Svenska
Smaskig info om Skyrim del 1

Smaskig info om Skyrim del 1

För det första måste jag säga att det är så typiskt mig att börja på något och sedan aldrig avsluta det. Min tänkta bloggserie (den om att leva sig in i spelkaraktärer och skriva blogg utifrån det) kommer förmodligen inte att komma, eller åtminstone inte förrän om flera månader. Anledningen till det är att jag lämnade min Xbox hemma när jag åkte hit till Australien.

Nu till topicet The Elder Scrolls V: Skyrim.
Jag bor alltså numera i Australien och jag köpte ett nummer av Gameinformer AU i förra veckan, och vad fanns där, om inte en fläskartikel om Skyrim på 14 (!!!) sidor. Dock var det stora bilder som tog upp halva sidorna, men ändå.

Självklart kan jag inte översätta hela texten, men jag kommer härmed sammanfatta information om spelet som finns i fläskartikeln.

Levelsystemet På denna front har det hänt väldigt mycket sedan föregångarna. För det första finns inte klasser i klassisk (höhö) anda. Istället för att tvingas välja klass i början av spelet så får man istället skillpoints/levels beroende på hur man spelar. Om du mestadels krossar skallar med tvåhandade jättesläggor eller kapar dina fiender med bredsvärd så blir du starkare och svingar dina tvåhandade vapen med större kraft samt klarar av mer stryk. Om du istället använder enhandade vapen och sköld så blir du snabbare, mer precis och skadar mer med dessa och du blir bättre på att skydda dig med skölden. Spelare som föredrar gammal hederlig pil och båge blir bättre på det och destruktiva magiker blir bättre på att använda destruction magic och om du föredrar någon annan typ av magi så blir du bättre på det.

Du går fortfarande upp i level och det gör du genom att få färdighetspoäng. Är du rädd för att som krigare som gillar att slänga magier då och då ska bli alltför svag - för att du får erfarenhet i både svärdsvingande och magikastande - så kan du lugna dig. Att gå från 14-15 i Two-handed påverkar leveln avsevärt mindre än att gå från 54-55. Men man kommer fortfarande vilja specialisera sig på någonting eftersom att en level up ger dig ökad hälsa och möjligheten att välja antingen ökad magicka, ökad stamina eller ytterligare ökad hälsa.

Bethesda har även valt att impregnera perks, liknande de som finns i Fallout 3, som du kan välja när du går upp i level. Detta kan jag inte uttala mig så mycket om, eftersom att jag inte har spelat något Fallout-spel, men vad det verkar så låter det som en frisk fläkt i Elder Scrolls-universumet. Det ska finnas ett dussintal perks som är bundna till de 18 olika färdigheterna.

Stridssystemet Den största uppdateringen på denna punkt är att du kommer kunna dualwielda och blanda väldigt friskt. Du kan till exempel ha en magi i ena handen och en annan i den andra, eller till och med samma magi i båda händerna för att förstärka. Eller varför inte en stabil sköld i vänsterhanden och en förödande el-magi i höger? En slägga i högerhanden och en dolk i vänster? Visst, du blandar precis hur du vill och detta möjliggör en mängd olika kompinationer för att passa din stil!

Pilbågen är justerad så att det nu tar ännu längre tid att spänna den, men å andra sidan gör den ännu mer skada. Du kan numera one-shota fiender när du smyger omkring i mörkret som en dödlig lönnmördare.

Elder Scrolls är ju inga Hack'n'Slash i första åerson och ska därför inte spelas så. I Skyrim kommer mycket handla om att kunna läsa av spelet och tajma. Det enda konkreta exemplet Howard gav Gameinformer var ett exempel med svärd och sköld. När en motståndare slår mot dig och du skyddar dig med skölden så kan den ladda upp ett kraftfullt, men långsamt, slag och då kan du passa på att slå denne med skölden och sedan har du en öppning att svinga ditt svärd, dissekera och blotta dennes innanmäte.

En annan välkommen uppdatering är att man numera backar avsevärt mycket långsammare än vad du springer frammåt. Nu kan du inte längre backa ifrån en fiende som rusar emot dig, men det är bara den näst största anledningen till denna förändring. Den största anledningen, enligt Todd Howard, är att det ser så förbannat löjligt ut i Oblivion.

Det var allt för denna gång.
I nästa del: Story, den komplicerade Artificiella Intelligensen och lite om omgivningarna.

HQ