Svenska
Blog

Försiktig förväntansfull inför ett tidigt Biomutant-datum

Via en årsrapport från THQ kom det häromdagen upp att Biomutant, det där svenskproducerade ultrafärggläda rollspelet med kissekatter i huvudrollen, skulle släppas under det första kvartalet i år. Mycket av min hype för det spelet dog sedan ett tag tillbaka då bristen på nyheter skvallrade om att Experiment 101 var långt nere i utvecklarhelvetet, vilket inte hade varit konstigt då Biomutant ända sedan start sett aningen överambitiöst ut - inte minst med tanke på att det enbart är tjugo stycken knegare på studion. Kort efter nyheten om släppdatumet gick THQ ut med en rättelse att liret skulle släppas under nästa räkenskapsår istället, alltså någon gång mellan första april 2021 och sista mars 2022. Lång väntan för en pessimist, med andra ord. Men jag är sannerligen ingen pessimist. Glaset är halvfullt, med mycket dyr dricka, och jag vill ändå tro att Biomutant är närmare än vad vi tror.

För det första så var utvecklingen i slutfasen redan för ett år sedan. Den 19 februari gav de bekräftelsen att Biomutant-kneget hade nått "final stages of its development", dock med brasklappen att det kommer ta lång tid i och med hur stort och långt titeln ändå är och som sagt att de personalmässigt är väldigt få. Men nu har det snart gått ett år sedan sedan den Twitter-uppdateringen. De kan ju dock självklart ha fått kalla fötter i och med Cyberpunk-fiaskot, och med tanke på THQ's senaste besked har Experiment 101 i teorin hela vägen fram till mars 2022 att släppa det. Även pandemin kan ha försvårat utvecklingen så klart, men trots det, trots alla jävliga motgångar, så tror jag ändå på att vi kommer nås av ett bekräftat släppdatum som inträffar inom ett par månader, av anledningen att vi ser ut att få en väldigt svag spelvår och -sommar.

Biomutant är en helt spretans ny spelserie, från en relativt okänd utvecklare. De har det svårare på marknaden än andra. Nu är det visserligen många tunga lir som kommer att bekräftas lagom till pollensäsongen men just nu ser det ändå tillräckligt skralt ut för att motivera dem till att lägga i en sista växel och pressa fram ett stycke underbart, ultrafärgglatt superlir med kissekatter och Kung Fu. Det hoppas jag på, och tillsammans med vetskapen om att det är relativt lätt att porta spel utvecklat i Unreal till nästa generations konsoler är mitt glas fortfarande jävligt halvfullt.

Försiktig förväntansfull inför ett tidigt Biomutant-datum

Lever hoppet ännu för att detta blir en riktig supertitel?

HQ