Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

Min önskelista: Halo Infinite

Det återstår ett halvår innan det äntligen är dags för 343 Industries att dundra ut den sjättedelen i Halo-sagan och Hegevall har plitat ihop sin högst personliga önskelista...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Brutes och Covenants, men absolut inga Prometheans
Jag är förvisso en av Halo-fansen (en av väldigt få, som det verkar) som verkligen gillar Halo 4 och anser det spelet vara gruvligt underskattat, men med det sagt vill jag verkligen inte se de "nya" fienderna Prometheans i kommande Infinite. Jag är trött på deras lemlöst svävande, knallorangea uppsyn och på flera sätt har de aldrig riktigt känts "rätt" för Halo som spelserie.

Absolut inget Warzone
24-spelar-jätte-läget i Halo 5: Guardians lät ju så bra på förhand, men är idag mest bara gegga, om du frågar mig. Jag hatar Requisition-systemet med mikrotransaktioner och tycker inte att Warzone hör hemma i Halo-världen. Jag vill därmed inte se detta i Halo Infinite, alls. Tack på förhand.

Bara Master Chief, hela tiden
Ingen Arbiter, tack. Ingen Locke, tack. Ingen ODST, ingen spelbar Brute... Jag vill verkligen enbart styra Master Chief i Halo Infinite.

Ett mörkt, läbbigt Flood-kapitel
Även om Library-kapitlet i Halo: Combat Evolved var ett speldesignmässigt haveri med repetition in i absurdum, var Flood-biten av de första tre Halo-spelen en del som jag saknar, idag. Själva skräckkänslan som Flood medför tror jag kommer att passa Brute-slakten och den semiöppna spelvärlden i Infinite perfekt, som ett avbrott och ett sätt att bygga fantastisk variation. Jag vill smyga runt under någon gammal Forerunner-bas, i nattsvart källarmörker och lysa med ficklampa på Flood-monstren som krälar fram och är allmänt otäcka.

Detta är en annons:

Best of-läge gällande MP-kartorna
Hang Em' High. Damnation. Blood Gulch. Damnation. Battle Creek. Impact. Haven. Zanzibar. Jag vill ha dem alla, från tidigare Halo-spel, omgjorda rent grafiskt men intakta till 100% sett till upplägg, standardvapen samt grundläggande arkitektur. Jag vill att dessa ska banor ska ligga under en egen flik i MP-portionen som bör heta något i stil med "Best of".

Inga load-outs, inga ordinants
Mycket av det som tillkom i Halo: Reach och Halo 4 är styggelser, sett till "nyheter" i multiplayer-portionen, åtminstone. Det märktes att Bungie och 343 Industries sneglade för mycket på framförallt Call of Duty och slutresultatet blev funktioner som jag bara inte vill se i Infinite. Håll det istället enkelt, här.

Halo Infinite
Vad önskar du dig i kommande Halo Infinite?

Slopa för guds skull änterhaken
Att den nära på 1000 kilo tunga John-117 i den första Halo Infinite-trailern hoppar runt med sin "grappling hook" som en 80 kilo lätt gymnast, gav mig mardrömmar, ärligt talat. Det såg verkligen inte riktigt klokt ut och det har absolut ingenting med Halo att göra. Skippa den, please. Please!

Detta är en annons:

Klassiska vapen, klassiska fordon
Det har blivit för många vapen i Halo på slutet. UNSC-vapen, Covenant-vapen, Promethean-vapen och i och med med Infinite lär vi även få Banished-puffror - Och i slutändan blir detta på tok för mycket. Hela grejen med den begränsade arsenalen i framförallt Halo: Combat Evolved samt Halo 2 var ju att vi verkligen lärde känna vapnen och blev genuint bra på att nyttja dem vid rätt tillfälle, mot rätt typ av fiende. Jag vill ha mycket färre vapen i Infinite och max ett nytt fordon. Jag skulle vilja se en lite mindre bil, som är snabbare och smidigare med en annorlunda kulspruta. Utöver det räcker det med klassiker som Scorpion, Ghost, Warthog, Wraith och Banshee.

Split-screen / co-op för upp till fyra spelare
Detta vet vi ju kommer att finnas med, vilket gör att jag inte borde ha tagit med det på min önskelista, för jag behöver ju inte "önska" mig detta - längre. Men ändå, att 343 Industries skippade split screen för upp till fyra spelare i Halo 5: Guardians ser jag som ett av de värsta hjärnsläppen i spelhistorien. "4 Player Split Screen" är själva kärnan i Halo, en stor och betydelsefull del av spelseriens själ. Det fattar vi alla.

Häpnadsväckande skala, brutal grafik
Vi vet att detta aldrig kommer att ske eftersom spelet utvecklas primärt för Xbox One men även släpps till Xbox Series X, detta eftersom det finns närmare 50 miljoner Xbox One-ägare och endast fem miljoner Xbox Series X-gamers, men drömma går ju - alltid. Jag skulle vilja ha ett Halo-spel enbart till den nya konsolen, optimerat för 4K native, 60 bilder per sekund, "ray tracing" och massa lull-lull som får oss att sitta med hakan i golvet på samma sätt som med Halo: Combat Evolved för 20 år sedan.

Martin O'Donnells musik
Detta kommer inte heller att ske, men jag önskar mig ändå ny, original-musik skriven av före detta Bungie-kompositören Marty O'Donnell vars toner definierat Halo som spelserie, för mig.

Battle Royale, tack!
Det har ryktats i omgångars omgångar att Halo Infinite kommer att innehålla ett battle royale-spelläge likt Apex Legends eller Call of Duty: Warzone, och även om jag enbart vill ha detta som en "bonus", så vill jag absolut ha det. Att se 100 stycken Master Chief hoppa ut ur ett UNSC D20 Dropship och mosa runt på ringvärlden för att se vem som står kvar, i slutet - ensam, är något som jag absolut vill testa.

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content