Svenska
Gamereactor
artiklar

Top 10: Halo-banor

Redaktör Mäki har spelat Halo nästan varje vecka ända sedan Combat Evolved släpptes och i synnerhet online. Här är hans lista över de tio bästa multiplayer-banorna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har alltid gillat bäst att spela med andra och från och med Dreamcast flyttade multiplayern online för mig, och med Xbox blev LAN en stor grej då jag och mina vänner (där cheferedaktör Petter Hegevall mellan varven ingick) släpade TV-apparater för att spela Halo: Combat Evolved på minst åtta, men helst tolv eller 16 personer. Sedan dess har det blivit kopiöst mycket Halo, och jag lirar än idag så snart tillfälle ges, både med goda vänner, släktingar och gamla Gamereactor-medarbetare samt en och annan läsare. Vissa banor har såklart verkligen etsat sig fast för mig, och här är mina absoluta favoriter genom Halo-historien.

Du har väl inte missat de tidigare delarna ur denna artikelföljetong?
Top 10: Dead by Daylight-mördare
Top 10: Tekken-fighters
Top 10: Dirt Rally 2.0-sträckor

Top 10: Halo-banor

(10) Zenith / Halo 2 Anniversary
Ascension var en fenomenal bana i Halo 2, men hade inte riktigt den där finslipningen, och det var aningen för lätt att dominera med sniper från den balkongliknande avsatsen framför den roterande radarn. Men i övrigt är det en perfekt Halo-bana som dessutom kastar in en Banshee i leken, något som kan ge överlägsen support för ett lag - men också lätt kontras av att det finns en lätt åtkomlig raketkastare. Det var dock med den uppdaterade Zenith-varianten i Anniversary-utgåvan som medföljde The Master Chief Collection, som banan kom till sin rätt och blev en suverän lekstuga för underhållning.

Detta är en annons:
Top 10: Halo-banor

(09) Plaza / Halo 5: Guardians
Plazas omgivningar får mig att tänka på Halo 3: ODST, men det är för den mycket organiska utformningen av en stadsdel som jag älskar Plaza så mycket. Det här är en bana som aldrig riktigt får några naturliga choke-points eftersom striderna tenderar att flytta runt på banorna. Snipern får heller inte riktigt samma övertag som på många andra banor och det urartar ofta i en typ av gerillakrig som passar väldigt väl med temat 343 Industries bjuder på.

Top 10: Halo-banor

(08) Exile / Halo 4
Halo 4 har många bra multiplayerbanor, även om jag aldrig riktigt kom överens med dess gameplay. Bäst av alla gillar jag den briljanta Exile som verkligen är som gjord för Capture the Flag, men som även är suverän för vanlig Slayer. Trots att det är en relativt liten yta är det gott om kraftfulla vapen och fordon, som får även mindre strider att kännas större än de är. Men snillrikt utplacerade genvägar blir detta en riktig höjdare som jag haft otaliga oförglömliga bataljer på.

Detta är en annons:
Top 10: Halo-banor

(07) Guardian / Halo 3
Det dräller av riktigt bra banor i Halo 3, vilket ju på allvar blev spelet som gjorde Halo till ett esportfenomen. Själv har jag aldrig varit intresserad av att tävla på det sättet och gillar asymmetriska banor, gärna med rolig design just för att de ofta leder till mer oförutsägbara strider och händelser. Allra bäst gillar jag de som är lite mindre och som saknar självklara platser för en prickskytt. Även om många banor i just Halo 3 kändes MLG-optimerade, så fanns även Guardian, vilken uppfyller alla mina önskningar på en riktigt bra bana med varierade vapen, rolig design, täta strider och riktigt många ställen för oförutsedda strider. Den är dessutom en bana som är lika rolig nästan oavsett spelsätt och även fungerar väl på delad skärm. Bara en sådan sak...

Top 10: Halo-banor

(06) Sword Base / Halo: Reach
Ett populärt begrepp för att beskriva platser på banor med ohemult mycket action där alla alltid fastnar och skjuter på varandra, är såklart choke point. Ibland funkar det, ibland funkar det inte, och ingenstans i Halo-universumet är det värre än på Halo: Reach-banan Sword Base med ett utrymme högt upp som ger begreppet "hårda strider" en helt ny innebörd. Men det funkar så otroligt bra tack vare mängder av vägar och utrymmen samt en fin överblick, som gör detta till den bästa multiplayer-banan i Halo: Reach och tillika en av seriens bästa överhuvudtaget.

Top 10: Halo-banor

(05) Bloodline / Halo 2 Anniversary
Jag velade, velade och velade lite till. Ultraklassiska Blood Gulch måste väl vara med va? Men i slutändan fick ett tråkigt förnuft segra framför ljuv nostalgi, för det är ingen större hemlighet att Blood Gulch är en fullkomligt hemsk sniper-bana där det lag som inte hittat en sådan dödsbringare är tämligen chanslösa tack vare utformningen av banan och tillgången på ny ammunition samt boost-föremål. Det finns flera varianter på Blood Gulch där den i Halo 3 och Reach förmodligen är de bäst balanserade - men som jag samtidigt tycker förlorade lite känsla. I Anniversary-versionen av Halo 2 finns däremot en tolkniong som fortfarande ger ett enormty sniper-övertag, men ger tillräckligt mycket chans för att det ska bli match och banan blomma ut till den fantastiska skapelse den ändå är.

Top 10: Halo-banor

(04) The Pit / Halo 3
Det finns måhända något motsägelsefullt i att klaga på symmetriska banor och ranka The Pit från Halo 3 precis utanför pallplats. Men det skiter jag i, för så torftig som denna bana är designmässigt med en massa olikfärgade containrar för att man alls ska kunna veta var man är, så är den fullkomligt briljant med genialiska banval. Det var kanske den mest populära banan av alla i Halo 3, och jag förstör verkligen varför.

Top 10: Halo-banor

(03) Battle Canyon / Halo Anniversary
Battle Creek är den förmodligen näst mest klassiska Halo-banan från originalet efter Blood Gulch. Men i all sin totala briljans med hyfsad symmetri, fiffig vapenplacering, gäckande boost-föremål, bra parkour-möjligheter, smart placerade teleportrar och labyrinter så känns den gammal idag. Det är till exempel lite godtyckligt hur man kommer upp på den ostkroksliknande stenformationen och det finns ett par andra missar som helt enkelt gjordes bättre när banan uppdaterades till Anniversary-utgåvan. Det är dock väldigt hårfint, och även Battle Creek hade platsat på listan, men längre ned. Canyon-versionen är helt enkelt bättre.

Top 10: Halo-banor

(02) Truth / Halo 5: Guardians
Det finn kopiöst många bra banor i Halo 5: Guardians och en sådan bana hade för övrigt kommer på en elfte plats om det funnits en sådan i denna lista. Den bästa av alla banorna i femman är dock mästerliga Truth som med sin sinnrika design gör att man bokstavligt talat inte kan vara säker någonstans. Till detta kommer sedan boost-föremål och power-weapons så lömskt placerade att striderna automatiskt blir ett slags dans runt i ringen som gör det svårt att hålla ihop grupper och ställer extremt höga krav på den enskilde. Ett riktigt mästerverk, kort sagt.

Top 10: Halo-banor

Den enskilt bästa multiplayer-banan i Halo-sviten:
(01) Zanzibar / Halo 2
Överraskande? Säkert, men faktum är att ingen bana gett mig fler underhållande strider än Zanzibar, vilken bjuder på ganska precis allt Halo har att ge när det är som bäst. I princip oavsett vilket vapen du föredrar, är det här en bana för dig och den roterande jättegeneratorn är precis så oberäknelig att matcherna aldrig känns helt givna på förhand eftersom den öppnar för så många överraskningar i rätt händer. Det finns även flera platser på banan (från att köra Ghost på stränderna, till prickskytte, närstrider i fabriken och gerillakrig runt rotorbladen som levererar alla de typer av strider vi lärt oss älska Halo-serien för och som kondenseras i just Zanzibar. Jag gissar att MLG-fansen kommer klaga, de som spelar Halo mest för att ha kul lär dock dra på smilbanden och minnas denna absolut ljuvliga originalskapelse från Halo 2, som faktiskt skåpar ut de senare versionerna.

Vilka är dina favoritbanor för multiplayer i Halo-serien?



Loading next content