Svenska
Blog

Switch - en missuppfattad konsol

Skrivet av Ridley den 19 januari 2017 kl 12:52

Det är nu drygt 40 dagar kvar till releasen och vi får dagliga nyheter om konsolen och dess spel, men vad vet vi egentligen om den? Den bemöts med lika mycket hyllningar som klagomål, och jag känner att det är dags att ta reda på vilka påståenden som egentligen stämmer om Switch.

Switch - en missuppfattad konsol

"Det rekommenderade priset är 3595 kronor."

Nej. Bergsala, distributören för Nintendo i Sverige, säger själva att det inte finns något rekommenderat pris. Återförsäljarna har fått reda på inköpspriset, och är fria att själva sätta det pris de vill utifrån det. Just nu kostar den 3599 och uppåt (3490 på CDON, en kort period), men det kan förstås komma att ändras lite fram till release.


"Den är ju alldeles för dyr!"

Det kan man absolut tycka, jag tycker också att det känns som några hundra för mycket. Men är den orimligt dyr? Om vi jämför med dagens konsoler, och vad de kostade vid svensk release (omräknat till dagens pengavärde) ser vi följande:

Xbox One: 3900 kr
Wii U Premium: 3700 kr
Switch: 3600 kr
Wii U Basic: 3170
PS4: 3150 kr
3DS: 3050 kr

Den ligger alltså i mitten, rent prismässigt. Ingen av de andra konsolerna erbjuder dock lokal multiplayer direkt ur lådan, där måste du köpa till en (förvisso fullstor) extra handkontroll för 300-500 kr.

Nintendo säger att den säljs med vinstmarginal, så det finns nog utrymme för prissänkningar senare, för den som vill vänta på det (som jag, till exempel).


"Konsolskatten gör den ju dessutom 400 kronor dyrare!"

Snarare runt 120 kronor dyrare. Kemikalieskatten, som kommer i april, ligger på 120 kr per kilo för elektronik, upp till högst 320 kr, plus moms. En PS4 Slim på drygt 2 kg blir ca 310 kr dyrare, en PS4 Pro med sina dryga tre kilo blir 400 kr dyrare, medan den nätta och bärbara Switch troligen väger in på under ett kilo och alltså hamnar på kring 120 kr i kemikalieskatt.


"Batteritiden är usel!"

Den är ungefär lika bra/usel som hos mycket svagare bärbara konsoler.

New 3DS XL: 3.5-7 timmar
Switch: 2,5-6,5 timmar
3DS: 3-5 timmar
PSVita: 3-5 timmar

Den är också den enda av dessa konsoler som kan laddas med ett portabelt batteri för att få ännu längre speltid.


"Zelda i 900p istället för 720p, är det allt den klarar av?"

Nej. Breath of the Wild är ett spel som från grunden är anpassat för en helt annan hårdvara: Wii U. Beslutet att porta det till Switch togs inte förrän våren 2016. Därför kan det inte dra nytta av Switch på bästa sätt. Dessutom brukar utvecklare bli bättre på att utnyttja hårdvaran efter ett tag, och de första spelen ser ofta sämre ut än de senare.


"Kassetter är väl inte lika bra som skivor?!"

Tvärtom, kassetter är på de flesta sätt bättre, speciellt för spel.

• De är mindre. Du kan enkelt ta med dig 20-30 spel i en liten liten ask.
• De är tåligare. I princip ingen risk för repor eller sprickor.
• Spelet läses in fortare. Dagens konsoler med skivor tvingar dig ofta att installera spelet på hårddisken, för att spelet ska kunna laddas fortare. Detta behövs inte med kassetter.
• Läsaren är mindre, billigare och tystare. En skivläsare är dyr, stor och surrar när den används. En kortläsare är liten, simpel och ljudlös. Perfekt för en liten bärbar konsol.
• De kan lagra lika mycket som en Blu-ray, eller mer.

Nackdelen är att de är dyrare att producera, men inte så mycket att spelen blir dyrare än spel på skiva. Nya Switch-spel kostar lika mycket som nya spel till andra konsoler, och Zelda kostar samma till Switch som till Wii U. 3DS har alltid haft billigare spel än stationära konsoler, trots att den använder kassetter.


"Nintendo håller nere produktionen av Switch för att skapa artificiell efterfrågan! Precis som med NES Classic Mini!"

Sony sålde 2,1 miljoner PS4 under de första 16 dagarna. Microsoft sålde 2 miljoner Xbox One under de första 18 dagarna. Nintendo har lovat att leverera 2 miljoner Switch till premiären, och fler innan slutet av mars om efterfrågan är tillräckligt stor. En fullt rimlig siffra, alltså.

Nintendo hade hoppats på att leverera 3 miljoner konsoler till premiären, men hade problem med en underleverantör. De planerar att leverera drygt 10 miljoner Switch under 2017.


"32 GB är för lite lagring!"

Detta är förstås högst personligt, men jag håller med om att det är snålt. På 3DS har jag klarat mig med ett minneskort på 16 GB, men till Wii U var jag tvungen att utöka med en extern hårddisk (250 GB som jag dock inte är i närheten av att fylla).

Om du använder Switch framför allt till fysiska spel, lär 32 GB räcka ett tag, eftersom du inte behöver installera dem. Om du ska ladda ner stora spel får du räkna med att behöva köpa SD-kort. Switch stöder minneskort på upp till 2TB. Minneskort är dyrare per GB än en extern hårddisk, visst, men spelen lär i genomsnitt vara mindre än till PS4 och Xbox One, och du kan ju inte koppla en hårddisk till en bärbar konsol. För övrigt rasar minneskorten i pris. 128 GB MicroSDXC kostar idag 400 kr, men för ett år sedan mer än dubbelt så mycket. Korten blir bara större och billigare, så räkna med att detta problem svider mindre med tiden.


"Spelen man får genom onlinetjänsten försvinner efter en månad, vilket trams!"

Som bekant så kommer Nintendo att införa en ny onlinetjänst som kostar pengar, till skillnad från förut. En av fördelarna är att man varje månad får ladda ner ett NES- eller SNES-spel, men tyvärr verkar det som att spelet bara är till låns i en månad, sen försvinner det. Det många missat här är att "gratis"-spelet kommer att ha multiplayer online.

Subscribers will get to download and play a Nintendo Entertainment System™ (NES) or Super Nintendo Entertainment System™ (Super NES) game (with newly-added online play) for free for a month.

Tanken är väl att varje månad erbjuda en ny onlineupplevelse som alla spelare är aktiva inom samtidigt. Som ett onlineevent. Kanske "Den här månaden har vi turnering i Super Mario Kart", till exempel. Inte "Nu får ni spela Super Metroid, ni har en månad på er, good luck". Så fattar jag det.

Men visst hade det varit fint att få spel man behåller också. Förhoppningsvis är onlinetjänsten billig.


"Nintendo ligger efter i utvecklingen!!"

Det beror på vad man klassar som utveckling. Räknar man pixlar är Nintendo efter. Om allt man vill ha är 4K 60fps får man köpa en värstingdator eller någon kommande konsol från konkurrenterna. Men Nintendo är nu jämfört med Playstation och Xbox ledande på flera punkter:

Lagringsmedium - Switch har som bekant kassetter istället för skivor, läs ovanför varför det är bättre
Rörelsekontroll - Switch Joy-cons sägs vara ännu mer avancerade än Wii Motion Plus
Portabel grafik - Switch innehåller modern bärbar grafikteknologi från Nvidia, och är överlägsen för sin storlek
Konsolskärm - med 720p på 6,2 tum är skärmen på Switch större och skarpare än på PS Vita, och den produceras av Japan Display som också gör skärmar till iPhone
Länka konsoler - koppla trådlöst ihop upp till 8 Switch med varandra för lokal multiplayer
Touch-kontroll - Switch har multi-touch och haptisk feedback (i form av TouchSense® från marknadsledande Immersion), något som idag bland annat finns i iPhone 7 och exempelvis kan göra så att en tryckning på skärmen känns mer som att trycka på en riktig knapp
Rumble - Switch har så kallad HD Rumble som låter dig känna alla möjliga olika rörelser i kontrollen, inte bara vibration


Jag är glad att Nintendo vågar prova nya vägar för att utveckla spelandet, och ser fram emot att få prova på Switch så småningom. Vad tror ni om Switch?

HQ