Svenska
Blog

Därför blev folk besvikna på nya Paper Mario

Utannonseringen av Paper Mario Color Splash mötes med nästan lika stor besvikelse som Federation Force och det finns två anledningar till varför:

Det första är inte lika vanlig, men många gillade inte riktigt hur det visades. För många är serien väldigt viktig och att det visades upp som något oviktigt att visa mellan de andra spelen som vi redan visste om.

Men det andra, som i stort sett alla vloggar och artiklar om spelet nämner är att det, från vad vi såg, är exakt samma som Sticker Star.

Varför är detta ett problem? Det är därför att vad folk älskade serien för var:
Storyn som alltid var något mycket större än det vanliga Mario
Karaktärerna som var varierade och intressanta
Världen som var stor och ganska öppen
Partners som hade olika roller och hade sina egna personaliteter
och till sist RPG bitarna

Folk ogillade Sticker Star eftersom: Storyn blev reducerad till samma gamla skit med Bowser, Karaktärerna ersattes mot identitetslösa Toads, </b>världen</b> var långt ifrån det tidigare utan var mer som vanliga Mario-banor, partners var helt borta och medan striderna var tillbaka i det turbaserade var alla RPG-bitarna borta och dessutom, eftersom man inte fick EXP och behövde använda stickers för att ens kunna slåss var det faktiskt bäst att undvika alla strider som inte var obligatoriska.

De har alltså tagit bort allt folk älskade så mycket med serien och lämnade bara ett skal av det goda. Och medan det är ganska säkert att Color Splash är exakt samma då allt pekar på det och det amerikanska Directen kallade det till och med för Action-Adventure, men även om det inte är lika dåligt för fansen som Sticker Star så har Nintendo misslyckat att visa att det inte är samma som 3DS-spelet.

Vi får helt enkelt se hur det blir, men folks besvikelse är lätt att förstå. Om någonting man älskar nedgraderas på ett sådant viss är det självklart att man kan känna sig som att Nintendo har svikit de.

HQ

Nintendo Direct 3/3-2016

This post is tagged as: Nintendo

Gårdagens Nintendo Direct var lite blandat. Det var många saker som var bra men även många som var tråkiga eller tills och med helt dåliga. Men låt mig ta det i ordning.

Star Fox Zero ser bättre och bättre ut. Fortfarande inget som imponerar, men klart en förbättring.

Star Fox Guard ser kul ut. Lite konstigt att de släpper det separat, men det verkar ha rätt mycket innehåll och kommer dessutom som ett eShop-spel och kommer tillsammans med First Print Edition av Zero.

Att Splatoon kommer få fler uppdateringar är jag glad för, även om det inte är något stort.

Mario & Sonic Rio 2016 bryr jag mig inte om alls (det enda spelet i serien som jag gillade var Vancouver 2010)

Updaten till Super Mario Maker däremot är spännande då det ger många nya möjligheter för pussel-baserade nivåer. Ärligt talat... Om spelet släpptes med alla de nya grejer skulle jag nog ge det mer än 8/10

Shin Megami Tensei x FE har jag inget större intresse för trots att jag gillar Japan. Ger det kanske en chans någon gång.

Paper Mario Color Splash... ser vackert ut, presentationsmässigt... Att de fortsätter med Sticker Star formatet däremot gör mig ledsen, inte bara för att det inte var lika bra som PM64, TTYD eller SPM utan främst för att det bara visar att Nintendo inte lyssnar alls på vad fansen har att säga.

My Nintendo och Flipnote Studio 3d... Kul, men vi kan inte ens delta här i Sverige ännu.

Hyrule Warriors Legends: Inget fan av Season Pass-grejen och efter att ha spelat demot kändes det precis som jag trodde: som Hyrule Warriors på Wii U men fulare.

Sen fick vi ÄNTLIGEN datum och demo för Yo-Kai Watch och jag längtar verkligen mycket. Demot var kul också. Striderna satsar på ett unik system istället för att kopiera Pokemon.

Efter det visade de Disney Art Academu som är kul, men inte ens ett riktigt spel så vidare till nästa som tyvärr är: Metroid Prime: Federation Force som fortfarande ser ut som skit. Chibi-grafiken passar inte alls till Metroid och det ser inte särskilt kul ut heller, utan mer som ett generisk FPS-spel.

Lost Reavers ser mediokert ut men jag har hört att det faktiskt är ganska bra. Och dessutom F2P så det skadar inte att testa spelet.

SNES-spelen kommer till Virtual Console exklusivt till New 3DS. Det är riktigt kul, speciellt med tanke att det lanseras med två stora höjdare: Super Mario World och EarthBound.

Efteråt visade de en massa lovande indie-spel vilket gör mig glad.

Jag har missat Fire Emblem Awakening men kommer definitivt skaffa Specialutgåvan av Fire Emblem Fates då även om jag inte spelade så mycket av serien, tyckte jag fortfarande om det lilla jag körde.

Dragon Quest kan jag inte säga någonting om då jag vet ingenting om serien...

Monster Hunter Generations är jag MEST taggad för utav allt som visades. MH är bland mina favoritserier och att man kan spela som en Felyne gör det bara ännu bättre. Hoppas det blir lika bra som det underbara MH4U

Rhythm Paradise MegaMix var nog det mest efterlängtade västrelease av japan-only spel (efter Yo-Kai Watch och Taiko no Tatsujin) och äntligen får vi det. Wii-spelet var bra, men fördröjningen i HDTV kunde förstöra upplevelsen lite, så det blir bättre på 3DS.

Till sist visades Kirby: Planet Robobot som ser charmigt ut och Kirby-roboten ser söt ut. Blir definitivt ett köp, speciellt med tanke att jag missade Triple Deluxe.

Det sista jag vill nämna är att det är lite frustrerande att de ännu en gång visade inget från Zelda Wii U som fortfarande inte ens har en jäkla titel och jag tycker det är riktigt konstigt att de inte nämnde Pokken Tournament som släpps om bara några dagar... och då menar jag inte bara Directen... utan marknadsföring som helhet.

Livet ser lovande ut för 3DS, men Wii U verkar mer och mer döende.

HQ

Splatoon borde få en uppföljare på NX

Skrivet av czaros1994 den 28 februari 2016 kl 23:04

Splatoon är enligt mig, det bästa shooter i flera år. Det strålar med personlighet och först och främst är gameplay'n riktigt bra och unikt. Det skulle kunna vara ett perfekt online-spel men det har två stora problem...

...att det är på Wii U och att det är peer-to-peer. Dess prestanda är anledningen till att spelets enda småproblem finns:

Det finns inget riktig local multiplayer eftersom Wii U tydligen inte kan hantera det, då även i Battle Dojo, som är ett 1v1 local, har Wii U problem att hålla 30 fps så fort det händer mycket på skärmen. Låt oss vara ärliga här... Kartan på gamepaden är inte anledningen här då det skulle lätt kunna flyttas till det vanliga skärmen.

Men online-läget är fortfarande det viktigaste ändå och där finns det bara tre problem: lagg/fördröjning, connection errors och inga AI bots som ersätter spelare som försvann. Det sistnämnda beror på att Wii U helt enkelt inte kan att hosta ett spel för upp till åtta spelare och samtidigt kontrollera ett avancerad AI som måste tänka på mer än bara sikta på andra och inte dö.

De andra problemen kommer ifrån faktum att spelet använder peer-to-peer, vilket innebär att det inte finns några dedikerade servrar. P2P fungerar så att hastigheten på hela sessionen begränsas till det hastigheten användare med lägsta uppkopplingen har och det är även känslig för avstånd mellan spelarna och det är där "Japanese lag" kom ifrån.

Så länge NX faktiskt blir ett nytt stationär konsol som är i alla fall lika bra som PS4, kan Splatoon antingen släppas igen i en "Definitive Edition" eller till och med få en uppföljare som låter det redan underbara spelet att bli perfekt.

(Perfekt som i väldigt, väldigt bra. Nothing's 100% perfect)

Pokemon fyller 20 år idag

Pokemon fyller 20 år idag

Skrivet av czaros1994 den 27 februari 2016 kl 23:35
This post is tagged as: Nintendo, Pokemon

Ett av de mest sålda, mest populära och mest betydelsefulla spelserie fyller idag 20 år. Pokemon Röd och Grön släpptes i Japan den 27 februari 1996 och har sedan dess nått enorm populäritet och är idag mycket mer än bara spel utan även anime, manga, samlarkort och en massa med merchendise.

Det började med ett enkelt, buggigt spel och 151 Pokemon och nu är vi här med den sjätte generationen och 722 underbara Pokemon. Och medan intresset för serien är lägre än det brukade vara, speciellt i och med Yo-Kai Watch's kraftiga populäritetsvågen, är serien fortfarande stark och har en fanbase som är bland de mest lojala och dedikerade.

Och det är därför jag tänkte börja med Pokemon 20th Anniversary Mega Special videoserie som även kommer att finnas här i bloggform på svenska. Under året kommer jag att skriva om allt möjligt som har med serien att göra: recensioner av årets Pokemon-spel (SPMD, Pokken och Sun & Moon), topplistor samt personliga intryck.

Pokemon Mega Special i videoform (engelska)

Dagens Pokemon-fråga: Vilket var er första Pokemon-spel i huvudserien?
Mitt var Platinum, trots att jag kände Pokemon sedan Gen 1

Ett tips för Gen 1 Pokemon Bank överföröningar

Skrivet av czaros1994 den 26 februari 2016 kl 23:01

Som ni säkert alla vet så har Red/Blue många exploits och glitches som man kan använda sig av och de kommer att finnas kvar i Virtual Console-utgåvan. Och nu när Pokemon Bank ska fungera med de spelen finns en viktigt sak att tänka på:

Överför absolut INTE några Pokemon som är fångade på ett sätt som inte är 100% legit eftersom det kan faktiskt skapa problem inom PokeBank appen och få dig att förlora ALLA Pokemon som du har i banken.

Det var i alla så det hände för många när PowerSaves började bli populära PokeGen och fusk metoder och det var en anledning till varför jag slutade använda Wonder Trade då några har förlorat sina pokemon bara för att någon har skickat fuskade Pokemon genom just Wonder Trade och när man överförde de sedan till banken, försvann allt.

Jag vet inte exakt hur det kommer fungera här, men med tanken att Gen 1 Pokemon man överför till banken kommer att behövas korvertera till Gen 3+ formatet (IVs, SpA och SpD, Natures och Abilities) kan det faktiskt vara ännu lättare att få datafel.