Svenska
Blog

Årets spel 2010 - Topp 5

Skrivet av Hydra den 2 januari 2011 kl 16:58

Ja, jag tänkte göra en lista för en gångs skull över de bästa spelen som släppts i år. Här kommer mina favoriter:

5. Vanquish
Vanquish var en positiv överraskning för mig. Trailers och demot pekade enligt mig på ett underhållande och snabbt spel, fast utan något särskilt djup direkt. Men jag ångrade mig när jag spelade det riktiga spelet, Vanquish är utan tvekan ett av årets bästa actionspel. Huvudkaraktären har som många säkert redan vet en speciell dräkt som låter honom kasta sig snabbt, glida längs golvet med hjälp av små motorer samt göra flera moves i slow motion. Använder man dräkten för mycket överhettas den dock och lämnar en i ett sårbart tillstånd, ett väldigt simpelt system som ändå tillför en hel del djup i gameplayet. Du måste nämligen använda dräkten för att överleva, men samtidigt är du extremt sårbar om du överanvänder den, så att hitta en bra balans är inte alltid det lättaste. Detta gör spelets utmanande strider till väldigt taktiska och roliga. Soundtracket är väldigt bra och passande också, vilket alltid bidrar till bättre stämning.

http://www.youtube.com/watch?v=wT5wg51JB8w&feature=related

4. Monster Hunter Tri
Monster Hunter, spelen där man sitter med en wiki uppslagen medan man spelar. Tri är det första spelet ur serien som jag spelat, och jag gillar det starkt. När man spelar Tri så brukar det ofta gå till så att man först farmar metarial i nån timme, använder detta för att göra nya rustningar och vapen samt användbara items. Sedan samlar man ihop ett gäng på 3-4 stycken online. Man gör sig redo helt enkelt. Redo för att ge sig på ett av spelets brutala monster. Och det är svårt och hela tiden intensivt, en strid enkelt ta 30-45 minuter. En miss kan ta död på dig, och efter att laget dör 3 gånger så förlorar man. Detta sätter sjukt mycket press på striderna, och det tillsammans med det beroendeframkallande item-systemet gör så att Monster Hunter Tri får en fjärde plats.

http://www.youtube.com/watch?v=4XvxNCyUGJk

3. Demons Souls
Demons Souls påminner lite om Monster Hunter Tri faktiskt, ett liknande hack n slash-spelsystem där man har stamina för att göra attacker och där man hela tiden uppgraderar sin utrustning med items. Dessutom utspelas även hela detta spelet online för maximal underhållning, och man väljer vilka områden man vill spela genom nån slags lobby som kallas The Nexus. Vad som verkligen gör Demons Souls så bra är det nyskapande och fantastiska online-systemet. Överallt kan du se andra spelare dyka upp ibland som spöken, och du kan se meddelanden som andra har lämnat lite överallt på marken. Dessa meddelanden kan tipsa och varna om allt möjligt, och självklart kan de även vara falska. Och det behövs, Demons Souls är proppat av oväntade fällor och stup som gärna dödar en direkt, eller bossar som bara blir revivade av någon/något direkt när du dödat den. Är man levande i spelet kan man summona döda spelare som blue phantoms som hjälper dig mot svåra bossar (de blir revivade om ni dödar bossen). Du kan även när som helst bli invaderad av black phantoms som försöker döda dig för att de ska få bli levande igen. Det finns t om ett parti i spelet där man som phantom kan bli summonad av en av spelets bossar och tvingad att spela mot en annan spelare som hans boss. Sättet som onlinedelen är integrerad i spelvärlden är alltså helt genial.

http://www.youtube.com/watch?v=FRnIyXvonAU

2. Blazblue: Continuum Shift
Jag har alltid gillat fightingspel, och Continuum Shift (och calamity trigger för den delen) är ett utmärkt sådant. Vad är det då som gör att jag gillar blazblue så mycket? För det första så älskar jag grafiken, anime-fantast som jag är. Men karaktärerna är det som verkligen gör spelet, alla karaktärer är helt unika när det kommer till hur man ska spela dem. Det finns t ex en karaktär som har en gigantisk docka med sig, och man styr alltså båda samtidigt. En karaktär använder magnetism, en använder vinden osv osv. Spelet har dessutom ett helt ok story-läge. Även om själva storyn i sig kanske inte är fantastisk, så är det väldigt kul att få se hur alla karaktärer är som personer, det bidrar till vilka man sedan blir sugen på att spela faktiskt. Calamity trigger och continuum shift har jag lagt ned ett par hundra timmar på i år.

http://www.youtube.com/watch?v=h1I4A3uJl3Y

1. Battlefield: Bad Company 2
Spelet jag antagligen spelat mest i år (400+ timmar). Jag är egentligen inte direkt någon FPS-människa, men jävlar vad bra BC2 är. Har aldrig varit så förtjust i FPS-multiplayer där man bara springer omkring på en fyrkantig karta med lite random lådor här och där och där man spelar helt ensam t om när man spelar lagbaserade spellägen. Men BC2 gör det mycket bättre än det mesta annat jag spelat i genren, tung fokus på lagarbete och roliga och välgjorda kartor. Framförallt Rush-läget är väldigt bra, gillar att det är fokus på något annat än att bara döda så många som möjligt. Och det bästa är hur mycket det faktiskt lönar sig att samarbeta, det kan räcka med två personer som kommunicerar med varandra för att vända en hel match. En smart strategi och bra samarbete är alltså nyckeln till framgång i det här spelet, något man absolut inte kan säga om många andra FPS och något som jag verkligen uppskattar.

http://www.youtube.com/watch?v=7-dunc03ZpU

HQ