Svenska
Gamereactor
artiklar
Messiah

När en rookie var först i världen

Petter minns sin allra första USA-spelresa när han drog med morgonflyget till Laguna beach som orutinerad nykomling för att som första spelmurvel i världen recensera Messiah...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

1998. Jag skulle precis fylla 21, när jag sålde mitt speltidningskoncept till dåvarande IT-bubble-giganten Spray och deras magasinförlag Cirkus Media. Det var en bisarr tid. Jag hade som 19-åring beslutat mig för att spara ihop tillräckligt med pengar för att trycka en tidningsdummy och med hjälp av en herre vid namn Lars som ägde TV-spelsbörsen här i Östersund satte vi igång att producera tidningen som skulle bli Missil. Jag var 100% helt fast besluten om att det skulle gå, eftersom jag inte ville något annat. Jag ville bara jobba med att göra spelmagasin, även om jag i grunden bara gissade mig fram.

HQ
Messiah
Annonsmaterialet för Messiah innehöll över hela världen ett citat från vår Missil-recension.

Alla svenska förlag inklusive Egmont Tidskrifter, Allers, Bonnier, IDG - Sade åt mig att fortsätta drömma, i princip. Lycka till lillkillen, sade Super Plays utgivare och chef, minns jag. Nedlåtande och överlägset. Vilket bara gjorde mig ännu mer beslutsam, haha. Och till slut gick det ju vägen. Spray betalade bra för mitt koncept, jag flyttade på halvtid ned till Fjollträsk och satte ihop en liten redaktion som började producera det första numret av den nya speltidningen Missil. Och ja, mitt i det där - strax innan vi lämnat vårt allra första nummer på tryck var det en herre vid namn Christoffer som jobbade med PR för bland annat Interplays spel, som ringde mig och frågade om vi inte ville bli först i världen med en tung recension? Jag tackade ja utan att veta var det var, såklart. Spelet i fråga hette Messiah, utvecklades för fullt i en lyxkåk i Laguna Beach, Kalifornien, av teamet bakom Earthworm Jim och MDK.

Messiah
Missil #2 pryddes av bebisen från Messiah medan nummer tre frontades av självaste Pikachu. Bådfa omslagen trycktes i en så kallad femte färg, med metallic.

Dave Perry... Häftigt. Gubben som på egen hand tjänat hundratals miljoner på spel som Aladdin, Lion King och ovan nämnde Earthworm Jim. På den tiden, slutet av 1998 - Hade han legendstatus i spelvärlden på samma sätt som exempelvis Gabe eller Hideo har idag. Christoffer, som erbjöd oss möjligheten skulle ett par år senare hoppa av PR-tåget och grunda spelstudion Avalanche, som sen skulle göra braksuccé med Just Cause, men detta var innan allt det där började rulla. Detta var i tiderna begynnelse, innan man ens hade upptäckt elden. Jag fick biljetterna bara några dagar senare. Laguna Beach, bo i Bungalow bara några hundra meter från Shiny-huset och en vecka senare var jag på plats. Min första USA-resa nåfgonsin gjordes ensam vilket jag minns var lika spännande som nervöst men platsen där jag till slut hamnade på, var (och är) något av det mysigaste jag sett/upplevt. På stranden, i sensommar-värmen, med mina basketskor nedpackade i väskan och 90+ kvadratmeter för mig själv.

Detta är en annons:
Messiah
Messiah ser inte riktigt klokt ut rent grafiskt, idag. Men då? 1999... Hysteriskt läckert.

Jag minns morgonen efter ankomsten otroligt väl. Det knackade på Bungalow-dörren och där stod en chaufför. "I'm here to take you to Shiny Entertainment". Men... Jag ser ju kontoret (huset) härifrån? Jag skickade hem bilen och den kepsprydde privatchaffisen och gick de där 200 meterna som det handlade om, och mottogs i dörren av en sprudlande glad Dave Perry. Besöket hos Shiny, de där tre dagarna som jag tillbringade hos dem - Var ett minne för livet. En av de bästa spelresorna jag någonsin varit på (och då har jag varit på mängder av dem under de senaste 22 åren - mängder). Jag spelade igenom Messiah. Och älskade det. Mörkt, skruvat, rått, våldsamt, grafiskt sett hypersnyggt (för sin tid), jag kraschade en av Perrys radiostyrda helikoptrar rätt ned i en slänt, jag åkte Viper med Dave, åt mängder av friterad mat, kallade mig själv "Billy-Ho" (White Men Can't Jump) nere vid betongplanen på stranden när jag valdes in i ett av street-lagen, jag badade i havet, skrämdes av en säl (som jag trodde var en haj) och njöt av varenda sekund.

MessiahMessiahMessiahMessiah
Så såg det ut, i tryck. 1999.

Min recension? Trycktes i Missil #2, först i världen. Exklusivt. Med ett omslag prytt av den där gulliga lilla mördarbebisen och med en femte tryckfärg (guld metallic), en resa och en del av mitt liv som jag idag värdesätter enormt, enormt högt.

Detta är en annons:

Relaterade texter

När en rookie var först i världen

När en rookie var först i världen

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Petter minns sin allra första USA-spelresa när han drog med morgonflyget till Laguna beach som orutinerad nykomling för att som första spelmurvel i världen recensera Messiah...



Loading next content