Svenska

World of Warcraft: Shadowlands First Look

Resultatet av det fjärde kriget i striden om Azeroth gjorde en sak tydlig - författarna till World of Warcraft blev trånga på Azeroth och de var lite trötta på att bära bördan av ett fjärde århundrade av fientlighet mellan Alliansen och Horden, så en kardinal förändring av landskapet och en något mindre radikal förändring av gjutning låg framför.

Den lovande handlingen om den största konflikten i World of Warcraft-historien kokade gradvis ner till ett ganska dumt krångel av stridande fraktioner, under vilka nya karaktärer gradvis började komma fram och många gamla hjältar, en efter en, drog sig tillbaka i skuggorna. Det plötsligt uppblåsta kriget bleknade över tiden och lämnade en känsla av ofullständighet - vissa plotrörelser förblev olösta, inklusive tyvärr valet av sidor i den splittrade Horden, som i slutändan inte påverkade någonting. Ankomsten av N'Zoth, den sista forntida guden som man hade väntat på under de senaste femton åren, visade sig vara skrynklig och bara lat gjorde inte förlöjligande med honom, främst för dess uppenbara likhet med slutet på Ringenes herre. I allmänhet var intrycket att Blizzard snabbt ville avsluta med prologen med titeln Battle for Azeroth och snabbt gå vidare till huvudåtgärden, så de brydde sig inte så mycket om korsningen. Horden som lämnas utan en ledare leds nu av ett mycket liberalt äldre råd, i leden av alliansen av problem, eftersom inte alla ledare tror att världen kommer att hålla länge, och Tyrande är uppriktigt törstig efter blod och det verkar ha blivit galen efter Sylvanas. Sylvanas själv, som uteslutande startade fjärde kriget, som det visade sig, i syfte att samla själar, tar bort roret av dominans från Lich King och förstör den öppnar en portal till de dödas värld, så att friktion mellan nationer inte längre är intressant för någon, vi tar tag i Bolvar, ett par fraktionschefer för att starta och framåt till andra sidan. följde Sylvanas från rälsen. Sylvanas själv, som uteslutande startade fjärde kriget, som det visade sig, i syfte att samla själar, tar bort Dominans ror från Lich King och förstör det öppnar en portal för de dödas värld, så att friktion mellan nationer inte längre är intressant för någon, vi tar tag i Bolvar, ett par fraktionschefer för att starta och framåt till andra sidan. följde Sylvanas från rälsen. Sylvanas själv, som uteslutande startade fjärde kriget, som det visade sig, i syfte att samla själar, tar bort Dominans ror från Lich King och förstör det öppnar en portal för de dödas värld, så att friktion mellan nationer inte längre är intressant för någon, vi tar tag i Bolvar, ett par fraktionschefer för att starta och framåt till andra sidan.

Egentligen skickas själar från alla världar i Warcraft-speluniverset till Dark Lands för att framträda inför Arbiter, som kommer att tilldela dem till ett av förbunden. Ljusa själar faller in i Kyrian Bastion, misstänksamma som paradiset - moln, bländande starkt ljus, killar med vingar, pratande ugglor och robottjänare går runt i grannskapet, ur problem, förutom kanske en ganska smärtsam procedur för att bli av med minnen från ett tidigare liv och negativa känslor, gick igenom det och betrakta dig själv återfödd, känn dig själv som trummlar på harpan och hjälp med att sortera själarna. Ardenvelds skuggiga skog är också ett bra ställe, med älvor, ent och fantastiska djur av varierande grad av aggressivitet; de som var nära förbundna med naturen i livet hittar här skydd. Desert Maldraxus är redan ett helvete på minimala löner - demoner, nekromancers och en ständig kamp för överlevnad väntar på dem som i ett tidigare liv bestämde allt med våld. De verkliga syndarna skickas till Revendreth, som om de härstammar från Brem Stokers sidor. De syndätande ventilatorerna, mycket nära släktingar till greve Tepes, bedömer efter deras utseende, torterar olyckliga själar tills de sönder för tidigare synder eller försvinner under processen. Tja, de ökända skurkarna väntar på livmodern, där evig plåga, gråt och tandkling, allt är i klassikerna.

Och fram till nyligen var allt i de mörka länderna bra, själar sorterades, anima (lokal valuta och energikälla) utvinndes från själar, syndare plågades, de rättfärdiga var uttråkade, men fängelsevaktaren, ansvarig för Maw, startade en kupp, hittade en assistent i den levande världen i Sylvanas person och började ackumulera själar i stora mängder, på grund av vilka ett underskott bildades i andra efterliv, vilket ledde till upplopp, stopp i produktionen och i allmänhet all slags obalans. Vem som kommer att behöva rensa upp all denna röra är förmodligen ingen hemlighet.

Spelare kommer först att engagera sig i den primära återställningen av ordning, undertryckande av upplopp och andra bagateller på alla platser, och sedan är det dags att bestämma vilka av de fyra förbunden de ska stanna i för permanent uppehållstillstånd. Och lösningen är inte den enklaste, eftersom hela World of Warcraft: Shadowlands kretsar kring detta val. Till skillnad från tidigare tillskott är fraktioner här inte bara ansvariga för tillgång till utrustning och kosmetika utan också för vilken stad som blir din huvudstad, vilka ytterligare förmågor och passiva bonusar kommer att finnas tillgängliga för karaktären. Varje förbund erbjuder en offensiv och defensiv förmåga, liksom förmågan att binda själar till tre medier och därmed få tillgång till det passiva talangträdet. Valet av fraktionen är förresten inte slutgiltigt, du kan lämna det valda förbundet, men du kommer inte att kunna återvända snabbt, just nu är denna funktion inte implementerad i beta, men utvecklarna lovar att införa någon form av straff så att spelare inte växlar mellan förbunden före varje kamp. Å ena sidan är detta tillvägagångssätt logiskt, men å andra sidan visar det sig att det inte är en mycket vacker situation när själen ligger med ett förbund på grund av lore eller banal kosmetika, men metan driver dig in i en annan.

Nästan alla förbund visade sig vara original, och deras berättelser är också intressanta ur den synvinkeln att de tillåter dig att träffa gamla bekanta, inklusive de som spelaren själv en gång skickade till nästa värld. Hur bra handlingen i Shadowlands är hittills är svårt att säga, eftersom det praktiskt taget inte finns några videoklipp i spelet, vissa uppdrag fungerar inte, medan det finns för mycket nytt runt och det ännu inte är klart hur allt fungerar och passar in i den övergripande bilden av världen (Blizzard har återigen skrivit om spelet för nya tillägget och Warcraft: Chronicle-serien upphör faktiskt att vara kanon). Om de mörka länderna är efterlivet för alla universums världar, varför finns det så få invånare här, och varför snubblar vi omedelbart på bekanta ansikten? Om alla själar efter döden ska åka till mörklandet och fördelas mellan förbunden, så att en balans upprätthålls och en katastrof inte inträffar, varför är det så att nästan alla de möter samlar dessa själar på Azeroth? Varför i allmänhet de mörka länderna är som de är, vem skapade dem och var kom begreppet anima ifrån, varför i allmänhet kan Lich King's hjälm öppna portaler till efterlivet. Varför finns det ekorrar och hare i paradiset ... Det finns många obesvarade frågor, åtminstone för tillfället.

HQ