Svenska
Gamereactor
artiklar
Dirt Rally 2.0

Top 10: Bästa bilarna i Dirt Rally 2.0

Det finns mängder och åter mängder med ljuvliga rallyekipage i Codemasters magiska simulator och i denna topplista har Hegevall valt ut sina favoriter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Du har väl inte missat de tidigare delarna ur denna artikelföljetong?
Top 10: Dead by Daylight-mördare
Top 10: Tekken-fighters
Top 10: Dirt Rally 2.0-sträckor
Top 10: Halo-banor
Top 10: Hästar i spel
Top 10: Street Fighter-kämpar

Dirt Rally 2.0

(10) Opel Kadett GT
En stor del av varför detta är min favoritbil när det gäller RWD-klassen i Dirt Rally 2.0 har med min gamla mormor att göra. Momma körde Kadett GT, och jag har därmed en alldeles särskild relation till såväl ljudet som utseendet, och den ikoniskt sparsmakade, spartanska inredningen. Den låter otroligt bra, den här bilen. Gurglet i den lilla fyran är sanslöst härligt och till skillnad från flera andra bakhjulsdrivna rallybilar i det här spelet är Kadetten förutsägbart lugn och enkel att kontrollera.

Dirt Rally 2.0
Detta är en annons:

(09) Volkswagen Golf GTI 16V
Jag hade aldrig rört de framhjulsdrivna bilarna förrän VM i höstas, då en av deltävlingarna kretsade kring Golf GTI, sen dess har jag varit riktigt förtjust i hur den här bilen beter sig på både grus och asfalt. Lugn och enkel att köra med en förhållandevis svag motor men massor och åter massor av chassidynamik.

Dirt Rally 2.0

(08) Subaru Impreza S4 Rally
Jag ägde en 2009:a en gång i tiden, som var ganska ordentligt rallymoddad sett till chassi samt motor, och Codemasters har fångat den här bilen perfekt, vilket gör den till en av mina favoriter. Kvick med strålande drivlina och lysande växellåda.

Dirt Rally 2.0
Detta är en annons:

(07) Citroen C4 Rally
Om det inte hade varit för att A-stolparna i denna klassiska rallykälke gör det nästan omöjligt att köra den inifrån cockpit, hade den hamnat i topp-3 för egen del, så bra är C4:an i Dirt Rally 2.0. Massa vrid, bra peakeffekt, lysande viktfördelning och ett chassi med perfekt steer-in.

Dirt Rally 2.0

(06) Volkswagen Polo GTI R5
Den överlägset mest lättkörda och lyhörda R5-bilen stavas Poli, och det är ju även därför som denna R5-bil är så pass sanslöst populär i verkligheten som den är. Teamen älskar den. Och vi som kört den på framförallt grus fattar som sagt varför. Lysande lätt känsla i chassit som lyder mina vink och perfekta bromsar. Kunde haft lite mer bottenvrid, dock.

Dirt Rally 2.0

(05) Audi Sport Quattro S1
Spelets mest kraftfulla idiot-kärra stavas såklart Grupp B-legenden S1 som i mångt och mycket är omöjlig att kontrollera. Det finns en enorm tjusning i att ladda på, likt Walter Röhrl, i Finland och njuta av tidshistoriens värsta turbo-lagg medan man flyger förbi trädtopparna i detta nästan 600 kusar urstarka grusmonster.

Dirt Rally 2.0

(04) Mitsubishi Lancer Evolution VI
Jag har ägt en Evo IX en gång i tiden och älskade den bilen av hela mitt sotsvarta hjärta. Femman är i rallyskrud en klart våldsammare maskin och för naturligtvis tankarna till Tommi Mäkinen mer än något annat. Evo 6:an är förutsägbart superbalanserad med gott vrid och superb toppfart. Jag älskar den.

Dirt Rally 2.0

(03) Subaru Impreza 2001
En av tidernas mest klassiska, ikoniska bilar är även väldigt väl simulerad i detta underbara spel och framförallt på asfalten i Tyskland och Spanien har jag pryglat detta Impreza direkt oförskämt mycket under det gångna året. Lysande balans i chassit tillsammans meden underbar motor gör denna bil lättkörd men ändå vild, på något härligt vis.

Dirt Rally 2.0

(02) Lancia Delta HF Integrale
När före detta WRC2-världasmästaren Patrik Sandell testade Gamereactor Racingsimulator körde han sin första sträcka i grupp A-monstret Lancia Delta HF Integrale och utbrast följande efter fyra minuter i de finska urskogarna; "Varför i hela friden kör ni denna skit för, den svänger ju knappt alls?!". Och ja, han hade ju inte fel, haha. Deltan är lika vildsint tokig som den är usel på att svänga, men det gör mig egentligen ingenting med tanke på hur roligt jag ändå har när jag försöker tämja den. Deltan är som en mix mellan S1-Audin och R5-Polon och det är väl det jag älskar mest, tillsammans med det ursinniga motorljudet och farten. För den är hutlöst, våldsamt snabb.

Dirt Rally 2.0

(01) Ford Fiesta R5 MKII
Den absolut sista bilen som Codemasters stoppade in i Dirt Rally 2.0 innan de meddelade fansen att de uppdaterat sitt hyperpopulära rallyspel för sista gången - är också den bästa kärran i hela spelet. MK2:an delades först ut till alla som deltog i VM-kvalet under hösten 2020 och sedan dess har jag lagt över 500 timmar i denna underbara, otroliga bil. För även om den inte är snabbast av R5-bilarna (Skodan går lite snabbare) och inte den mest lättkörda av dem (Polon svänger bättre, känns lättare) är det vridet, temperamentet och pålitligheten i hur den upplevs när man förflyttar tyngdpunkt som gör MK2:an till spelets bästa bil.

Relaterade texter

Dirt Rally 2.0Score

Dirt Rally 2.0

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Petter introducerar en kategori av recensioner där vi blickar tillbaka på ett spel som lagats, uppdaterats och kompletterats sedan vi först recenserade det, och delar ut ett nytt betyg...



Loading next content