Svenska
Gamereactor
artiklar

Min önskelista: Star Wars Battlefront III

Star Wars Battlefront II var ett tekniskt mästerverk som fick fin support under väldigt lång tid av Dice, men det hade även brister och saker som fattade som gärna får finnas med i del tre...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I denna artikelserie bjuder vi på kvalificerade önskningar kring vad vi hoppas på att få se i kommande delar ur populära spelserier. Här är mina önskemål om vad jag hoppas på att få se i Star Wars Battlefront III:

• Bättre Star Wars-känsla
När jag spelar Star Wars Battlefront II i synnerhet, så känns det som att jag spelar ett spel utvecklat av folk som inte brinner för Star Wars. Omgivningarna är stela och tråkiga, striderna låter som vanliga skjutvapen, det är ofta långa transportsträckor till fots och det är liksom en väggmellan mark- och luftstrider. Till detta kutar det sedan omkring Battle Droids från klonkrigen (de där "Roger Roger"-typerna, ni vet) turbofart runt banorna iförda bandana. Det är liksom inte Star Wars, i allt väsentligt känns spelet som en Star Wars-mod till Battlefield och detta måste verkligen ses över.

• Banta hjältarna rejält
En av de saker jag älskar mest med Star Wars är personligheter som Yoda, Boba Fett, Leia, Chewbacca och såklart Darth Vader. En av de saker jag ogillar mest med Star Wars Battlefront II är personligheter som Yoda, Boba Fett, Leia, Chewbacca och såklart Darth Vader. Det känns återigen som att Dice inte har sett en Star Wars-film i hela sitt liv och tror att Han Solo och Iden Versio är odödliga superhjältar. Stuva undan hjältarna i ett eget läge eller hitta en helt annan roll för dem. De är verkligen inte roliga att möta när de överdoseras och används fel som nu.

• Lägg till ett roligt Horde-läge
Dice försökte visserligen med olika typer av survival modes i Star Wars Battlefront II, men ärligt talat var inget särskilt roligt. Det här är ju ett casual-universum av sällan skådat slag och det måste gå att ha kul med vänner som inte spelar så ofta eller ogillar dödsmatcher. Det är ju som gjort för att man ska få återuppleva episka slag från universumet, kanske strida i klonkrigen mot tusentals Battle Droids eller något annat i en grupp goda vänner. Bygg in detta tidigt och fokusera på det. Snegla gärna på Horde från Gears 5 och zombieläget i Treyarchs Call of Duty-spel.

Detta är en annons:

• Gör om menyerna helt
Menyerna var verkligen fruktansvärda i Star Wars Battlefront II där det tog en enorm tid att sitta pyssla om alla hjältarna, alla fordon och framför allt öppna loot-lådorna. Skala ner allt sådant eller gör det möjligt för den som inte vill sitta pilla med sådant att kunna spela och vara kompetitiv ändå. Att kunna personifiera saker verkar vara livsviktigt för många idag, men jag är övertygad om att minst lika många faktiskt bara vill få spela utan att sitta traggla i otydliga menyer för att justera allt in i minsta detalj.

• Fixa riktig matchmaking
Matchmakingen i Star Wars Battlefront II är ett sorgligt kapitel. Länge fungerade den överhuvudtaget inte och matcherna var så obalanserade att det ibland kändes mer som frustration snarare än underhållning. Den har dock i omgångar patchats, men aldrig lyckats bli samma finstämda maskineri som i många andra storheter, och det här skulle verkligen behöva ses över.

• Håll isär erorna
Detta är löst sammankopplat med punkt ett, men se till att hålla isär erorna bättre. Dice var oerhört lyckliga över att de knäckt den genialiska idén att alla hjältar från alla eror ska kunna vara med utan rim och reson. Det bidrar bara i ännu högre grad till att få spelet att kännas som en mod där någon kastat in Luke Skywalker och Captain Phasma utan rim och reson. Jag tar mycket hellre ett Battlefront III som är helt renodlat klonkrig, originaltrilogi eller den nya trilogin och gör varje era unik så det verkligen känns att man spelar något annat. Lika självklart som att Dice inte stoppar in krigare och fordon från första eller andra världskriget i sin moderna krigföring, borde det vara självklart att ge Star Wars samma respekt. Det är ju just för att Battlefield 1 känns unikt, och inte som Battlefield 4 med annat skin, vi gillade det så mycket.

Min önskelista: Star Wars Battlefront III
Detta är en annons:

• Se över vapenarsenalen
Det kanske bästa exemplet på att Battlefront II ofta bara känns som att Dice klätt Battlefield 4 i Star Wars-skrud är omladdningen. Det saknar helt motstycke i Star Wars-universumet. Jag fattar att det är en spelteknisk grej, men den måste gå att lösa bättre än med ett Gears of War-liknande system. Dessutom är jag absolut inte sålt på att vapnen i allt väsentligt känns som nya skins till Battlefield 4-puffror. Det behövs betydligt bättre Star Wars-känsla på det här området.

• Utveckla kampanjen
Kanske otippat med tanke på att jag varit förespråkare av att separera single- och multiplayer i högre grad. Men även om Iden Versios resa i Star Wars Battlefront II inte var någon höjdare, så visade den definitivt att det finns potential. Jag hade gärna spelat betydligt mer med Imperiet och försöka hålla alla "hjältar" så långt borta från storyn som möjligt. Mer resurser på det här området, och jag tror att singleplayer kan bli ett riktigt fint komplement till multiplayern.



Loading next content