Svenska
Blog
Jag besöker Hobbitbyn

Skrivet av Thomas den 11 januari 2019 kl 19:45

#nyazeeland #hobbitbyn #hobbiton #auckland #christchurch #australien #sydney #alicesprings #melbourne

Auckland, Nya Zeeland
Mobillarmet ringer klockan 05:15 och jag är väldigt trött, men att ligga och snooza är inte att tänka på eftersom jag skulle väcka mina rumskamrater. Anledningen till att jag steg upp så tidigt idag är för att jag ska besöka Hobbiton som är den där lilla byn i Sagan om ringen-filmerna. Jag plockar ihop mina saker så tyst jag kan och ger mig iväg mot Sky Tower. Ute är det mörkt och det enda sällskap jag har vid den här tiden är sopbilarna.

Jag passerar ett Starbucks, som sjukt nog har öppet, och här köper jag en smörgås och vatten. När jag går ut från Starbucks så ser jag den där tomten som räddade mig från att gå vilse här-om-dagen och nu börjar jag få koll på dom centrala delarna av Auckland.

När jag går där och tuggar på min smörgås så passerar jag en hemlös kvinna som glatt hälsar god morgon, jag skäms över att passera hanne tuggandes på en smörgås. Jag hinner inte långt innan jag vänder och går tillbaka till henne, hon får 10 NZD av mig vilket ör 60 kronor. "God bless you" säger hon, men jag kontrar med "No, god bless you!"

Klockan är nu 06:00 och det är redan 19° varmt ute, jag har haft en jäkla tur med vädret dom här dagarna. Sky Tower lyser upp som en vägledande stjärna på himlen och väl framme så får jag vänta i en kvart innan en gul mini-buss kommer och plockar upp mig.

Mini-bussen är halv-full och vi åker omkring och plockar upp fler människor tills bussen är full. Föraren är från England och är väldigt trevlig, han berättar att det tar cirka två timmar att åka från Auckland till Hobbiton. Vi passerar en vulkan, vilket känns lite märkligt då jag aldrig sett en vulkan.

På båda sidor om den motorväg som vi färdas på ser jag grönskande kullar, gigantiska ängar täckta med morgondimma och massor av får och kor. Bredvid mig sitter ett par från Tyskland som berättar att dom ska till Tahiti, Hawaii och Los Angeles efter Nya Zeeland. Vi pratar om hur kalla vi svenskar är och dom säger att det är lika i Tyskland. Dom berättar att dom har åkt med samma tåg i Tyskland i tjugo år, med samma människor och ändå så pratar ingen med varandra. Här nere pratar man med allt och alla, främmande eller bekanta spelar ingen roll.

Vår guide stannar till på en liten rastficka för att vi ska kunna sträcka på benen lite, platsen vi har stannat på bjuder på en sjuk utsikt. Folk som jag har pratat med säger att det ör vackrare på Sydön än här på Nordön, jag tror inte att det kan bli så mycket vackrare än så här - hoppas att jag har fel.

Efter vår lilla paus så fortsätter vi och det tyska paret berättar att dom svart/vita kor som vi ser efter vägen kommer ursprungligen från Tyskland. Vi passerar ett litet samhälle som heter Matamara, och vägen kantas av små enplansvillor och dom butiker vi ser är inte heller stora. Vår guide, som kör mini-bussen, berättar att varje dag besöker 5000 människor Hobbiton. Det är bra sjukt med tanke på att den första filmen om Sagan om ringen är 17 år gammal.

Vi stannar till på ett kafé som heter The Shire och här byter vi till en större buss, klockan 09:00 rullar vi iväg till bort till Hobbiton eller Hobbitbyn som den heter på svenska. I bussen spelar man upp en film där regissören Peter Jackson hälsar oss välkomna, han berättar om hur han upptäckte den här platsen från en helikopter.

Hobbiton (Hobbitbyn)
Vi kommer fram till inspelningsplatsen strax efter nio, vår guide leder oss in på en smal stig med höga buskar, till en början ser vi inget. Men plötsligt står vi framför ett av dom små husen med runda dörrar och jag häpnar över platsen som är otroligt vacker. Hobbit-byn bjuder på gröna kullar, vattendrag, gigantiska träd, blommor och häftiga små byggnader.

Det är mulet men efter ett tag så spricker det upp och Hobbit-byn dränks i solljus. Vi går runt med vår guide som berättar att trädet ovanför det största huset är fake, vilket jag inte hade en aning om. Det tyska paret och jag turas om att fota varandra framför diverse hobbit-hus och det ör otroligt kul att vara här, det första jag ska göra när jag kommer hem till kalla Sverige igen är att kolla på Sagan om ringen-filmerna.

När vi kommer fram till en liten pub bjuds det på öl eller ett alkoholfritt alternativ i form av dryck med ingefära som heter Frogmorton Ginger Beer, jag väljer drycken med ingefära och den är otroligt god. Efter vår rundvandring så kommer samma gröna buss som vi åkte hit med och vi åker tillbaka Shire-kaféet. Här bjuds vi på en enklare lunch, alla från min grupp väljer att äta inne i kaféet. Jag tar min lunch och går ut och sätter mig på trappen för att beundra den vackra utsikten.

Sen pratar jag och det tyska paret om hur vackert det var i Hobbit-byn, vi kollar på våra foton och lägger till varandra på Facebook. Klockan 11:35 lämnar vi Shire-kaféet och åker till Waitono caves som är en underjordisk grotta. När vi kommer fram går vi ner för en massa branta trappor och i slutet på trappan när vi ett sex meter djupt vattendrag.

Vår guide ber oss att sätta oss i en stor plåteka och vi glider ut på vattnet, det är becksvart. Längre in i den kalla underjordiska grottan ser vi att det lyser i taket, det sitter tusentals lysmaskar här och det är en imponerande syn. Det är förbjudet att fotografera här nere så det blir inga fotot på lysmaskarna, men om jag ska försöka beskriva hur det såg ut så liknade det en stjärnhimmel en mörk vinternatt.

Efter besöket hos lysmaskarna så åker vi vidare, vi har två och en halv timmes bilfärd tillbaka till Auckland. Plötsligt tar det stopp, rusningstrafiken under eftermiddagen är hemsk och det tar väldigt lång tid att komma tillbaka till Auckland.

Auckland, Nya Zeeland
Väl tillbaka i Auckland igen så går jag hem till vandrarhemmet och blir sittandes i köket, byggnadsarbetaren Tomas stannar och snackar en stund, det gör även killen från England och tjejen från Polen. Sen sticker dom och jag laddar ner mobilspelet Pokémon Go för att försöka fånga en regionslåst Pokeémon, det går inget vidare. Sen går jag in på mitt rum och börjar organisera min resväska, jag sticker till Christchurch på Sydön i morgon - planet går 12.

Planen var att gå och lägga mig tidig i kväll, men tjejen från Polen frågade mig och min rumskamrat om vi ville hänga med henne i kväll. Vi tackade ja och drog ut på stan i natten, vi pratade om allt och dom här två människorna är dom som jag kommer sakna mest. Vi har kommit riktigt nära varandra och vi kan prata om allt, klockan är ett på natten när jag kommer hem och det här hög tid att gå och sova.