Svenska
Gamereactor
artiklar
The Legend of Zelda: Breath of the Wild II

Min önskelista: Zelda: Breath of the Wild 2

Olof skriver om sina önskemål till det kommande, hett efterlängtande Zelda-spelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med Nintendos 40 minuter långa Treehouse-presentation runt hörnet så har artikelserien Min Önskelista kommit till uppföljaren av ett mina absoluta favoritspel någonsin, nämligen Zelda: Breath of the Wild 2. Hittills har informationen varit knapphändig och det enda vi egentligen vet är att det rör sig om en direkt uppföljare, vilket är helt nytt i Zelda-seriens historia. Därför tänker jag också utgå ifrån föregångaren och spåna kring potentiella förbättringar inför ett nytt Zelda i en öppen värld.

Tempel
Även om vi fick näst intill tempelliknande upplevelser i form av fyra Divine Beasts i det första Breath of the Wild, så gav det mig mindre tillfredsställelse än längtan efter mer. Jag är nog inte ensam om att återigen vilja träda in i dessa helt unika, storslagna tempel som serien är så känd för. Helst ska de vara runt två-tre timmar långa vardera, smällfulla av pussel, atmosfär och lönngångar. Jag tror dessutom att det hade gått att integrera så väl i den öppna världen med förmågor man måste lära sig för att kunna ta sig in, och som sedan hade kunnat nyttjas utanför templets murar för att bättre ta sig runt i världen också.

Premiärtitel till "Switch Pro"
Såhär långt efter premiären av Switch tycker jag inte att det känns orimligt att önska sig Zelda: Breath of the Wild 2 som en flaggskeppstitel till den ännu o-utannonserade konsolen, precis som föregångaren var. Vi har ju sett prov på Switchens grafiska muskler vid det här laget, och de är tyvärr inget att ståta med. Därför vill jag nu ha 4K/60 bilder per sekund i stationärt läge, och 1080p/60 bilder per sekund i handhållen form. Jag kräver varken exklusivitet eller grafiska under, bara att det flyter på ordentligt - vilket inte kan sägas om föregångaren. Samtidigt kan det också släppas till nuvarande Switch med stabila 30 bilder per sekund och 1080p/720p. På så sätt kommer ingen bli missnöjd, antar jag.

Fler vapenvarianter/stridsmöjligheter
Klubbor, spjut, svärd, hammare, bumeranger, olika pilar; det räcker inte för att upprätthålla intresset i striderna. De känns alla bara alltför lika. Till uppföljaren önskar jag främst att vapnen känns annorlunda, till exempel genom olika möjligheter till kombos, men också att det finns fler typer. Varför inte fällor? Eller, och nu går jag kanske lite långt här, olika skjutvapen? Jag menar: varför får Guardian-fienderna skjuta laser när jag inte får det? Det hade ju varit rätt mäktigt att få vända fiendernas trumfkort emot dem framåt slutet av spelet, hade det inte?

Hållbara vapen
Jag hade faktiskt inte jättemycket problem med detta i föregångaren, men när jag väl hittade (spoiler, spoiler!) Master Sword och Hylian Shield, då bytte jag sällan tillbaka till andra vapen just eftersom de ändå bara skulle gå sönder. Det medförde helt klart att striderna likriktades framåt mitten och slutet av spelet. Om jag får bestämma (vilket jag får här) så vill jag kunna ha olika favoritvapen, och då vill jag inte att risken ska finnas att de plötsligt ska försvinna. Om Nintendo trilskas på denna punkt så för all del, låt dem gå sönder. Men inte så ofta, och jag vill ha möjlighet att laga dem.

Ännu större incitament till att utforska
I Zelda: Breath of the Wild var det nog så spännande att utforska miljöerna och hitta nya Shrines, men där fanns också hela 800 Korok-frön som antingen låg gömda bakom stenar eller krävde att man löste små pussel. Hela det konceptet dröp tyvärr av missad potential då incitamentet till att hitta fröna mer kändes som ett dåligt internskämt än något annat. Belöningen för vart och ett av fröna var obefintlig tills man hittat allihopa, och då fick man en gyllene skit (!) som inte gjorde någonting för en. Till uppföljaren önskar jag verkligen att Nintendo prioriterar sin humor på andra områden och låter spelaren belönas på riktigt för att utforska Hyrules hemligheter.

Inte bara vildmark
Missförstå mig rätt nu, som man säger: jag älskade de varierade vildmarksområdena i Zelda: Breath of the Wild. Med det sagt är jag också delvis mätt på det, och önskar till uppföljaren att vi får fler, större byar och städer att mysa runt (eller vara odräglig) i.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild II
Hur ser din önskelista inför Breath of the Wild 2 ut?

Minispel
Jag kan inte greppa hur man i första Breath of the Wild kunde plocka fisk med händerna - men inte fiska? Jag menar, man kunde ju till och med fiska i Mario Odyssey! Jag efterlyser ströaktiviteter som fisketävlingar, bågskyttebanor och klo-automater. Zelda-serien har ju alltid varit bra på att balansera mellan det stora äventyret och de mindre göromålen, och nu vill jag se prov på det.

Bättre sidouppdrag
Jag minns inte ett enda sidouppdrag från 2017 års spel. Jag förväntar mig förstås inga Witcher 3-nivåer på berättelserna här - eller för den delen mängder av skrikande bybor och utropstecken på kartan - men de var aldrig särskilt spännande bara. Nintendo har faktiskt förmågan att skriva karaktärer och utforma mindre uppdrag, om inte annat får de gärna ta in Taro Kudo, författare till det bedårande Paper Mario: Origami King.

"Crafting"
De senaste årens crafting-trend i spel, alltså möjligheten att tillverka saker, borde helt klart ta steget till Zelda-serien nu. Jag gillar verkligen hur fenomenet får mig som spelare att öppna ögonen för detaljer i världen och utforska dolda skrymslen efter material och mineraler och allt vad det heter. Är det ändå inte det vi redan sysslar med i Breath of Wild? Vi fick delvis prov på det i förra spelets system för matlagning, där man fick gå ut och jaga djur och plocka frukt och blommor, för att sedan tillaga dem i kombinationer och ha med sig in i strider som hälso-påfyllare. Till Breath of the Wild 2 vill jag ha ännu djupare matlagningssystem och möjlighet att tillverka egna vapen, rustningar, amuletter och uppgraderingar.

Släpp höst/vinter 2021
Switchens senaste, riktigt stora förstapartsspel spel var Animal Crossing, vilket släpptes den fjortonde april förra året. Detta årets Switch-uppställning ser hittills däremot alltför tom ut: visserligen med spel som Monster Hunter: Rise i våras, Mario Golf: Super Rush nu i juni, remastern av Zelda: Skyward Sword i juli och Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl i november, men de är - enligt mig - inga direkta dräpare. Jag önskar därför att Nintendo smäller ut Zelda: Breath of the Wild 2 framåt slutet av året tillsammans med en ny konsol, och därmed befäster sin position gentemot Ps5 och Xbox Series X/S. Efter fyra års väntan är det definitivt dags att återbesöka Hyrule.

Relaterade texter

BlackMilk släpper Zelda-kollektion

BlackMilk släpper Zelda-kollektion

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det australiensiska märket BlackMilk har gjort sig kända för att göra snygga kläder för kvinnor, och de har ofta samarbetat med popkulturella fenomen. Detta inkluderar...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy