Svenska
Gamereactor
artiklar

Returnal vs Hades

Returnal vs Hades - roguelike vs roguelike. Vilket av dessa två supersvåra spel är egentligen det bästa?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Returnal landade på Playstation 5 för bara några veckor sedan och skiljer sig enormt från många andra AAA-spel. Dock innebär detta inte att Returnal är ett särskilt unikt spel i och med roguelike-formatet som använts i flera mindre spel tidigare. Däribland Hades som Returnal delar många likheter med. Nu är det dags att ställa dessa två spel mot varandra och ta reda på vilket av dem som är det bästa sett till fem olika kategorier.

Returnal vs Hades

[1] Atmosfär
Hades har en minst sagt häftig atmosfär där vi får kämpa oss fram för att fly från dödsriket som minst sagt är en imponerande och utsökt spelvärld. Hades dödsrike är, som du säkert förstår själv, en helt olik spelvärld från den som spelaren möter i Returnal som utspelar sig på den mystiska planeten Atropos. En planet som för sci-fi-entusiaster kommer kännas bekant eftersom den påminner så starkt om Alien och Prometheus vad det gäller atmosfären. Atropos skapar verkligen en känsla av utsatthet där ingen kommer för att hjälpa dig och det är tack vare detta som gör att atmosfären briljerar i Returnal. Man vet förvisso aldrig vad man kan vänta sig i varken dödsriket eller Atropos men personligen måste jag säga att miljöerna tilltalar mig mer i Returnal eftersom planeten är så mystisk och man ständigt vill undersöka vad som egentligen hände på planeten. Därför är det i denna kategori ingen som helst tvekan vem som är vinnaren. [Vinnare: Returnal]

[2] Spelvärde för pengarna
I såväl Hades som Returnal kommer spelaren att dö många gånger. Viss speltid kommer därför att kännas bortkastad när man får börja om på ruta ett igen. Här är Returnal lite mer bestraffande än Hades då det enda spelaren får behålla är spelets ena valuta eter samt nycklar. Selines vapen, parasiter, artifakter o.s.v. är förlorade. I Hades behåller Zagreus däremot desto flera objekt vilket underlättar i hans kamp att fly från dödsriket. Något som också behövs då Zagreus måste möta fler bossar än Seline och den generella speltiden är något längre än i Returnal. Därtill kostar Hades bara en tredjedel så mycket som Returnal gör. När Returnal är slut finns fortfarande en tredje akt att ta sig igenom, men den är tämligen ointressant och förlorar spelets syfte när man efter att ha hittat ett objekt i en värld tvingar döda sig själv igen för att kunna hitta dessa objekt i andra världar. Hades däremot är mer utmanande och intressant då sista bossen måste dräpas flera gånger igen för att låsa upp det ''riktiga'' slutet som dessutom känns mer belönande än vad det ''riktiga'' slutet gör i Returnal. Med tanke på hur svårtolkad Returnals berättelse kan uppfattas av många är risken troligtvis stor att flera lär sluta spela efter att den andra akten är avklarad och eftertexterna rullar. Jag själv har klarat sista akten, men egentligen kan jag inte hävda att jag kände mig särskilt tillfredsställd när jag hade sett spelets sista sekvens. [Vinnare: Hades]

Detta är en annons:

[3] Ljud
En sak som är klar att både Returnal och Hades bjussar på helt olik musik. Dock är musiken i båda spelen fantastisk. Medan musiken i Hades får spelarens adrenalin att pumpa är musiken i Returnal desto lugnare och mystisk. Samtidigt kretsar den tredje bossen i Returnal helt kring orgelmusik som låter alldeles fantastiskt. Detta i sällskap med det fenomenala ljudet från handkontrollen och 3D Audio gör det till en superb upplevelse. Med det sagt bör Hades också hyllas för dess röstskådespelare som är riktigt, riktigt bra. Det går dock inte, hur jag än vrider och vänder på det, komma ifrån det faktum att Returnal är helt överlägset sett till ljudet. Det är på många vis trots allt en uppvisning av hur ljud kan användas på ett föredömligt sätt i spel som Hades inte ens är nära. [Vinnare: Returnal]

[4] Berättelse och karaktärer
Den som vill spela ett spel med tydlig berättelse där man inte mestadels sitter som ett frågetecken under tiden kommer bli besviken på Returnal och troligtvis surfa över till webben efteråt för att få svar på vad som egentligen försiggick på Atropos. Det är nödvändigtvis inget negativt utan uppskattas av många, inklusive av mig. Hades är däremot inte lika svårbegripligt utan är desto tydligare. För fastän jag gillar narrativet i Returnal är jag däremot inte lika positivt inställd till att man ska behöva hitta slumpade ljudloggar eller glyfer för att kunna översätta kryptiska meningar om planeten. För egen del känns det som att berättelsen i Returnal aldrig var Housemarques fokus utan snarare var det spelupplevelsen som gavs mest utrymme under utvecklingsprocessen. Hades var inom denna kategori betydligt mer underhållande och innehöll en rad olika intressanta karaktärer medan Returnal bara har ett fåtal. [Vinnare: Hades]

[5] Rättvis svårighetsgrad
Varken Returnal eller Hades är lätta spel utan både kommer vilja få dig att vråla av vrede. Det finns dock en skillnad mellan att vara orättvist svårt och rättvist svårt, där de två spelen tydligt visar dessa skillnader. I Returnal existerar inte sparande såvida du inte sätter din Playstation 5 i viloläge när du pausar. Annars är det bara att börja om på ny kula igen. I Hades kan spelaren däremot pausa sitt spel efter att ha klivit in i ett nytt område utan att ha tagit skada vilket inte tvingar spelaren till att behöva spela länge, utan bara en kort stund om den så önskar. Ett koncept som Returnal borde ha tagit efter då det inte tjänar något till att tvinga spelaren att använda viloläge eller acceptera att börja om helt igen. Det gör spelet bara onödigt svårt vilket Supergiant Games är väl medvetna om. [Vinnare: Hades]

Returnal vs Hades
Detta är en annons:

VINNARE: Hades
Det är en tajt kamp mellan de två roguelike-spelen men i slutändan är det Hades som tar priset. Returnal är ett mer påkostat spel och kommer troligtvis att nå ut till flera spelare eftersom det är en större titel. Men Hades förtjänar ändå tiden minst lika mycket. Du kan egentligen inte välja ''fel'' spel här utan det handlar i slutändan om vad du vill få ut av det. Har du däremot inte spelat något av spelen går vår röst hur som helst till Hades.

Du har väl inte missat de andra delarna:
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3



Loading next content