Jag verkligen avskydde Call of Duty 3 när det släpptes och kunde för mitt liv inte begripa varför Activision inte lät Infinity Ward sköta sin egen serie. Det var dock på den här tiden som Activision började bygga upp sitt väloljade maskineri med årliga spel, något Call of Duty 3 blev starten på.
Redan i min artikel Microsofts offensiv, vilken skrevs bara timmarna efter att Activision Blizzard köpts upp, gick jag igenom vad jag tänkte om den fråga som tycktes vara viktigast för alla; kommer Call of Duty till Playstation. I ett välformulerat Twitter-inlägg under kvällen, har Phil Spencer kommenterat just detta:
Om du läser min blogg, vet du såklart att jag framför allt gillar att spela multiplayer. Dit går den mesta av min spelade tid, och ofta rör jag inte ens singleplayer-komponenterna i spel som har båda (om det nu inte ska recenseras såklart). Nåväl, i fredag startade jag Call of Duty: Vanguard, och eftersom jag är kroniskt sugen på allt WW2-relaterat så drog jag direkt igång kampanjen.
Jag har under den senaste tiden spelat Call of Duty: Black Ops Cold War, ett spel som jag var försiktigt optimistisk till när det utannonserades men tappade intresset för efter att jag testade både alfa- och beta-versionerna av dess multiplayerläge. Förvisso var jag något nyfiken på kampanjen, men inte tillräckligt för att införskaffa spelet på eget bevåg, så i stället lånade jag spelet av min bror. Ett koncept som nästan känns uråldrigt för egen del, då jag inte har lånat spel av andra sedan jag gick i mellanstadiet (däremot har jag lånat ut spel till syskon mellan varven), men som tog mig tillbaks till tiden då ett spelköp inte alltid var självklart.
Call of Duty är en populär skytt som spelas av miljontals människor. Någon föredrar att spela på en dator, någon på konsoler och vissa på mobila plattformar. Och idag kommer vi att prata om mobilversionen av spelet, eller snarare om det bästa vapnet av Call of Duty Mobile.
Jag läste texten lite slött. Ryckte liksom till och läste texten en gång till. Jag kunde inte riktigt ta in det jag läste så jag begav mig ut på nätet för att se om någon har skrivit om detta, eftersom det kunde vara så att jag fattat helt fel. Snubblade över en text från Eurogamer kallad Call of Duty: Black Ops Cold War accused of becoming a "Play on Playstation to win game" after latest Sony exclusives revealed.
Egentligen är det ju inte så förvånande och som jag skrivit många gånger tidigare, är spel förbaskat billig underhållning. Men med det sagt så vet vi ju sedan tidigare att Take Two är och nosar på en prishöjning på sina spel, och sedan ikväll vet vi att även Activision är inne på samma linje. Ubisoft har sagt något vagt i stil med att deras spel som kommer i år inte ska höjas i pris, men att man inte vill gå längre än så tolkar jag som att även de överväger en sänkning.
Den 12 oktober för två år sedan släpptes Call of Duty: Black Ops 4. Att det kom i oktober istället för traditionella november, ansågs bero på lanseringen av Red Dead Redemption 2, som gav utgivarna skrämselhicka och flyttade runt sina titlar. Men förra året kom Call of Duty: Modern Warfare också i oktober, och därmed verkar det alltså som att Activision helt enkelt anser att det är en bättre period att släppa spel i än november (givetvis med brasklapp att det kan vara fler faktorer inblandade som lanseringen av Call of Duty: Warzone).
Jag har unnat mig några dagars semester, vilken nu är över dock. Jag har mestadels lagat mat faktiskt, grillat för att vara mer exakt, men även hunnit klämma in lite spelande. Härom dagen släpptes remastern av Modern Warfare 2 till PC (och Xbox One) efter en tids tidsexklusivitet till Playstation 4, och jag kände att det var läge att spela igenom den gamla klassikern.
Det var länge sedan Call of Duty-lanseringarna var något jag sprang benen av mig för. Jag har visserligen alltid gillat serien, men haft svårt att komma överens med riktningen den tagit. Jag gillar inte att pilla med vapeninställningar, jag tycker tempot har blivit parodiskt högt på bekostnad av taktik och väldigt få av de gimmickar som lassats på har tillfört något spelmässigt.
Ingen har väl missat att Call of Duty: Black Ops 4 kommer sakna singleplayerdel när det släpps senare i höst. Jag har länge tyckt att dagens krav på storspel börjat bli ett hinder snarare än något positivt, och tycker egentligen inte alls detta är något negativt.
Förra månaden rapporterade vi att Activision filar på ett nytt grepp kring mikrotransaktioner för att få folk att köpa mer, där du helt enkelt exponeras för vad de bättre spelarna har köpt för att uppmanas att skaffa samma samt dessutom kommer få fördelar i efterföljande matcher för att känna att du tjänade på dina inköp. Nu visar det sig att systemet finns på plats i Call of Duty: WWII där Youtubaren YongYea går igenom hur det fungerar.
För nästan ett år sedan bloggade jag om att Call of Duty: Modern Warfare Remastered med stor sannolikhet kommer släppas separat. Som vi vet så släpptes det bara i en bundle med Infinite warfare när det begav sig, för 8-900 kr. Helt jävla stört.
Som ni kanske sett har Activision gått ut med att de inte bara tänker göra filmer baserade på Call of Duty, utan även att det är tänkt att bli ett filmuniversum. Att det skulle göras Call of Duty-filmer är såvitt jag vet ingenting nytt, då jag vill minnas att jag läste någonting om det för flera år sedan.
Activision lät under kvällen meddela att Call of Duty-serien nu ska återvända till rötterna. Vad det betyder är oklart, men i princip finns tre olika alternativ. Antingen menar de en återgång till historiska krig (de tre första titlarna i serien utspelades under andra världskriget och senare även World at War), alternativt en åtgång till Modern Warfare-eran eller till sist att det ska tolkas ur ett gameplay-mässigt perspektiv - alltså betydligt mindre väggspringande, jetpacks och hjälpmedel.
Nytt år och nyt Call of Duty. Lika säkert som skinkmacka och julbord, Oliver och fisk, Aldin och Battleborn, Brännan och kaffe. Varje år går jag igenom samma typ av tankeprocess; jag behöver inte spela det nya spelet. Inte direkt i alla fall, jag har fullt upp med annat. Sen kommer spelet, Youtube fylls av fräcka kids med mad skillz br0-klipp och jag ger efter för begäret - jag ska in och kötta i multiplayer och få höra massor av historier om min mor. Då den sista delen oftast är sann kan jag inte påstå att jag någonsin köttar (jag är ultrasämst) när jag spelar Call of Duty. Inte i multiplayer i varje fall. Jag avskydde verkligen Black Ops 3, främst kampanjen. Jag tillbringade ett par kvällar med några vänner i multiplayer och konstaterade (ännu en gång) att det inte är något för mig. Samma visa i år igen med Infinte Warfare, med skillnaden att jag faktiskt uppskattade kampanjen.
"Äre här det e?", undrar både jag själv och resten av mitt sällskap när vi, efter att ha tågat från Slussen, knallar förbi ett par öppna jättedörrar i ett hus på Söder Mälarstrand. Det visar sig att det är grannhuset som är vår slutdestination och där inne är förberedelserna redan i full gång. Så jag, tillsammans med Lisa, Kim, Kristian och Mathias kliver in genom dörrarna till Skyddsrummet - platsen där Activision tillsammans med Infinity Ward denna afton den 3:e november 2016, håller lanseringsfest för det senaste Call of Duty. Call of Duty: Infinite Warfare.
Jag gissar på att det inte undgått någon att Activision har börjat teasa nästa spel i Call of Duty-serien, Infinite Warfare. Med en teaser-trailer släppt finns det inte så mycket att säga, men vi kan nog räkna med att det blir ett futuristiskt spel precis som de två tidigare liren, och det verkar som att tidsresor kanske spelar en roll.
Du har säkert läst att Brian Horton lämnar Crystal Dynamics för att istället söka lyckan hos Infinity Ward. I sig ganska odramatiskt, att folk byter jobb efter avklarade projekt är inget konstigt, tvärtom hör det till vanligheterna. Och Laras reboot är redan genomförd med bravur, hon och hennes fortsatta äventyr är i goda händer.
Hösten är en riktig höjdpunkt, då sprutar det som bekant ut spel i ett tempo ingen människa rimligen kan ha ens en sportkeps att hinna med. Våren däremot brukar jag mer betrakta som en tid för rykten. Visst kommer det tunga spel såklart och den ger även ett andrum för att hinna ikapp med allt som missades under hösten - men för mig är det krasst en fem månaders uppladdning inför E3.
Det är med skräckblandad förtjusning jag läser om de enorma framgångarna för Call of Duty: Black Ops 3. Det sålde alltså för $550 miljoner på tre dagar. Kommer ni ihåg när Call of Duty: Modern Warfare 2 fullständigt mördade all konkurrens i alla kategorier och underhållningsformer, och blåste av alla från stolen med sådan kraft att det fanns risk för kroppsskada?
Hej allihopa. Jag är en ny medlem här och jag hade en ide jag ville dela med min medlemmar och med redaktionen om ni inte fått mejl från mig igår om denna ide. Det är detta: Hej Gamereactor, jag är en person som har läst er tidning flera gånger
Som några av er kanske märkt var jag ganska frånvarande igår på Gamereactor. Via vårat officiella Instagram-konto har ni dock kunnat följa min framfart, först i Los Angeles (Treyarch) och därefter i Seattle (Bungie). En längre blogg om resan kommer imorgon, men en mastig artikel om Treyarch-besöket och det jag fick se kommer ikväll klockan 19:00. Du anar säkert vad det rör sig om, så se till att surfa över för att få alla Sverige-exklusiva intryck.
Multiplayer har jag inte hunnit börja med ännu, men singleplayerdelen är genomspelad. Jag tänkte berätta (spoiler-fritt) vad jag tycker och till helgen sedan återkomma med mina multiplayeråsikter. Sägas ska att jag blev ganska besviken när Call of Duty: Advanced Warfare drog igång. Det kändes som... Call of Duty. Nu ska det väl i och för sig påpekas att jag gillar Call of Duty, men hade kanske väntat mig något radikalt annorlunda. Exoskelettet gav liksom inte så mycket som jag hade hoppats på.
Senaste Call of Duty-liret har sett för min del oväntat lovande och fräsch ut, och då det jag såg och hörde om spelet bådade gott (gällande recensioner och intryck) kände jag mig säker på att slänga ut 600 riksdaler på Advanced Warfare. Vanligtvis brukar jag envist köra genom hela singleplayern i ett spel innan jag ger mig i kast med eventuellt multiplayerläge, men i och med det här Day Zero-jippot passade jag på att utnyttja den dubbla erfarenhetspoängen för att gå upp i nivå ett par gånger under gårdagen. Jag påbörjade dock kampanjen denna kväll, så istället för att bjuda på intryck från det ena eller det andra (som jag gjorde med The Last of Us) slår jag istället två flugor med en smäll.
Jag kommer fortfarande ihåg det klart och tydligt. Första gången som jag spelade Call of Duty 4: Modern Warfare hade jag ärligt talat ingen aning vad som väntade, och inte ens det lilla jag hade hört om spelet kunde förbereda mig. Första Modern Warfare var en hisnande upplevelse med filmiska och mäktiga moment som jag på den tiden aldrig hade upplevt tidigare. En grym enspelarkampanj samt en oerhört bra multiplayerdel lämnade mig med starka intryck.
Skönheten kom igår. Så den står fint bredvid Titanfall kontrollen. Nu väntar man bara på att spelet ska komma om en och en halv vecka. Vad blir nästa spel att få ett tema på en Xbox One kontroll nästa år tror
Denna kontroll släpps förmodligen inte förns spelet släpps här i Sverige. Men den har alla fall redan släppts i delar av världen. Trotts att det är flera veckor kvar innan spelet kommer. Skulle jag hitta kontrollen i en butik här i Sverige redan imorn så skulle jag alla fall köpa direkt. Fasiken va läcker den är. Precis som den limiterade Titanfall kontrollen va när den kom...
Gillar omslaget! Men avvaktar myyycket försiktigt, det som gör mig det lilla minsta intresserad är att det är en ny studio, tror det kanske hade varit mer intressant om detta var en ny ip från sledgehamer men nu har
Ni har säkert läst nyheten om att Call of Duty-serien ska få en utvecklingstid på tre år per spel istället för två. Inte så att spelen ska komma mer sällan, utan Sledgehammer hoppar in som en tredje utvecklare som ska alternera serien tillsammans med Infinity Ward och Treyarch.
Jag förhandsbokade CoD:Ghosts på PSN för att kunna utnyttja det trevliga erbjudandet att uppgradera spelet till PS4 samt få den extra nedladdningsbara banan och ha det till både PS3 och PS4 på hårddisken. Jag har tröttnat att leta upp skivor för spel man i stort sett bara spelar online och i långa perioder efter inköp och ser mig köpa upp fler spel på nätet framöver. Synd bara att det är hutlöst dyrt för det mesta.
Jag satt precis och läste Mäkis riktigt grymma Halo-artikel men jag kände ändå att det var en lite detalj som han glömde. Innan jag berättar vad så vill jag tydligt säga att jag inte är ens i närheten av den analytiker som Mäki är. Jag har inte lika mångar år av erfarenhet, jag har inte samma inblick i spelbranchen och jag är inte på några sätt ens i närheten av lika smart. Jag kände bara att det fanns en liten, liten detalj som han glömde. Mäki gjorde flera liknelser med Call of Duty serien i sin artikel och jag skulle också vilja göra det.