Svenska
Gamereactor
artiklar

Nyheter i Racingriggen

Nya prylar har monterats för att förbättra realismen och känslan av att sitta i en riktig tävlingsbil, och detta har Petter naturligtvis passat på att dokumentera i en liten bildartikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Nyheter i Racingriggen

En mycket trevlig förarmiljö
Förutom att vi för två månader sedan ungefär bytte ut svenska Simrigs SR1-system mot nya SR2 (som tål mer vikt, är starkare och erbjuder mer findetaljer) har vi under den gångna månaden stoppat in en Button box från Simracing4u samt en laptimer från The French Simracer. Knapplådan är gjord för att efterlikna den i en GT4-bil och när vi nu programmerat den går det utmärkt att starta mjukvaran för Simcore-dashen, Next Level Racings Traction Plus-plattform samt Simrigs SR-program. Vi kan även starta Automobilista 2 samt Dirt Rally 2.0 med den, vilket är ultranördigt och megaperverst. Button boxen har monterats på ett 3D-printat fäste som inhandlades via Etsy för 190 spänn och sen anpassats (vi borrade fyra hål som vi försänkte, och drog igenom riktiga insexbultar snarare än den föreslagna monteringslösningen; dubbelhäftande tejp). Laptimer-boxen är monterad ovanpå Fanatecs briljanta Podium Wheel Mount med dubbelhäftande Gorilla-tejp. Sitter som sten.

Nyheter i Racingriggen

Närmare skärmarna
En av detaljerna i Racingriggen (5.0) som jag inte varit helt nöjd med under det senaste året är det faktum att hela riggen stått lite för långt från själva LG CX OLED-skärmarna, särskilt den mittersta huvudskärmen. Detta eftersom Next Levels Traction-platta är så pass bred att den tagit i skärmstativet från samma tillverkare, något som vi nu löst genom att såga isär stativet och bulta dit ett par 80x40-aluprofiler som stag, istället. gapet mellan frambenen har därmed blivit 40 centimeter bredare och rymmer nu hela riggen, vilket gjort att vi lyft fram rubbet cirka 30-35 centimeter. Nu känns det verkligen som om Fanatec Podium DD2-rattbasen kommer "ut ur bilden", vilket gör massor för realismen och inlevelsen.

Detta är en annons:
Nyheter i Racingriggen

Button Box
En enkel och smidig lösning för att bättra på känslan av att man faktiskt sitter i en riktig tävlingsbil, såklart. Smidigt också att kunna styra in kommandon i exempelvis Automobilista 2, att kunna starta om en tävlingsrunda genom att trycka på en enda knapp istället för att veva runt med musen och trycka på fyra olika knappar, är en välkommen förbättring här.

Nyheter i Racingriggen

Lap Timer
Att snabbt och lätt kunna se hur man ligger till rent tidsmässigt under varvträningen i Rfactor 2 eller Automobilista 2 är supersmidigt och till skillnad från den svindyra Racelogic-lådan som många simracers kör med, kostade denna plastlåda bara några ynka hundringar från The French Sim Racer. Fungerar felfritt med touch-skärm och knallröda reset-knappar.

Detta är en annons:
Nyheter i Racingriggen

Racing-erotik
WRC-kringlan från Momo börjar bli riktigt sliten efter 1400 timmar i Dirt Rally 2.0, detta trots att jag köpt två olika mocka-rengöringskit och krafsat. gnuggat och rengjort/ruggat upp fibrerna i omgångars omgångar. Dags att köpa en ny, antagligen. I samma veva vill jag slå ett slag för Simcores hastighetsmätar-dash som är en strålande mackapär samt Aiologs sekventiella växellåda, som jag kan tycka är bland det bästa och framförallt mest prisvärda som simracingvärlden har att erbjuda.

Nyheter i Racingriggen

Lysande funktionalitet & pålitlighet
Simrigs SR2-system samt Next Level Racings Traction Plus Platform har för vår del fungerat absolut helt felfritt under många hundra timmar, för vår del. Inte ett enda problem, vilket även gäller för Fanatecs DD2:a och Heusinkvelds prisvärda Spring-pedaler. Vi är även såklart supernöjda med Omen by HP 30L med ett RTX 3080 i, som presterar superbt och låter oss köra exempelvis Automobilista 2 i 12K med allting på "High" och med cirka 60 bilder per sekund i konstant bildskärmsuppdateringshastighet.

Nyheter i Racingriggen

Wall of Ratts!
Många rattar blir det, och fler är på ingång. Fanatec släpper ju snart sin otroligt sexiga M4 GT3-kringla som kommer direkt från en riktig tävlingskärra. Den ska naturligtvis monteras direkt på DD2-rattbasen, när det är dags. och just-ja! Världsrekordet i Reiza Studios numer briljanta uppföljare varade i dryga tre veckor, nu är det krossat av en fransos med två tiondelar (!). Det var kul så länge det varade, i alla fall.

Listan över komponenter i Simulatorn:
Dator
Rattbas
Skärmstativ
Pedalerna
Handbromsen
TV-skärmarna
Alu-riggen
Motion-systemet
Traction Loss-plattformen
Växellåda
Surroundförstärkare
Högtalare
Subwoofers
Stolen
Rattbas-fästet
Ratt
Ratten (2)
Mus
Tangentbord
Lurarna
VR-headsetet
Fyrpunktsbältet
Button Boxen
Laptimern



Loading next content