är naturligtvis bara några av dem och i en Bäst-artikel från förra veckan korade jag de jag anser vara deras tre bästa. Naturligtvis har 35+ år av spelutveckling även inneburit en del rekorderligt hopplösa missar som vi aldrig kommer att låta Sega glömma, och nedan har jag korat det jag tycker är speljättens tre sämsta spel - någonsin.

Här hittar du artikelserien "Bäst":
Bäst: Total War
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo
Bäst: Team 17
Bäst: Square Enix
Bäst: Namco
Bäst: Activision
Bäst: Suppermassive Games
Bäst: Sega

Sämst: Sega

(3) Altered Beast
Jag minns besvikelsen än idag. Hur jag hängde med huvudet likt en slokande gam, efter att ha testat spelet som medföljde min nyligen inköpta Mega Drive och helt enkelt konstaterat att det stank fränt av lastgammal kalsipp. Jag pratar naturligtvis om det bästsäljande skräpspelet Altered Beast signerat Segas huvudstudio (på den tiden) som ingick i en bundle med deras hyerpopulära 16-birtarskonsol, och var så dåligt att det ibland kändes som om tiden stannade upp när man spelade det. Grafiken var det kanske för sin tid inget större fel på men rent mekaniskt var det ett haveri utan dess like och hade det inte varit för att framförallt Sonic räddade upp situationen hade detta lika gärna kunnat bli konsolens död.

Detta är en annons:
Sämst: Sega

(2) Golden Axe: Beast Rider
Det var den idag nedlagda studion Sega San Francisco som under drygt två års tid slamsade bort hundratals miljoner kronor för att i slutändan leverera vad jag anser vara Segas näst sämsta spel genom alla tider; Beast Rider. Tanken var i grunden god, dock. Att återuppliva den ytterst underhållande och direkt groteskt omtyckta 16-bitarsföljetongen om den gyllene yxan och dess trotjänare. Jag minns ju med stor tydlighet hur mycket jag spelade originalen, Golden Axe samt Golden Axe till min Mega Drive och jag minns även hur taggad jag var på en comeback för spelserien, innan det började visas upp förhandsmaterial och hypen omsattes i skepsis. För Beast Rider var vidrigt. Vidrig smörja. Glitchigt apful grafik, hopplös kamera, värdelös spelmekanik, usel artificiell intelligens och stygg design utgjorde någon slags horribel grundstomme.

Sämst: Sega

(1) Sonic Boom: Rise of Lyric
Yuji Nakas laserblå långdistanslöpare har gästat och lirat huvudroll i flertalet mästerliga spel, det vetvi alla. Han har tyvärr agerat galjonsfigur i minst lika många direkta skitspel och bland dessa hittar vi Sonic Shuffle, Sonic 3D Fighters, Sonic Forces, Sonic the Hedgehog (2006), Shadow of the Hedgehog och naturligtvis det absolut sämsta av dem alla, Sonic Boom: Rise of Lyric. Det märktes tydligt redan på förhand, långt innan det väl släpptes, att det skulle komma att bli ett haveri utan motsvarighet när Sega helt plötsligt hade utrustat Sonic och hans värdelösa vänner med hipsterhalsdukar, bandagehänder (!) och nit-skärp, något som fick våra kollektiva alarm att bränna igång på högsta tänkbara volym. Det färdiga resultatet var verkligen precis så uselt som förhandsbilderna skvallrade om, också. Spelvärlden var hemsk, karaktärerna sanslöst irriterande och vägrade under hela äventyret att hålla käft, spelkontrollen handikappad, grafiken stygg och banorna värdelösa. Det krävs någon slags talang för att kunna framställa en underhållningsprodukt så usel som denna, och därför hamnar Rise of Lyric på en ohotad förstaplats.

Detta är en annons:

Vilka tre spel från Sega ser du som deras sämsta - någonsin?



Loading next content