Svenska
Gamereactor
artiklar
Age of Empires IV

Så bra blir Age of Empires IV

Patrik har skrivit om sina tankar efter att ha spelat Age of Empires IV öppna beta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är svårt att beskriva känslorna när jag startar upp detta spel. Att få höra det ikoniska temat spela och se en fyra vid namnet. Min historia med serien går tillbaka till 1997 med det allra första. Jag har under veckan spelat det tekniska testet för Age of Empires IV. Det är ett öppet test så alla kan anmäla sig och spela det gratis. I denna version fick vi enbart spela flerspelarläget mot andra spelare eller allierade mot datorn. I nuläget var många av inställningarna avslagna men det gav mig en bra bild av vad som väntar. För Age of Empires IV känns precis som Age of Empires ska göra. Det är en av de säkraste uppföljarna jag spelat. Vid sidan av små förbättringar och ändringar är konceptet intakt.

För dig som ville ha något nytt lär du bli lite besviken, men i gengäld har vi ett kompetent, bra och följsamt realtidsstrategispel. Det kryssar varenda krysslåda jag förväntar mig. Det är intensivt, roligt och du har konstant något att göra. Den enda stora bristen jag kunde se är att slutspelet inte förändrats mycket. Fundamentet som serien bygger på är fantastisk men det tappar väldigt mycket i sista tidsåldern. Du har säkert själv upplevt att den sista tidsåldern ofta saknar mycket av det som gör Age of Empires unikt. Basbyggandet försvinner en aning, resurssamlandet avtar och fokuset vilar tungt på konflikterna.

Age of Empires IV
Jag är glad att Age of Empires är tillbaka, hoppas på att Age of Mythology 2 får se dagens ljus.

I testversionen har jag spelat som Kina, Tysk- romerska riket, Abbasidkalifatet och England. Alla dessa faktioner känns mer unika än i Age of Empires 2. Designen påminner mig om tredje delen i serien. Det som slog mig var hur alla olika fraktioner inte bara ser och låter olika utan spelar väldigt annorlunda. Exempelvis Abbasidkalifatet går upp i åldrarna genom en universitetsliknande byggnad. Tysk- Romerska Riket får välja mellan två byggnader för att avancera. I normala fall är det en enkelt affär men jag kan uppskatta valen. Det gör att du har fler möjligheter att anpassa din civilisation efter rådande förhållande.

Detta är en annons:

Jag blev förvånad över hur du går upp i åldrar. Det påminner mig mer om Age of Mytholgy och det tredje spelet i huvudserien. Jag ska dock på en gång meddela att även om många ogillar det så tycker jag att det är en välkommen förändring. Jag gillar val som har positiva och negativa sidor i strategispel. Som spelare vill jag kunna göra val som hjälper mig att nå mina mål även om det kommer med ett pris. Jag är inte helt såld på vinstkraven däremot. I testversionen hade vi tre aktiva för varje runda. Du kan vinna om du förstör alla fiendens unika byggnader, bygger ett underverk och försvarar det eller håller alla flaggor på kartan. Det fanns inget som jag inte sett förut och jag hade hoppats på något mer unikt. Datorn är tyvärr superkass och saknar tvåans Definitive Edition förbättringar.

Age of Empires IV
Med 200 populationsgräns i testversionen såg striderna aldrig ut såhär.

Ni som är veteraner av serien kanske inte håller med mig men jag vill ha mer att göra i fjärde tidsåldern. Jag vill också se att underverk ger bonusar eller något annat intressant. I nuläget är det bara där för att starta en klocka som tickar ner. Varje civilisation hade också kunnat ha fler underverk som både hade positiva effekter och negativa. Detta hade kunnat göra underverken intressanta att bygga även om vinstkravet är avstängt under en session. Resurserna blir även de mycket mer automatiserade när du använder handelsfartyg till icke spelarbyggda handelshamnar och karavaner till dina allierade.

Användargränssnittet är fenomenalt och rent, men minikartan behöver bli mer lättläst. Jag vet inte än om jag är helt såld på grafikstilen, men den är tydlig om än lite av en blandning av realism och tecknad. Det ser bra ut men det är inte samma hopp som mellan Age of Empires 2 och 3. Enheterna ser lite för kantiga ut i min mening. Ljuden låter för det mesta bra, kanoner dånar och pilar låter som de brukar i serien. Tidsperioden känns rätt också, även om jag älskar trean så är det riddare, svärdsmän, långbågskyttar och de här tidiga krutvapnen som kännetecknar det bästa serien har att erbjuda. Det är precis därför jag också anser att det är en säker uppföljare. Om du spelat dig less på tvåan kommer du inte hitta något revolutionerande här.

Detta är en annons:
Age of Empires IV
Grafiken är ett mellanting mellan realism och tecknat.

Den fjärde delen i serien kommer förmodligen stå sig som en välkommen återkomst. Av det jag spelat har det ett bra upplägg, godkänd design och lätt att plocka upp men svårt att bemästra. Lite synd på datorns förmåga men det kommer säkert uppdateras över tid. Nymodigheterna är få men det som finns är oftast bra. Munkarna är mycket bättre i fyran med sina möjligheter att konvertera massor med soldater så länge de håller i en relik. Ett smart sätt att skapa ett nytt val med dessa föremål. Samlar du dessa i dina kyrkor eller använder du dessa ute på slagfälten som ett mäktigt vapen. Jag är nöjd med vad jag spelat men hade hoppats på lite mer. Kampanjen hoppas jag är stark denna gång även om det inte varit höjdpunkten i serien för min egen del.

Age of Empires IV
Tornen och ramar byggs med hjälp av infanteri.

Relaterade texter

6
Age of Empires IVScore

Age of Empires IV

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Skrivbordsgeneralen Patrik har använt religiösa supervapen, stulit får och försökt att sluta titta på alla högupplösta minidokumentärer i en historisk återkomst av rang...

0
Age of Empires IV får nya fraktioner

Age of Empires IV får nya fraktioner

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Det historiska realtidsstrategispelet Age of Empires IV, som vi delade ut en nia till, bekräftades under gårdagskvällen få nytt innehåll. Två nya fraktioner är på väg,...



Loading next content