Svenska
Blog
Spelbutiken.se - Kunden har alltid fel

Spelbutiken.se - Kunden har alltid fel

Spelvärldens motsvarighet till postnord leverar inte.. Efter att ha förhandsbokat Sand Land collectors edition till PS5 så kontaktade jag idag deras kundtjänst. Jag hade nämligen sålt spel till dom, fått points jag kan använda mot produkter på deras hemsida och skulle sammantaget föredra att använda dom mot en order redan i rullning. Följande chatt följer:<br />
<br />
Jag: "Hej. Jag gjorde nyss ett sälj till er av begagnade spel, och jag skulle vilja använda mina points mot en förhandsbokning jag redan gjort mot tidigare points. Kan ni tillämpa det eller behöver jag avboka ordern, vänta på att pointsen kommer tillbaka och göra om ordern? Gäller order: ---------".<br />
<br />
Spelvärldens motsvarighet till postnord: "Bäste Kund, Tack för att du kontaktar oss. Du behöver vänta tills du får dina poäng och göra en ny order i så fall. Vi får återföra poängen som du använt på beställningen om du avbokar den. Var vänlig kontakta oss igen om du har ytterligare frågor".<br />
<br />
Spelvärldens motsvarighet till postnord: "Vi har återfört poängen. Var vänlig kontakta oss igen om du har ytterligare frågor".<br />
<br />
_________________________________________________________________________________<br />
<br />
15 minuter senare i deras chatt, då länken till produkten genom mina sidor inte fungerar:<br />
<br />
Spelvärldens motsvarighet till postnord: "Hej och välkommen till vår kundtjänst. Vad kan jag hjälpa dig med idag?"<br />
<br />
Jag: "Hej. Jag kontaktade er genom mail, då jag ville använda mina spelbutiken points mot en förhandsbokning jag tidigare hade lagt. Jag ombads avboka spelet och lägga om beställningen på nytt.. Nu när jag gjort precis det så går produkten inte att förhandsboka längre. Jag vill ha detta löst. Spelet gäller sand land collectors edition. PS5 versionen<br />
<br />
Spelvärldens motsvarighet till postnord: "Ja det beror ju på att den är fullbokad i dagsläget."<br />
<br />
Jag: "Så versionen ni ber mig avboka så jag kan boka om den på nytt, finns inte? För det första, hur kan man vara så dum att man rekommenderar det till en kund i så fall? Och enligt min mattematik borde det röra sig om ett plus, minus 0. Jag bokade om den, för att NI sa att det är så jag skulle göra<br />
<br />
Spelvärldens motsvarighet till postnord:: "Fast det ligger nog lite på ditt ansvar också att se så produkten är bokningsbar innan du avbokar din befintliga order kan jag tycka, produktsidan har ju varit borta i 2 veckor nu när jag ser på ordrarna osv. Vi tittar inte på produktsidan åt dig utan vi säger bara hur man går tillväga om man önskar använda points på ett köp som du ville i detta fallet Absolut att jag kan tycka vi borde eventuellt reagerat en smula, men det är lite sent att göra något åt nu i efterhand".<br />
<br />
Jag: "Jag uppgav ordernummer xD"<br />
<br />
Spelvärldens motsvarighet till postnord: "Ja och då ser vi bara din order, vi ser automatiskt inte lagersaldo eller dylikt. För att se lagersaldo måste vi kontrollera i andra system osv".<br />
_____________________________________________________________________________<br />
<br />
Ingen lösning på problemet. Heller ingen ursäkt, utan istället dumförklaras jag som kund för att jag följt DERAS anvisningar och inte kan deras system bättre än dom själva. Att jag inte förstod att dom valde att INTE kontrollerade lagersaldo innan dom bad mig avboka. Produkten som jag än idag vill mena borde vara min enligt den enkla mattematiken: 1-1+1 = 1<br />
<br />
<br />
 

 

HQ
HQ
Det här kommer vi få se den 27 maj - Dragon Quest serien fyller 35!

Det här kommer vi få se den 27 maj - Dragon Quest serien fyller 35!

Min absoluta favoritspelserie fyller jubileums-ålder den 27 maj, med en bra sändningstid för oss svenskar och för första gången översatt live till engelska. Betyder detta stora nyheter för oss i väst? Måhända nyheter om att spelserien lanserar worldwide samtidigt hädanefter? Det här tror jag kommer utannonseras, rangordnat efter hur sannolikt det är att vi kommer få se det. Utöver då all slime-merchandise vi sannolikt kommer få se och drunkna i. Stort grattis på 35-årsdagen Dragon Quest.

10: Dragon Quest X lanseras i väst
Fastän jag själv spelat igenom den huvudsakliga storyn och älskat varje minut av det så är en eventuell Dragon Quest X lansering i väst i absolut topp om detta istället vore en önskelista. Vi vet redan att Dragon Quest X kommer visas upp under den här sändningen, sannolikt för att visa upp den nästkommande expansionen version 6. Vad vi också vet är att denna del av sändningen INTE kommer översättas till engelska. Trist då jag genuint anser att det här är den absolut sista chansen för Dragon Quest X att utannonseras om vi någonsin ska få spela det i online-form i väst. Kommer det hända? Tyvärr inte. Stor risk, stora utgifter för en sannolikt väldigt låg utdelning. Dragon Quest är än så länge inte ett namn som kan konkurera med den nivå av player base som behövs för att en online-tjänst ska kunna hållas vid liv långsiktigt, hälsosamt, och varför skulle Square Enix vilja konkurrera mot sin egna gigant Final Fantasy XIV?

9: Dragon Quest Walk lanseras i väst
Spelseriens skapare Yuji Horii besökte USA under 2020 för att diskutera möjligheterna att lansera Dragon Quest Walk i väst, enligt ihärdiga återkommande rykten. Flertalet mobiltitlar har sedan dess kommit och på senare tid börjat försvinna inom Dragon Quest serien som kvalitetsmässigt varit bra men som inte lyckats vidbehålla en stor playerbase långsiktigt. Säkrare kort än Dragon Quest Walk har inte resulterat i några stora succéer än så länge, och fastän jag själv inte är någon spelutvecklare så föreställer jag mig att Dragon Quest Walk, vars spelmekanik närmast kan liknas vid Pokémon Go, kräver långt större resurser att lansera och underhålla än Square Enix tidigare Dragon Quest till mobil försök.

8: Dragon Quest Warriors och/eller Builders 3
Nyckelpersoner bakom Builders serien har nyligen valt att gå vidare från teamet, motiverat av att de vill jobba på något nytt. Antyder det befogat i min vilda fantasi att Square Enix undersökt intresset från teamet att utveckla en tredje del inom den närmaste framtiden? Kanske. Behövs det? Än så länge inte då jag anser att Builders 2 är såpass välgjort, fullproppat med alla quality of life förbättringarna jag kan föreställa mig att jag kommer vilja ha från serien under dom närmaste åren. Något mer sannolikt anser jag en eventuell Warriors uppföljare är då det nu var över 5 år sedan vi såg seriens senaste del och en stor skara fans inte vill lämna den spin-of serien bakom sig än. Jag är en av dom.

7: Zenithian trilogy portas och lanserar till Switch
Att den här samlingen är på gång känns oerhört sannolik, att det kommer vara något annat än portningar av DS versionerna av spelen tror jag inte. Lanserar dom i väst är istället den kanske större frågan. Spelseriens första trilogi skippade väst när det lanserades i en relativt lat utgåva till Switch, trots att de alla är 100% spelbara på engelska. Tror jag intresset här är större för del 4-6 än del 1-3 som vi inte fick? Osäker. Skulle vi istället kunna få en samling av spel som ger oss del 1-6? Drömma går. Det är jag duktig på.

6: Dragon Quest 3 får en AAA-Remake
Många inbitna Dragon Quest fans känner sig säkra på att nästa del i serien att få en remake är Dragon Quest IX, och varför skulle den inte? En stor succé i väst som än så länge är den enda numrerade delen i serien som inte fått något nyutgåva och som kan generera nya intäkter för Square Enix. Jag ska återkomma till mina spekulationer kring den här potentiella remaken, men pratar vi påkostade remakes till konsol så anser jag att den mer sannolika titeln under utveckling är Dragon Quest 3. Japans stora favorit i serien, som i fler avseenden än ett rivstartade allt för serien och som: VARNING FÖR SPOILERS - har kopplingar till slutet av Dragon Quest XI. Ett slut som jag inte tror planterades bara för nostalgins skull där vi på senare tid dessutom fått spelets ikoniska hjälte Erdrick som spelbar karaktär i Super Smash Bros Ultimate. En sådan planterad push tror jag inte är utan hopp om framtida utdelning.

5: Dragon Quest lanserar hädanefter samma dag, världen över
Andra utgivare inom JRPG-genren som satsat på detta har än så länge fått stor utdelning för det, och visst är väl intresset för spelare större om man får upplevelsen när den känns somnyast och inte 2 år senare? Det här tror jag är den huvudsakliga motivationen bakom att ha den här sändningen live med översättning på engelska. För att ta ton att västvärlden hädanefter kommer vara lika viktig i utvecklingsschemat för serien som i Japan om titeln ifråga är planerad för en worldwide release. Varför inte?

4: Dragon Quest: The Adventure of Dai kommer få ett enormt fokus under sändningen, med ett planerat shadow drop inom en vecka av sändningen till mobil
Vi vet att ett mobilspel baserat på The Adventures of Dai är påväg. Betan är avslutad sedan en tid tillbaka, men vi vet inte när spelet kommer bortsett från det som står listat i google play store: Snart. Luckan är slående, och jag tror det kommer hända. Lansering inom max en vecka efter sändningen den 27 maj. Platform till det kommande konsolspelet kommer också utannonseras med release relativt snart. Potentiellt Switch exklusivt, men med lansering samma dag världen över.

3: Dragon Quest Monsters med Erik är bortglömt
Jag har mer än gärna fel i detta, då en rejäl uppdatering kring den här titeln vore högt placerat i min önskelista. Men med bara en bild på över 3 år, med ett utvecklingsteam som erkänt sig ha kört fast så tror jag inte vi kommer få se något från nästa del i Dragon Quest Monsters serien på väldigt länge, och då med någon annan än Erik som huvudkaraktär (som jag insisterar är som skapt för den här sortens spin-off). Måtte jag ha fel.

2: Dragon Quest IX visas upp till mobil
Dragon Quest nyutgåvor är antingen påkostade eller väldigt lata. Dragon Quest IX:s alla unika funktioner är som skapta för att överföras från DS till mobil där jag dessutom tror att vinsterna skulle bli långt större vid en simpel mobilportning än en påkostad konsolutgåva. Jag har motargumenterats av en stor skara passionerade fans i detta, men jag är nästintill säker. Det här kommer hända, Dragon Quest IX till mobil, och det är inte en dålig nyhet i så fall.

1: Dragon Quest XII visas upp
Tajmingen är precis inom ramen av tidigare utannonseringar av numrerade delar i serien. Den större frågan är vad vi kommer få se. En logotype med en bild av huvudkaraktären kan mycket väl vara det enda vi får se, men jag blir inte missnöjd för det i så fall. Allt jag kan få av Dragon Quest XII den 27 maj kommer jag skrika mig hes över. Det här är vad jag helst vill se och det är också det jag anser är mest sannolikt att vi får se. Platformen kommer bli Switch och inte exklusivt till de nya konsolerna som stora delar av spelmedia tycks tro. Du hörde det här först.

Vad tror du, och vad vill du helst se när Dragon Quest serien fyller 35?

Tillagt 2021-05-23 14:37:
För den som vill se sändningen live den 27 maj så går det att göra genom den här länken:

https://dragonquest.square-enix-games.com/dq35?utm_source=twitter_dragonquest&utm_campaign=dq35site_none-other_SQEXSOCIAL&fbclid=IwAR1uHfshf5NtS_StFR7toaKA45uQZBE-remyydOrJxqCgqkq2kzcnyXflyc

Dragon Quest 10 X - Version 1 avklarat <3

Dragon Quest 10 X - Version 1 avklarat <3

Skrivet av AlphaOmega den 9 september 2020 kl 21:41

Det var en resa jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva, men numera är version 1, den ursprungliga berättelsen av Dragon Quest X avklarat. Det sista spelet att klara av på min lista av olokaliserade Dragon Quest äventyr, och sannolikt också det bästa av sitt slag på den listan. MMO:n brukar inte vara min typ av genre, men just därför förbluffades jag gång på gång över hur välgjort och mångsidigt Dragon Quest X spelbarhet var. Jag valde att spela det ensam, och med det valet gjort så slutade det aldrig just kännas som ett singleplayer äventyr. Det var en helt otrolig resa, som jag verkligen känner mig säker på aldrig kommer nå västvärlden. Inte i online-formatet, inte med alla expansioner översatta. Men om du vill göra samma resa som mig; vet att det aldrig varit lättare och mer tillgängligt än vad det är idag. Aldrig kändes det övermäktigt. Dedikerade fans har kommit så oerhört långt i arbetet som Square Enix för den här titeln inte är villiga att göra för västvärlden, och jag är evigt tacksam för det. För det jag redan fått uppleva, det viktigaste, men också för allt det jag har kvar, och det är mycket. På snudd till omätbart mycket.

Säljare att undvika: Mina sämsta erfarenheter av spelköp online

Säljare att undvika: Mina sämsta erfarenheter av spelköp online

Genom åren har jag samlat på mig ett flertal mardrömsscenarion av denna sort. Fruktansvärda köpupplevelser av spel, nästan uteslutande genom importköp då jag upplever att köp genom svenska sidor åtminstone alltid lyckas bottna i att man i slutändan får hjälp, även om det kan bli en tidskrävande procedur. Här är mina 3 absolut värsta erfarenheter, och jag rekommenderar helhjärtat att undvika dessa sidor om du inte önskar gå i mina direkt otäcka fotspår som köpare.

3. Sellpy: Svensk andrahandsförsäljning. Oftast löser sig ärendena, men även oftast får du hem någonting som är väldigt fel. Jag har fått trasiga spel, okompletta konsoler, till och med plundrade på komponenter. Beskrivningar är undermåttliga åt båda håll. Ibland kan det bli en hit att du får med något som inte står listat, men i fler fall än inte har det för mig blivit en miss. Är konsolen okomplett på exempelvis kablage har jag än så länge inte stött på information som nämner att så är fallet i beskrivningen. Genom den upplagda bilden får du själv döma, och hoppas. För vanligt förekommande är också felstavningar, upplagd i fel kategorier. Något jag kan föreställa mig sänker värdet något så oerhört för de som faktiskt använder sidan i hopp om att dra in lite extra pengar. Kundtjänsten i fråga har jag än så länge upplevt vara flexibel, trevlig. Därav den något lägre placeringen på listan, men helt klart bottnar detta fortfarande i att jag aldrig under några som helst omständigheter skulle kunna aktivt rekommendera sidan för någon. Säljare som köpare, tyvärr.

2. CDjapan: Allt började med en japanexklusiv artbook. Köptes dyrt redan som det var, men mycket dyrare skulle det bli. Fastän jag fullföljde mitt köp med angiven fraktmetod postades min bok med en helt annan metod pga att de själva räknat fel på totalvikten. Det postades, med en faktura på nästan det tredubbla slutbeloppet (!!!?!) för mig att betala, utan mitt medgivande eller ens en förfrågan först om jag trots denna ändrade fraktsumma fortfarande önskade fullfölja min order. Den frågan ställdes aldrig, för svaret hade varit ett uppenbart nej i 99 fall av 100. Deras misstag, min kostnad. Jag kände mig grundlurad, försökte överklaga men tvingades betala i slutändan då mitt tålamod gav vika och deras ton var helt oförlåtande. En lång väntan följde, och boken i sig visade sig aldrig lämna landet, utan gick i direkt retur till säljaren själva. De menade att de förr eller senare skulle posta om mitt paket, men nu hade det gått nästan ett kvartal sedan jag placerade min order, och nu fick det vara nog. Genom en brutalt otrevlig kundtjänst lyckades jag tillslut få mina pengar tillbaka genom en paypal garanti. Tack paypal.

1. momox co uk: Etablerade i huvudsak genom Amazon, med förvånansvärt bra omdömen på hemsidan. Men väl i kläm är det här ett mardrömsscenario jag inte skulle önska på min värsta fiende. I mitt fall beställdes en samlarversion av ett spel för drygt 1700kr. Frakten var långdragen, men vad jag i slutändan fick var bara skivan, som jag faktiskt redan hade. Inget annat. Ett totalvärde under en bra försäljningsdag på max 100kr då det är samlarföremålen som utgör hela värdet i denna utgåva. Jag hänvisades att returnera paketet med den billigaste tänkbara fraktmetoden. Ej spårbart eller försäkrat, för det skulle jag inte ersättas för. Det kändes obekvämt, men jag fotade av kvittot för frakten, och filmade mig själv när paketet postades för retur. 2 månader gick. Under denna tid hade jag varit i kontakt med deras kundservice över 10 gånger om hur jag ansåg att mina 1700kr inte borde få hållas gisslan för något med ett värde på max en hundring. När felet dessutom i varför detta hände aldrig var mitt och jag gjort exakt allt som efterfrågats av mig. Varför detta är min absolut värsta erfarenhet av onlineshopping grundar sig i att jag var tvungen att för varje nytt mail dra om hela historian för att gång på gång loopas om i samma händelseförlopp. Olika kundservice medarbetare i så gott som varje nytt meddelande, många med brister av förståelse för engelska där min poäng som aldrig gick fram, och några pengar aldrig kom tillbaka. Ibland fick jag tala med en tysk, ibland fick jag tala med en engelsman. Ibland fick jag tala med någon som tycktes kunna ingetdera. När jag slutligen tog ärendet vidare till Amazon så blev deras svar fortfarande att försöka få kontakt med mig istället för att sköta ärendet direkt med Amazon själva. Amazon menade att de aldrig fick svar från dom, för dom svaren kom i själva verket direkt till mig där exakt samma loop av frågor och händelseförlopp upprepade sig gång på gång igen och dom ansåg att ärendet var löst. Att dom hade rätt. Om det här är ditt favorit standardiserade meddelande efter timmar av tjafs så är det här sidan för dig:

"Thank you for your mail. The article(s) you returned has/have not yet arrived. Your package is being sent to our storage in Great Britain/USA. Once a week, all returned packages are being sent to Leipzig/Germany.

As soon as it arrived, you will receive information and your refund.

Best regards,"

I mitt fall var det nära att orsaka en genuin hjärnblödning, och idag, snart ett kvartal senare har jag faktiskt fortfarande inte fått tillbaka mina pengar. Det verkar vara nära sin lösning. Nu har amazon växlat upp sitt stöd för mig. Dom gör ett bra jobb som jag uppskattar, men jag kan inte lita på motparten de för kontakten med då jag också trott mig tidigare varit nära en lösning på ärendet och haft väldigt fel. Jag har försökt kämpa för att åtminstone få en deadline i min återbetalning, utan resultat, och i alla frågor som rör om hur vi ska gå vidare om nu paketet försvunnit i postgången (att låta det gå genom flertalet olika länder i corona tider är som skapt för en katastrof) nonchaleras med att det nog förr eller senare kommer fram. Jag ska fortsätta vänta, med mina pengar i deras näve fastän felet aldrig varit mitt och allt ansvar i min ände varit klart sedan ett kvartal tillbaka. Där en del kundservicemedarbetare dessutom gnäller på ett anklagande vis om att det känns osannolikt att jag bara skulle ha fått skivan. Kommer väl skivan fram kan jag redan nu föreställa mig diskussionen som kommer följa. Jag vill bara bli klar i ärendet, men blir aldrig klar. Jag vet inte heller om jag någonsin kommer bli klar.

Vilken är din sämsta erfarenhet av spelköp online?