Svenska
Blog

Spelmusikfredag (301)

Då var det äntligen fredag igen, och efter en vecka som nästan uteslutande spenderats med plugg och Skyrim så känns det skönt att kunna ta helg nu. Hade egentligen tänkt skriva om åtminstone min återkomst till Skyrim under veckan, men får se om det blir under helgen eller veckan som kommer, då jag även vill skriva några rader om både Call of Duty: Vanguard och Battlefield 2042 som jag införskaffat trots att jag hade lite varierande åsikter (och med Battlefield 2042 ganska negativa känslor, men som jag införskaffat i alla fall för att kunna spela med mina amerikanska vänner).

Hursomhelst, nu är det dags för att lyssna på lite spelmusik, och i samband med släppet av Battlefield 2042 känns det ändå rimligt att lyfta musik från det spelet. I synnerhet eftersom det blir en bra kontrast mot förra veckan som blickade bakåt med Skyrim, medan denna veckas spellåt är betydligt mer aktuell (och kanske framåtblickande i och med spelets inramning).

Jag har tidigare lyft det nya Battlefield-motivet, som inte gav ett bra första intryck men som växt lite för mig varje gång jag lyssnat om på den. Jag tror faktiskt att de tankarna som jag har om spelet huvudmotiv, på sätt och vis sammanfattar min initiala upplevelse av spelets musik, åtminstone utifrån de enstaka låtar som jag lyssnat på hittills. Av dessa är det ”When does a country stop being a country” som jag fastnat för mest, mycket på grund av att det är en intressant låt som inte alls är det jag vanligtvis förknippar musikaliskt med Battlefield, men som bidrar till att skapa en viss känsla som jag tror att spelets narrativ ändå aspirerar på.

Just denna låt har en väldigt ambient-känsla, och den direkta liknelsen för min del är till musik komponerad av en mindre kompositör som har mycket känsla, tonsättning och atmosfär i sig. Med skillnaden då att denna låt är komponerad av de rätt stora namnen Hildur Guðnadóttir och Sam Slater för ett storspel, och i synnerhet till ett Battlefield-spel som annars är mest känd för mer bombastisk musik (även om Patrik Andrén och Johan Söderqvist bidrog med mycket känsla till Battlefield 1 och V-soundtracken). Denna låt kombinerar därmed denna mindre, intimare känsla med en musikalisk storproduktion, och resultatet är en starkt atmosfärisk låt som bidrar till att sätta tonen för inramningen av världen år 2042, och ger även en möjlighet till att filosofera över den fråga som den lite omständiga låttiteln ställer.

When does a country stop being a country? (Hildur Guðnadóttir & Sam Slater)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (301)

HQ