Svenska
Blog
God of War är briljant, men...

God of War är briljant, men...

Skrivet av Oxpost den 23 augusti 2021 kl 08:24

Ni kan vara lungna, det kommer bli någon form av utförlig sågning eller kritik som på något sätt rubbar Santa Monica Studios mästerverk från titelutmaningen om 2018-års bästa spel. Det är näst intill rätt igenom en briljant skapelse som förtjänar alla hyllningar som har kastats dess väg, men jag har några smååå, små klagomål som har hamnat i förgrunden nu när jag är ungefär halvvägs igenom min andra genomspelning. 

 

1. Alfheim är sisådär<br />
Allting fram tills den punkt där man tar sig ner i den ogästvänliga strukturen är oerhört lovande och skvallrar om en överjordisk, eterisk plats som dessvärre har fallit i mörker när Kratos och Artreus försöker återställa ljuset som en gång genomsyrade platsen. Så är dock inte riktigt fallet. För egen del känns det mesta med Alfheim oväntat platt och oinspirerat sett till bandesign. Något som man verkligen inte kan säga för resten av spelets olika världar och platser. Därtill har vi även karaktärsdesignen på ljusalverna.. Jag vet verkligen inte vad som hände när det var det här man landade i, för dessa varelser ser verkligen inte riktigt kloka ut. Rent krasst ser de ut som en efterlämning från ett mindre imponerande PS3-spel och den inlevelse som spelet i övrigt bidrar med krossas fullständigt när dessa ljusturkosa badlakan syns i bild.

 

2. Världen i stort kan kännas tom<br />
Det här hade verkligen inte behövt vara ett problem. Jag hade verkligen inte haft några som helst problem med världens utformning om det inte vore för att det vid flera tillfällen nämns att det en gång i tiden var en sprudlande plats med gott om invånare som bara levde sina liv i frid. Santa Monicas Midgård känns nämligen inte någonstans som en plats där folk av något slag någonsin skulle ha velat bo på. Det finns inga gamla övergivna byar, inga områden som överhuvudtaget ger den minsta hint om att ha huserat en större mängd individer. Det känns som en värld utformad för just det äventyr man ger sig av på, varken mer eller mindre. 

 

Så. Det var allt. Detta är de enda reella klagomål jag kan lägga fram mot God of War och det är som sagt invändningar som inte ens väger nära på tungt nog för att på allvar störa ut min tid med spelet. Jag älskar det helhjärtat trots dessa mindre brister!

HQ