Svenska
Skapa ett eget spel

Skapa ett eget spel

Skrivet av halsont den 23 januari 2016 kl 18:54

Jag har under hösten/vintern följt ett par medlemmar här på GR som har dokumenterat sitt eget spelskapande i bloggform. Det har varit både intressant och inspirerande läsning.

Jag tänker nu ge mig på något liknande när jag tillsammans med min syster ska skapa vårt första spel.

Jag har under hösten skruvat ihop en spelmotor i cocos2dx, och vi har nu kommit till den punkt då vi ska skapa själva spelet.

Det vi har just nu är en tidig prototyp på ett stealth-baserat plattforms-spel i en öppen (rymd)-värld.

Tanken är att skapa ett spel som tilltalar hardcore-spelaren och släppa det till mobila enheter, surfplattor etc då det känns som den typen av spel verkligen saknas på formatet.

upplägget för kommande blogg-inlägg är inte bestämt ännu, men känner du att det är något särskilt område av spelskapandet som jag ska belysa så vore det jättekul om du skrev det i en kommentar här nedan.

Alla andra tankar och förslag är också väldigt välkomna. Finns det ett behov av mer hardcore-spel på mobila plattformar? Vad skulle ni vilja se i ett stealth-baserat plattforms-spel? Ska jag skriva ett inlägg om val av programmerings-språk?

Nog babblat från mig.

Kika på de första bilderna från "Part Time Space Hero" och tack för att du läste :)

//

Halsont

HQ

Besviken på Borderlands 2 - [Spoilerfrit

Skrivet av halsont den 29 september 2012 kl 16:49

[Spoilerfritt]

Jag och två kompisar hade tillsammans sett fram emot att ta oss ann Borderlands 2, som på förhand verkade det vara det perfekta spelet för oss.

En stor öppen värld, rollspelsinslag, och en fantastisk estetik. De första recensionerna skvallrade dessutom om en relativt hög svårighetsgrad vilket är ett krav då vi anser att spel är som bäst när man verkligen ställs inför en tuff utmaning som kräver samarbete, strategi, och skicklighet för att ta sig vidare. Exempelvis är gears of wars 3 på insane ett av de spel vi har haft roligast med.

I början var borderlands 2 precis allt vi hade hoppats på. Kanske var det inte riktigt så svårt som vi hade önskat, men det krävde ändå ett visst mått av lagspel, och strategi för att ta sig vidare.

Besvikelsen kom först när vi anlände till en av dem första bossarna. Vi hade hittills inte dött en enda gång och bossens livsmätare var nu nästan ner på noll. Kanske var det för att vi slappnade av, men plötsligt hade bossen haft ihjäl oss alla tre.

Vi teleporterades tillbaka till rummet precis innan bossrumet och pratade igenom vilken taktik vi skulle använda oss av för att förhoppningsvis klara bossen denna gång.

Efter avklarat taktiksnack kastade viss oss in mot bossen igen.(LEEEEROOOOOOY!) Det var då vi upptäckte det. Bossens livsmätare var nästan tom, precis så som den var innan vi dog.

I Borderlands 2 har döden alltså inga konsekvenser alls. Jag som spelare tvingas inte bli bättre om jag så dör 100 gånger under en bossstrid.

När man i spel tar bort konsekvenserna av att dö så tycker jag man tappar spänningen. Gör det inte riktigt ont att dö i spelet finns det heller inte särskilt mycket att fira när man klarar något.

Det som är märkligast är att jag inte har sett någon annan nämna detta faktum i varken recensioner, foum, eller bloggar?

Har jag missat något? En bugg? någon inställning i en undangömd meny? Eller är jag verkligen den enda som tycker att ett spel blir riktigt tråkigt när döden saknar konsekvenser?

HQ
Egen låt + World of goo(iOS)

Egen låt + World of goo(iOS)

Skrivet av halsont den 13 augusti 2012 kl 23:59

God kväll!

Har under dagen gjort lite inspelningar på en egen låt som jag hoppas ska bli klar snart.

Låten kan man lyssna på här --> http://bekraftelsemaskinen.tumblr.com/

Är det någon som har tankar om hur det låter tar jag tacksamt i mot dem, då min egen objektivitet sedan länge har sagt "tack&adjö".

Mellan inspelningarna har jag återupptäckt det helt fantastiska World of Goo som jag spelar på min iPod. Det som fascinerar mig mest, mer än de geniala puzzlen är känslan av att spelet försöker förmedla en slags samhällskritik, det försöker säga mig något. Dock oklart vad? Kanske tolkar jag in för mycket? Möjligt.

Nog om det.

Lyssna gärna på låten, spela World of Goo. Kanske tillsammans?

Ha en bra kväll.

// Anders